Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CVĀ“s

Moderator: timgearz

Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor linda92 op 13 jan 2014, 10:02

Hoi,

Ik ben volop bezig met het schrijven van mijn scriptie.
Mijn onderwerp is: Leerlingen van groep 8 inzicht geven in hun ontwikkeling en voorbereiden op het voortgezet onderwijs.
Ik heb al verschillende les ideeƫn.
Wie heeft er nog een goed les idee?

Groetjes Linda
linda92
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 sep 2013, 07:49
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor Erick op 13 jan 2014, 12:34

Misschien kun je delen met ons wat je al hebt, dan komen er in elk geval geen ideeƫn die je al hebt en kunnen we aansluiten op wat je zelf al gevonden hebt.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor Sellebel op 13 jan 2014, 19:18

Van het weekend heeft mijn vriendin iets heel leuks verteld. Hun groep 8 heeft deze week VO-week. Ze krijgen dezelfde lestijden als bij het VO. Dus lessen van 50 minuten, les in vakken, elke les krijgen ze van een andere leerkracht. (directeur, ib'er, maar ook de conciƫrge geeft een les (techniek dacht ik) en een paar ouders. Zelfs een paar docenten van het VO komen een les verzorgen) Van vakken die 2 uur ingeroosterd zijn deze week krijgen ze ook huiswerk mee. Studieles: hoe houd ik een agenda bij, hoe kaft ik een boek. pauzes zijn ook hetzelfde als op de VO. Ze blijven zelfs tot kwart voor vier ofzo op school. Volgende week gaan ze op bezoek bij verschillende VO-scholen.
Heel erg leuk en een goede voorbereiding vind ik.
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor super_juf op 13 jan 2014, 21:20

Wat een leuk idee, zeg! :-D

Ik merk bij de eerstejaars dat het allemaal heel erg spannend is. Ze gaan (vaak) voor het eerst werken met een agenda. Leerlingen leren plannen en wat vooral nieuw is; aantekeningen maken en waar is dit nu voor. Wat helemaal spannend is: een nieuwe groep en het gevoel hebben dat je je moet bewijzen. Dit laatste vraagt vooral veel van de mentor en uiteraard niet van de basisschool. ;-)
Het groepsgedrag is van pubers is erg fascinerend. Bij 'mijn' tweedejaars ben en blijf ik bezig met sociale vaardigheden. Volgende week krijg ik een nieuwe leerling in de groep. 'Mijn' groep zei direct: 'Wie van ons mag het maatje dit keer zijn?' Ze zijn zich er erg van bewust dat het niet gemakkelijk is om in een nieuwe groep te komen. Leerlingen die afgelopen maand nieuw in de klas zijn gekomen, hebben helemaal hun draai gevonden. Dankzij de lieve groep! Ja, ik ben een beetje trots op ze 8)

Bij ons op school zijn er zogenaamde 'groep 8 dagen'. In een week tijd zijn er ongeveer 1000 leerlingen geweest. Zij volgen met hun groep lessen als Nederlands, Engels en Techniek. Op deze manier proeven zij van het voortgezet onderwijs.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor linda92 op 14 jan 2014, 09:14

Wat een leuk idee is dat zeg!
De ideeƫn die ik zelf al heb zijn:
- boeken kaften
- discussies aan de hand van filmpjes
- mini lessen die gegeven worden op het vo
- thema tafel
- werkstuk over het onderwerp maken
- wel / niet waar
- gastsprekers
- film over hoe de kinderen zichzelf over 10 jaar zien
Alle ideeƫn zijn welkom!
linda92
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 sep 2013, 07:49
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 voorbereiden op het voortgezet onderwijs

Berichtdoor Anita op 15 jan 2014, 11:44

Misschien ook een 'brugger' uitnodigen die wat vertelt en tips geeft. Als er iemand is die weet hoe het voelt om naar de 'grote school' te gaan dan is het wel een recente ervaringsdeskundige.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron