Solliciteren

Afstudeeronderwerpen, scriptie schrijven, sollicitatiebrieven, CV´s

Moderator: timgearz

Solliciteren

Berichtdoor Juffadime op 28 nov 2015, 16:18

Hallo allemaal!!

Ik ben een 4e jaars student die bijna gaat afstuderen....SPANNEND!!
Nu de tijd nadert, moet ik gaan solliciteren op verschillende scholen. Nu ik dat eerder nog nooit heb gedaan, vind ik het best nog ingewikkeld.
Wat moet er wel in en wat kan ik beter weglaten? Zou iemand mij zijn of haar sollicitatiebrief willen sturen als voorbeeld?
Dan kan ik die gebruiken als houvast...zou erg fijn (en lief) zijn!!

Groetjes Fadime
Juffadime
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 27 nov 2015, 21:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Solliciteren

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2015, 22:30

Hoi Fadime,

Om maar met de deur in huis te vallen; ik stuur je geen voorbeeld van mijn sollicitatiebrieven. Op mijn brieven heb ik lang zitten ploeteren en ik vind dat een sollicitatiebrief iets 'eigens' moet zijn. Je presenteert jezelf en een toekomstig werkgever (een goede lezer!) prikt er meteen doorheen als je termen of zinnen gebruikt die niet van jou zijn.

Wel wil ik je tips geven en mag je een opgestelde brief opsturen, zodat ik (of anderen) er naar kunnen kijken.

- op de website van carrieretijger staan veel tips over het schrijven van een soll brief en over een soll gesprek. Het is even wat werk om zaken uit te zoeken, want er worden geen voorbeelden gegeven over het onderwijs.
- zorg voor een pakkende inleiding. Wees creatief. Als men 250 keer de zin "naar aanleiding van uw advertentie..." leest, val je niet direct op.
- Wees eerlijk in je middenstuk, maar sommige zaken hoef je niet direct te vertellen. Dit kan in een gesprek. Jouw eerste doel is om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek.
- vertel over je kwaliteiten en waarom dit een kwaliteit is. Zorg tijdens een sollicitatiegespreek wel voor meer voorbeelden om je kwaliteiten te ondersteunen.
- zoek informatie op over de school waar je solliciteert en maak duidelijk in je brief dat je op de website hebt gekeken. Zo kom je geïnteresseerd over.
- open sollcitatiebrief: typ niet een brief en dat je dezelfde brief stuurt naar 25 scholen. Ik hield een bepaalde indeling aan: inleiding, alinea over mij (kwaliteiten, waarom ik solliciteer etc), een alinea over de school waar de brief naar toe gaat en de een zin waarin je zegt deze brief graag persoonlijk toe wilt lichten.
- Let op je spelling en zinsbouw.

Succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Solliciteren

Berichtdoor Juffadime op 07 dec 2015, 21:21

Goedenavond Super_Juf,

Ten eerste wil ik je hartelijk bedanken voor je uitgebreide bericht waarin je een aantal tips vermeldt.
Ik zou je graag duidelijk willen maken dat ik niet vroeg naar een sollicitatiebrief die ik klakkeloos kon overnemen, maar het wilde gebruiken als houvast.
Ik weet niet of het algemeen bedoeld is of een bericht naar mij toe, maar ik vind het overbodig dat je dat erbij zegt.
In mijn bericht zeg ik namelijk duidelijk dat ik wilde weten wat er wel in moet en wat niet, denk aan inleiding, kwaliteiten, reden solliciteren enzovoort.
Het lijkt me logisch dat de sollicitatiebrief iets 'eigens' moet zijn, omdat jij degene zal zijn die straks voor een groep komt......

Maar goed, nogmaals: dank voor de tips!

Inmiddels heb ik al 3 verschillende sollicitatiebrieven geschreven. Ik ben ook door die 3 scholen uitgenodigd voor een gesprek. Alle gesprekken zijn gevoerd. Van een school heb ik vandaag te horen gekregen dat ik ben aangenomen. Ik wacht nog met reageren, omdat ik wil weten wat de andere scholen denken.

Trots dat alles zo goed gaat!!
Juffadime
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 27 nov 2015, 21:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Solliciteren

Berichtdoor Erick op 08 dec 2015, 19:43

Super dat je voor drie gesprekken uitgenodigd bent! Dat geeft vertrouwen en laat zien dat je erin geslaagd bent een brief te schrijven die scholen aanspreekt.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Solliciteren

Berichtdoor super_juf op 13 dec 2015, 21:17

Ja, dit was als reactie op jouw bericht bedoeld. Je vraagt of iemand een sollicitatiebrief wil opsturen, zodat je dit als houvast kunt gebruiken. Ik zei hier 'nee' tegen. Jij mag dit overbodig vinden, als ik erbij zeg dat het iets eigens moet zijn. Dit vind ik niet, aangezien een schrijfstijl iets is wat je wel over kan nemen (zonder dit bewust te willen!). Zo logisch is het niet dat iemand een brief niet klakkeloos overneemt. Op het forum worden, naar mijn weten, ook geen werkstukken gegeven om een leidraad te hebben. Ik vond dit onder dezelfde noemer vallen.

Heel goed dat je sollicitaties een succes waren. Hopelijk vind je er een plek waar jij je thuis voelt!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Solliciteren

Berichtdoor Juffadime op 15 dec 2015, 19:56

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet wat jij onder 'houvast' hebt begrepen, maar daarmee bedoelde ik de steun die ik nodig had.
Vragen zoals: wat moet er wel in en wat niet? Geven deze vragen niet aan dat ik geen idee had over wat er wel en niet moest?
Ik had het voornamelijk over de opbouw van zo een brief en niet specifiek de inhoud. Laat ik dat maar even naar voren brengen.

Maar goed. Het is me toch gelukt. Het heeft geen zin om er verder over te discussiëren.
Nogmaals bedankt!
Juffadime
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 27 nov 2015, 21:00
Groep: 0
PABO jaar: 4


Keer terug naar Afstuderen/Scriptie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

cron