[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - vakoverstijgend muziekonderwijs

vakoverstijgend muziekonderwijs

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CVĀ“s

Moderator: timgearz

vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 02 jan 2014, 23:22

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een afstudeerscriptie over vakoverstijgend muziekonderwijs, ofwel muziek combineren met andere vakgebieden.
Ik ben nog op zoek naar goede literatuur over factoren die het muziekonderwijs op basisscholen kunnen veranderen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat scholen muziek activiteiten anders of intensiever gaan gebruiken. Ik heb al veel literatuur over vakoverstijgend muziekonderwijs, maar vanuit de pabo moet ik meerdere factoren beschrijven die het muziekonderwijs kunnen beĆÆnvloeden.

Zouden jullie me kunnen helpen met interessante artikelen of goede tips? Misschien heeft iemand wel een goede tip voor de uiteindelijke uitvoering van mijn onderzoek, ofwel ideeƫn over muziek combineren met andere vakken.

Alvast dank voor de hulp.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Anita op 03 jan 2014, 11:48

Heb je ook al gekeken naar meervoudige intelligentie? Een van die intelligenties is 'muziekslim', daar vind je vast ook literatuur over het koppelen van muziek aan andere vakken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 03 jan 2014, 12:35

Bedankt voor je reactie,

Ik heb inderdaad de multiple intelligence van gardner verwerkt in mijn scriptie, maar ik zou het inderdaad als een factor kunnen benoemen in mijn verslag.

Ik ben nog op zoek naar ideeƫn over hoe muziek, naast vakintegratie, als vakgebied een actievere rol binnen het onderwijs kan spelen.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Joke op 03 jan 2014, 13:15

................. Ik heb inderdaad de multiple intelligence van gardner verwerkt in mijn scriptie, maar ik zou het inderdaad als een factor kunnen benoemen in mijn verslag.
Ik ben nog op zoek naar ideeƫn over hoe muziek, naast vakintegratie, als vakgebied een actievere rol binnen het onderwijs kan spelen.
Dit moet je zeker doen bij vakoverstijgend muziekonderwijs!
Het leren van tafels met de tafel-cd, de provincies en de hoofdsteden in een liedje (aardrijkskunde), maar ook de 'ouderwetse' reeksen van jaartallen (geschiedenis), landbouwproducten, rivieren en steden per provincie (aardrijkskunde), naamvallen (vreemde talen), even getallen, het opzeggen met de hele groep (rekenen) spelen voor sommige kinderen een hele belangrijke rol door het ritme en de ondertoon van muziek die hierin terug te vinden is.
........Hoe kan ik ervoor zorgen dat scholen muziekactiviteiten anders of intensiever gaan gebruiken. ......... tips? Misschien heeft iemand wel een goede tip voor de uiteindelijke uitvoering van mijn onderzoek, ofwel ideeƫn over muziek combineren met andere vakken. ......
Het bevorderen van muzikale activiteiten? (Tevens mogelijkheden om in de praktijk te brengen.)
a.Stel een hele serie 'muzikale 5 minutenspelletjes' samen. (Suzanne heeft een hele tijd een serie op haar site gezet. Leuk voor iedereen en gegarandeerd succesvol.)
Je zou er een kaartenbak van kunnen maken, kan hij meteen op onze http://leermiddelenbak.wordpress.com/ :D als je afgestudeerd bent.
b. Misschien is het leuk om een groepsdoorbrekend hoekenwerk voor muziek samen te stellen rond een thema, of alleen voor je eigen groep
c. Misschien is het leuk om M.I.-activiteiten bij de verschillende vakgebieden te verzamelen
d. Verzamel muzikale buitenspeelactiviteitens, maar nu eens voor de MB of BB Voor de OB zijn er genoeg voor handen, maar ook die kan je verzamelen natuurlijk

Op het paboforum was onlangs ook een vraag over het vakgebied Muziek.

Daar heb je meteen een handvat voor het verbeteren van het vak muziek: het tijdstip waarop dit vak wordt ingeroosterd en de muziektijd niet meer versnipperen!
Veel scholen, vooral scholen met zwem- en gymonderwijs op enige afstand van hun school, gebruiken het vak muziek om de tijd die het kost om erheen te gaan en terug te komen op te vangen. Ook rond de ochtendpauze wordt er zo vaak een kwartiertje extra tijd bijgesmokkeld, maar dit gaat natuurlijk wel ten koste van het muziekonderwijs.
Nog een tip: [url]Maak gebruik van elkaars expertise[/url] door een leerkracht die affiniteit met muziek heeft aan meerdere groepen les te laten geven, zodat iemand met affiniteit voor een ander vak (gymnastiek, drama, tekenen) een van deze vakken voor zijn rekening neemt. Vooral een optie als er leerkrachten op school zijn die geen gym mogen geven.

Tip:
Maak gebruik van de leerlijn voor muziek om als schoolleider eisen aan het vak muziek te stellen.
Ook nog een optie voor jou om in praktijk te brengen tot een handzaam documentje voor alle leerkrachten (misschien vergezeld van enkele mogelijkheden poer onderdeel:
http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54b.html
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 03 jan 2014, 15:17

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie,

Ik heb momenteel twee opties waar ik aan ga werken:

1- ik organiseer vakoverstijgende muzieklessen per vakgebied. Bijvoorbeeld het zingen van Engelse liederen bij de Engelse les of het maken van een flessen xylofoon bij techniek.
2- ik werk thematisch door een opdracht te geven waarin diverse vakgebieden worden aangeboden. Bevoordeeld door een wereldtentoonstelling te maken (http://www.muziekopschool.com/docenten/ ... jgend.html) via deze site staan leuke ideeƫn. Deze opdrachten zijn alleen wel op VO niveau, dus het niveau moet wel aangepast worden.

Dit moet natuurlijk ook passen binnen het schoolbeleid.

Wel een mooie tip trouwens over tijdstip van muziekonderwijs. Dit ga ik zeker verwerken in mijn scriptie. Nu moet ik daar wel eerst meerdere wetenschappelijke artikelen over vinden, maar die zullen er vast wel zijn.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 10 jan 2014, 16:10

Voor degene die het interessant vinden.
Op woensdag 22 januari is er een cultuur en onderwijsbeurs.
Ideaal als je muziek (of cultuur) als onderwerpt hebt voor je scriptie.
Hopelijk kom ik dan op meer inspiratie.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Joke op 10 jan 2014, 23:18

Waar?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Erick op 11 jan 2014, 01:51

In de Jaarsbeurs in Utrecht. Zie voor meer info.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Sellebel op 12 jan 2014, 13:28

Waarschijnlijk heb je het al gevonden, maar op deze website:
vind je veel wetenschappelijk onderzoek over dat muziek slim maakt. Misschien kun je dit gebruiken bij je theorie?
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Joke op 13 jan 2014, 00:52

Heb je nog wat aan de kaartenbak Drama, korte spelletjes rond het thema muziek, bedoeld als warming-ups, maar ook gewoon tussendoortje te gebruiken? (De meeste gaan over muziekinstrumenten.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor s.s.c op 22 jan 2014, 12:33

Hoi Job,

zelf ben ik ook bezig met mijn afstudeeronderzoek over muziek.
Ik heb gelezen dat jij ook het een en ander gaat ontwikkelen. Neem jij dan opdrachten letterlijk over, of ontwikkel je zelf lessen?

Groet Steven
s.s.c
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 29 nov 2010, 13:51
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 6
Functie: LIO

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 23 jan 2014, 20:14

Vanuit de pabo Breda moeten we een zogenaamde serendipity hebben, ofwel een innovatieve oplossing. De eerste stap ik het probleem concretiseren om daar vervolgens factoren voor te beschrijven. Ik heb als probleem het ontbreken van een eenduidige visie op muziekonderwijs waarbij muziek functioneel ingezet kan worden. Factoren die het probleem kunnen oplossen zijn bijvoorbeeld thematisch, projectmatisch of vakoverstijgend werken. Ik ben overigens nog op zoek naar meer factoren.

Wat ik nu concreet ga doen is lesmiddagen organiseren in de midden- en bovenbouw waarbij ik vanuit een thema ga werken. Muziek heeft hierbij een bindende functie tussen diverse vakgebieden. Hierbij heb ik vanuit mijn theorie benaderd dat muziek zowel voor ontspanning kan zorgen als een stimulering van het brein. Ik hoop hierbij de leerkrachten te motiveren voor het vak muziek en de directie tot het creƫren van een visie. Ik ben nu in de fase waarin ik op zoek ben naar de geschikte voor- en nameting.

De lesmiddagen ga ik zelf ontwikkelen met hulp van diverse ideeƫn van het internet of lesmethoden. Maar misschien is het interessant om elkaar aanvulling te geven en een uitwisseling in theorie en uitvoering. Sta je hiervoor open?

PS: Joke en Sellebel, bedankt voor de tip maar de betreffende sites eb ik inderdaad als eens bekeken.
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor MeesterM op 23 jan 2014, 20:20

Job,

Snuffel eens wat rond op Google books (books.google.com) en gooi daar eens met wat trefwoorden die in je opkomen. Literatuur in overvloed :-).
Handige kaartenbakken & leermiddelen: leermiddelenbak@hotmail.nl

2014-2015: leerkracht groep 7/8
2015-2016: leerkracht groep 5/6/7/8
MeesterM
PABOforum Peuter
 
Berichten: 191
Geregistreerd op: 17 jun 2010, 20:00
Woonplaats: Limburg
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor meneerjob op 30 maart 2014, 21:26

Ik ben op zoek naar activiteiten waarbij muziek met taal wordt gekoppeld voor groep 5.
Ik heb onder andere het schrijven van een rap of een woordweb maken op basis van een lied.

Iemand nog leuke of interessante suggesties. Alvast dank voor het meedenken
meneerjob
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 02 jan 2014, 22:48
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: vakoverstijgend muziekonderwijs

Berichtdoor Joke op 31 maart 2014, 07:55

-Muziek en emoties?
-De tekst veranderen van bekende (kinder)liedjes (o.a. Sinterklaasliedjes
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten