Ik ben zelf bezig met een professionalisering op het gebied van Natuur & Techniek rondom ontdekkend en onderzoekend leren.
Erick
Ik denk dat je dan ook vast en zeker in aanraking zal komen met STEM en STEAM. Kijk maar eens op deze site bij 'Hoe?'
http://www.stemopschool.be/basisonderwijsEr wordt veel gesproken over de zogenaamde 21st Century Skills, zodat leerling Ʃn docent een Life Long Learner kan worden, dƔƔr willen ze zich met het STEAM-traject sterk voor maken. De rol van de docent als overdrager van kennis verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Natuurlijk moeten we als leerkracht de leerlingen basiskennis aanreiken maar onze rol verplaatst zich daarbinnen meer van overdrager van kennis naar die van gids en coach.
In deze vragen ligt een prachtige rol voor de docent van nu en morgen:
-waar vind ik de informatie die ik nodig heb,
-hoe beoordeel ik die informatie,
-hoe neem ik die kennis tot mij,
-hoe verbind ik die kennis aan andere kennis
-hoe kom ik met behulp van die kennis tot oplossingen..
En het mooie is dat STEAM ook een positieve bijdrage levert aan het verwerven van die basiskennis doordat het denken direct verbonden wordt aan het doen; de onderzoeken wijzen dit uit.
Ik denk dat we - net als de Amerikanen - in dit verband niet zo zeer aan 'in de stijl van een kunstenaar', maar aan eigen 'kunst' van de leerling moeten denken.