SMART doelen voor observaties examens

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

SMART doelen voor observaties examens

Berichtdoor Eef_elfje op 28 apr 2013, 10:36

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels bezig met mijn examen voor Onderwijsassistent en ik moet 3 kinderen 3 keer observeren op 3 verschillende manieren.
Hierbij moet ik natuurlijk ook een observatiedoel stellen, in SMART vorm. Ik kom er echter totaal niet uit en blijf maar hangen. Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen!

Leerling A, observatiedoel: Ik wil onderzoeken wanneer J. op tafels en stoelen hangt. Ik ga dit meetbaar maken door haar gedrag 3x te observeren, zij zal hier geen hinder aan ondervinden. uit de observaties schrijf ik een conclusie om te kijken of is gelukt is erachter te komen wanneer zij op tafels en stoelen hangt.
(is dit een goed SMART-geformuleerd observatiedoel? Zo nee, wat kan er beter?

Leerling B, gedragsomschrijving: Deze leerling vertoont wisselend gedrag; de ene keer doet hij heel goed mee in de kring en de andere keer stoort hij in je les of andere kinderen. Ook doet hij vaak niet wat je vraagt.
(Ik vind het lastig om bij deze leerling een goed observatiedoel te bedenken en wederom SMART te formuleren. Tips?)

Leerling C, gedragsomschrijving: Deze leerling is oudste kleuter en vertoont onzeker gedrag. Ze gaat voornamelijk om met jongste kleuters, ze werkt alleen met de oudste kleuters samen als het moet. Ze kiest bij het vrij kiezen ook voor een jongste kleuter ipv een oudste. Ik wil bij haar eigenlijk onderzoeken op welke momenten zij naar een jongste kleuter toe trekt en wat er gebeurt als wij (de juffen) haar bij een oudste neerzetten.
(Wederom; tips?)

Ik hoop dat het zo duidelijk is en dat jullie me kunnen helpen!
Groet,
Eveline
Stagaire in groep 1/2 t/m 6 juni.
Eef_elfje
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 15 maart 2012, 17:49
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Onderwijsassistente

Re: SMART doelen voor observaties examens

Berichtdoor Sannie op 28 apr 2013, 12:31

Weet je waar SMART voor staat??
Specifie, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Als je deze vragen (op het internet gevonden) los laat op jouw 'plan', moet een SMART-forumulering van de doelen zeker lukken:

Wat willen we bereiken?
Wie zijn erbij betrokken?
Waar gaan we het doen?
Wanneer gebeurt het?
Welke delen van de doelstelling zijn esssentieel?
Waarom willen we dit doel bereiken?
Sannie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 69
Geregistreerd op: 24 feb 2013, 19:04
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: SMART doelen voor observaties examens

Berichtdoor super_juf op 26 mei 2013, 21:49

Denk dat ze wel weer waar SMART voor staat, want dit krijg je tijdens opleiding OA ook.
Ik kan me herinneren dat ik dit ook heel lastig vond. Het wordt al snel een lang verhaal omdat er van alles in je doel moet staan. Ik ga proberen om je te helpen.

Leerling A: Ik observeer X wanneer zij op haar tafel gaat hangen, terwijl ik achter in de klas zit. Dit doe ik 15 minuten tijdens de rekenles, de creales en stillezen. Hierna bespreek ik mijn bevindingen met mijn mentor en trek ik hier mijn conclusie uit.

Dit is specifiek, meetbaar, acceptabel (je hoeft niet dirct te benoemen of een leerling er hinder van ondervindt. Dit kaook indirect duidelijk worden), realistisch en tijdgebonden.

Leerling B: je spreekt over wisselend gedrag. Kijk tijdens je observatie naar een bepaald gedrag. Bijvoorbeeld frummelen met potlood/pen/gum tijdens het werken. Anders wordt je doel veel te breed. Je kunt hier op dezelfde manier een doel van maken als bij lln A.

Leerling C: leerling X gaat drie spelsituaties spelen. Situatie 1:Zij zal in de huishoek 10 minuten met een jongste kleuter een spel xxx spelen. Situatie 2:.... Situatie 3:.... Ik zal de situaties observeren en let hierbij op... Mijn bevindingen bespreek ik met mijn mentor en vraag haar om feedback en wat de vervolgstappen zijn.

De laatste vind ik zelf ook lastig omdat het er om 3 spelsituaties gaat. Eigenlijk zou je hier 3 doelen moeten opstellen. Ze kunnen dan korter en dan maak je het jezelf gemakkelijker en overzichtelijker.

Hoop dat ik je hier een beetje mee op weg heb geholpen! :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: SMART doelen voor observaties examens

Berichtdoor Joke op 27 mei 2013, 09:17

Misschien is bij de laatste 'haar betrokkenheid' (of een ander punt dat tijdens de drie situaties beoordeeld kan worden zoals gaan huilen, zich terug trekken o.i.d.) in de drie verschillende situaties wel goed als gemeenschappelijk doel te formuleren?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast