Beste lezers,
Ik heb een helpvraag.
Ik ga mijn scriptie schrijven over de signalering bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (dus verder geen diagnose etc.). Bij ons op school worden de kinderen pas gefilterd tijdens de citotoets in groep 2.
Ib-er wil hiervan af. In de literatuur heb ik gelezen dat kinderen die binnenkomen dat daar eigenlijk direct naar gekeken moet worden, want kinderen passen zich met 6 wkn aan aan het clubje om hen heen en laten niets meer zien. Het is natuurlijk hartstikke zonde om daar anderhalf jaar op te laten wachten. Nu blijkt dat onze school al 2 jr beschikt over het DHH signaleringsprotocol, enkel vinden zij dit veel werk om op elk kind uit te voeren.
Nu heb ik eigenlijk 3 vragen:
1. Ik heb gelezen dat er in Belgie nu toetsen in omloop zijn op reken en taal gebied die mondeling afgenomen worden en ongeveer 10 min per kind kosten (na onderzoek vd Universiteit van Leuven nav het Sibo onderzoek). Mijn idee is nu om bij elk kind dat instroomt eerst deze toetsjes af te nemen, zodat je een eerste filter kan toepassen en de kinderen die daarbij hoog scoren in dieper onderzoek via DHH te signaleren. Kent iemand deze toetsen en/of hebben er ervaring mee?
2. Hoe lopen de groepen in Belgie, welke klas heeft welke leeftijd (of een link waar ik dit kan vinden)?
3. In Finland staat het onderwijs heel hoog aangeschreven en wordt als voorbeeld gezien. Is er iemand die weet hoe het signaleren in Finland gaat bij beginnende schoolgaande kinderen? Of waar ik daar iets over kan vinden? Ik heb me echt de blubber gezocht, maar kan niets vinden, dus ik hoop dat hier iemand is die mij kan informeren.
Alvast hartstikke bedankt voor de mensen die de moeite nemen om een reactie te geven!!
Groetjes,
Nicole