Hallo,
Ik moet een themaproef doen in groep 4. Ik heb gekozen voor het thema lente. Alle lesdoelen van de twee dagen themaonderwijs dien ik op de een of andere manier in het thema te verwerken. Ik mag niet duidelijk bezig zijn met een taal- of rekenles. Dit moet ondergeschikt gemaakt zijn aan het thema. Ik vraag me af hoe ik dit moet gaan doen.
Dit zijn de doelen die ik dien te verwerken in het thema:
- de leerlingen kunnen woorden auditief in twee klankgroepen knippen.
- woorden met -be, -ge en -ver aan het begin correct schrijven.
- woorden op -er, - em en -el correct schrijven.
- oefenen van het schatten van plaatsen op de getallenlijn.
- oefenen van optellen en aftrekken tot en met 100.
- oefenen van het gebruik van een verhoudingstabel.
- toepassen van optellen en aftrekken in een context.
- oefenen met het springen op de getallenlijn met 2, 5, 10 en 20.
- opetellen en aftrekken oefenen op de lege getallenlijn.
- toepassen van het bepalen van vermenigvuldigingen bij plaatjes.
- oefenen met verwisselstrategie en de een keer meer een keer minder
strategie bij vermenigvuldigingen.
- de kinderen begrijpen dat je een ruzie bijna altijd kunt oplossen zonder
te slaan, schoppen en schelden.
- stappen te leren om een ruzie zonder geweld op te lossen.
- de leerlingen oefenen met betekenisvelden.
- de kinderen oefenen met tegenstellingen.
- de kinderen oefenen met figuurlijk taalgebruik.
- de leerlingen kunnen tijdens het lezen vragen stellen die met wie, waar
of wanneer beginnen.
- de leerlingen orienteren zich op de tekstsoort weerbericht.
- ze oefenen zich in de schrijfstrategieen verzamelen, ordenen en
selecteren;
- oefenen zich in het nakijken van hun schrijfproduct.
Zo, dit was een hele opsomming. Sommige doelen lijken me minder moeilijk om die aan het thema te koppelen, maar bij andere kom ik er echt niet uit. Alle tips/ideeen zijn welkom. Ik wil zo min mogelijk klassikale lessen geven. Alvast bedankt!!