Voor mijn afstudeerproject wil ik een eigen lessenreeks voor muziekonderwijs gaan maken. Hiervoor wil ik eerst bestaande methodes bestuderen, maar ik kan er in de mediatheek van mijn school maar één vinden: Muziek moet je doen. Met googlen kom ik wel op wat andere namen, maar daar zit veel reclame bij terwijl ik echt opzoek ben naar methodes die werkelijk "veel" gebruikt worden in het basisonderwijs. Dus vandaar mijn vraag hier:
Welke muziekmethode ken je die werkelijk gebruikt worden in het basisonderwijs?
Het gaat me om complete methodes, zoals Muziek moet je doen, en niet om losse bundels met alleen liedjes om te zingen. Je hoeft het trouwens niet per se zelf te gebruiken, het mag ook iets zijn dat je van je stageschool / oude school / school van je kinderen / eigen school etc kent.
Voor de geïnteresseerden nog wat concreter hoe de lessenreeks eruit zal komen te zien:
* toegankelijk voor leerkrachten die geen instrument bespelen (blijkt een grote drempel en dat is ook logisch)
* korte, duidelijke uitleg (Muziek moet je doen is ontzettend uitgebreid en daarom volgens mij ook minder toegankelijk...?)
* per les focus op één onderdeel binnen de vijf domeinen muziek (zingen, bewegen, luisteren, noteren en muziek maken) en ook op een beperkt aantal onderdelen uit het KVB-model (Klank/Vorm/Betekenis)
* (en dus) niet al te lange lessen (Muziek moet je doen wil soms wel heel veel in één les waardoor het lang wordt tenzij je zelf bedenkt hoe je het inkort)
* 20 lessen, in eerste instantie voor de groepen 3/4/5 (misschien later ook voor 6/7/8)
* voldoen aan kerndoel 54 voor deze leerjaren
* kennis laten maken met allerlei muziekstijlen (klassiek, jazz, pop, rock, blues etc)
Zodra het af is (begin juni) laat ik het hier weten en verspreid ik het met alle plezier onder geïnteresseerde leerkrachten!