................. Ik heb inderdaad de multiple intelligence van gardner verwerkt in mijn scriptie, maar ik zou het inderdaad als een factor kunnen benoemen in mijn verslag.
Ik ben nog op zoek naar ideeƫn over hoe muziek, naast vakintegratie, als vakgebied een actievere rol binnen het onderwijs kan spelen.
Dit moet je zeker doen bij vakoverstijgend muziekonderwijs!
Het leren van tafels met de tafel-cd, de provincies en de hoofdsteden in een liedje (aardrijkskunde), maar ook de 'ouderwetse' reeksen van jaartallen (geschiedenis), landbouwproducten, rivieren en steden per provincie (aardrijkskunde), naamvallen (vreemde talen), even getallen, het opzeggen met de hele groep (rekenen) spelen voor sommige kinderen een hele belangrijke rol door het ritme en de ondertoon van muziek die hierin terug te vinden is.
........Hoe kan ik ervoor zorgen dat scholen muziekactiviteiten anders of intensiever gaan gebruiken. ......... tips? Misschien heeft iemand wel een goede tip voor de uiteindelijke uitvoering van mijn onderzoek, ofwel ideeƫn over muziek combineren met andere vakken. ......
Het bevorderen van muzikale activiteiten? (Tevens mogelijkheden om in de praktijk te brengen.)
a.Stel een hele serie 'muzikale 5 minutenspelletjes' samen. (Suzanne heeft een hele tijd een serie op haar site gezet. Leuk voor iedereen en gegarandeerd succesvol.)
Je zou er een kaartenbak van kunnen maken, kan hij meteen op onze
http://leermiddelenbak.wordpress.com/ als je afgestudeerd bent.
b. Misschien is het leuk om een groepsdoorbrekend hoekenwerk voor muziek samen te stellen rond een thema, of alleen voor je eigen groep
c. Misschien is het leuk om M.I.-activiteiten bij de verschillende vakgebieden te verzamelen
d. Verzamel muzikale buitenspeelactiviteitens, maar nu eens voor de MB of BB Voor de OB zijn er genoeg voor handen, maar ook die kan je verzamelen natuurlijk
Op het paboforum was onlangs ook een vraag over het vakgebied Muziek.
Daar heb je meteen een
handvat voor het verbeteren van het vak muziek: het tijdstip waarop dit vak wordt ingeroosterd en de muziektijd niet meer versnipperen!
Veel scholen, vooral scholen met zwem- en gymonderwijs op enige afstand van hun school, gebruiken het vak muziek om de tijd die het kost om erheen te gaan en terug te komen op te vangen. Ook rond de ochtendpauze wordt er zo vaak een kwartiertje extra tijd bijgesmokkeld, maar dit gaat natuurlijk wel ten koste van het muziekonderwijs.
Nog een tip: [url]Maak gebruik van elkaars expertise[/url] door een leerkracht die affiniteit met muziek heeft aan meerdere groepen les te laten geven, zodat iemand met affiniteit voor een ander vak (gymnastiek, drama, tekenen) een van deze vakken voor zijn rekening neemt. Vooral een optie als er leerkrachten op school zijn die geen gym mogen geven.
Tip:
Maak gebruik van de leerlijn voor muziek om als schoolleider eisen aan het vak muziek te stellen.
Ook nog een optie voor jou om in praktijk te brengen tot een handzaam documentje voor alle leerkrachten (misschien vergezeld van enkele mogelijkheden poer onderdeel:
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54b.html