Persoonlijk zou ik meer aan de fantasie van de kinderen overlaten en jezelf dus minder vastpinnen aan het brooddeeg en recepten boek.
In de brief inderdaad iets van:
Lieve kinderen,
Jullie moeten mij helpen!
Kikker en vriend komen vandaag langs. En zoals jullie weten maak ik altijd iets lekkers voor ze klaar dat ze mogen eten.
Maar de laatste tijd zitten kikker en vriend steeds op mij te mopperen. Bah alweer appeltaart, bah alweer brood, bah alweer een eierkoek. Wat ik ook maak niets vinden ze meer lekker omdat ze het al eens gehad hebben.
Ze willen iets eten dat ze nog nooit eerder gehad hebben!
Maar oooooooh ik weet niet wat, alles wat ik kan maken heb ik al eens gemaakt.
Lieve lieve kinderen help mij alsjebieft!
Wat zou ik van lekkers kunnen maken?
Naar aanleiding van deze brief kan je dan een inleidend vraaggesprek houden:
Wie heeft er een keer iets heel lekkers gegeten, wat was dit, hoe ziet dit eruit?
Kinderen met een andere culturele achtergrond zouden iets kunnen vertellen over speciale gerechten. (Turks, surinaams etc)
Zou jij zelf iets heel lekkers kunnen bedenken? (taart van snoepjes, supergrote bananensoes, ligt er natuurlijk aan waar de kinderen dol op zijn)
Vervolgens kan je kinderen in verschillende groepjes met behulp van verschillende materialen iets heel lekkers laten maken.
Bijvoorbeeld m.b.v.:
Klei
Knippen, scheuren en plakken.
Brooddeeg
Tekenen en verven.
Na afloop kan je de kinderen laten vertellen wat ze gemaakt hebben. Je kan foto's maken van de werkjes, deze vervolgens in een boek plakken, onder elk werkje erbij schrijven wat van lekkers het is. Vervolgens laat je één van de kinderen het "lekker eten" boek in een grote envelop doen. Je schrijft erop "Voor Eend" en vertelt aan de kinderen dat je deze evelop 's avonds bij de buurtvijver zal leggen zodat eend het ziet.
De dag erna natuurlijk per brief een tevreden reactie terug van Eend
Maieke ik hoop dat je iets hebt aan mijn suggesties!
Vriendelijke groet,
Peter