[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 4 - Themaproef Lente

Groep 4 - Themaproef Lente

De zonnige en feestelijke periode van het jaar. Wat doe jij er in de klas aan?

Moderator: Anne

Groep 4 - Themaproef Lente

Berichtdoor Missss Nice op 07 maart 2006, 13:29

Hallo,

Ik moet een themaproef doen in groep 4. Ik heb gekozen voor het thema lente. Alle lesdoelen van de twee dagen themaonderwijs dien ik op de een of andere manier in het thema te verwerken. Ik mag niet duidelijk bezig zijn met een taal- of rekenles. Dit moet ondergeschikt gemaakt zijn aan het thema. Ik vraag me af hoe ik dit moet gaan doen.
Dit zijn de doelen die ik dien te verwerken in het thema:
- de leerlingen kunnen woorden auditief in twee klankgroepen knippen.
- woorden met -be, -ge en -ver aan het begin correct schrijven.
- woorden op -er, - em en -el correct schrijven.
- oefenen van het schatten van plaatsen op de getallenlijn.
- oefenen van optellen en aftrekken tot en met 100.
- oefenen van het gebruik van een verhoudingstabel.
- toepassen van optellen en aftrekken in een context.
- oefenen met het springen op de getallenlijn met 2, 5, 10 en 20.
- opetellen en aftrekken oefenen op de lege getallenlijn.
- toepassen van het bepalen van vermenigvuldigingen bij plaatjes.
- oefenen met verwisselstrategie en de een keer meer een keer minder
strategie bij vermenigvuldigingen.
- de kinderen begrijpen dat je een ruzie bijna altijd kunt oplossen zonder
te slaan, schoppen en schelden.
- stappen te leren om een ruzie zonder geweld op te lossen.
- de leerlingen oefenen met betekenisvelden.
- de kinderen oefenen met tegenstellingen.
- de kinderen oefenen met figuurlijk taalgebruik.
- de leerlingen kunnen tijdens het lezen vragen stellen die met wie, waar
of wanneer beginnen.
- de leerlingen orienteren zich op de tekstsoort weerbericht.
- ze oefenen zich in de schrijfstrategieen verzamelen, ordenen en
selecteren;
- oefenen zich in het nakijken van hun schrijfproduct.

Zo, dit was een hele opsomming. :? Sommige doelen lijken me minder moeilijk om die aan het thema te koppelen, maar bij andere kom ik er echt niet uit. Alle tips/ideeen zijn welkom. Ik wil zo min mogelijk klassikale lessen geven. Alvast bedankt!!
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Joke op 07 maart 2006, 13:54

Wat een opgave zeg.
Als ik jou was zou ik beginnen met opschrijven waar je geen gat in ziet. Misschien komen we dan met elkaar d.m.v. brainstormen tot verrassende ideeën. Maak ze hierboven even rood of zo.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Missss Nice op 07 maart 2006, 14:20

Bij een paar dingen heb ik al iets kunnen verzinnen:

Doe bijvoorbeeld papieren appels in een emmer met daarop sommen.
Midden op de appel plak ik een stip, waaronder het antwoord staat. De kinderen gooien om beurten met een dobbelsteen. Bij 1, 3 of 5 mag bijvoorbeeld een appel gepakt worden. De som wordt voorgelezen en opgelost door het kind die de appel heeft gepakt. Het antwoord wordt gecontroleerd door onder de stip te kijken. Degene met de meeste appels heeft gewonnen. Hierbij moet ik dan nog een of ander verhaaltje verzinnen.

Ditzelfde kan met papieren eieren met daarop het hoofdje van een kuiken.

Bij ons op school werken we met het woordpakket. Deze woorden moeten perse in het thema verwerkt worden. Met het auditief verdelen in klankgroepen zou ik een soort puzzel kunnen maken. Welk lammetje hoort bij welk schaap? En dan bijvoorbeeld lammetjes met daarop geschreven be-, ver- en ge- en schapen met daarop -zoek, -haal en -luid. En dan nog iets erop maken ter controle. Weet ook niet of dit iets is hoor.

Sommen in een context krijg ik wel gemaakt en dan ook weer op zo'n manier dat ze ook nog iets van kikkers of iets dergelijks leren.

Idem met keersommen maken bij plaatjes. Dit doe ik dan bijvoorbeeld bij kikkerdril of iets dergelijks.

Bij de doelen met betrekking tot ruzies oplossen lijkt het mij voor de hand liggend een verhaal voor te lezen wat echt iets met de lente te maken heeft en waarin ook een ruzie opgelost wordt, en dit achteraf te bespreken met de kinderen. Maar ja, welk verhaal/boekje?

Verder ben ik nog niet gekomen....
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Geoffrey op 07 maart 2006, 14:35

Hoi Misssss. Is dat echt een opdracht vanuit de pábo???? Ik hoop het niet, want dat zou ik toch wel heel erg raar vinden als de pabo je zo gaat vastpinnen op bepaalde doelen.

Weet je zeker dat je niet gewoon een selectie uit die doelen moet maken? Misschien maak je het wel moeilijker dan eigenlijk de bedoeling is.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Missss Nice op 07 maart 2006, 14:39

Ja, dat weet ik zeker :(

Van de Pabo uit moeten we gewoon twee dagen themaonderwijs geven, maar van mijn stageschool uit moet ik persee de doelen die anders voor die twee dagen zouden staan allemaal verwerken in dat thema. Dit omdat ze anders niet weten hoe die dagen ingehaald moeten worden. En volgens hun moet dat met een beetje creativiteit wel lukken. Heb hier al een gesprek over gehad samen met iemand van de opleiding en iemand van de stageschool en ik moet het dus echt zo doen.......
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Geoffrey op 07 maart 2006, 16:15

Volgens mij is het gekkenwerk dat ze jou dwingen om op die manier met je opdracht om te gaan. Is het nou echt nodig om ál die lesdoelen in jouw thema te proppen? Volgens mij wordt het dan juist heel gefoceerd en ga je dinge 'aan de haren erbij slepen'.

Maar goed, als het echt niet anders kan... maak even een afstreeplijstje wat er nog open staat. Dan gaan we die punten één voor één afwerken.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Joke op 07 maart 2006, 23:11

Inderdaad, maak even een lijstje of verander de openstaande onderwerpen in je lijst bovenaan even in rood. Het is niet prettig om te kijken of je iets nu al wel of niet met jouw ideetjes verwerkt hebt. Daar gaat voor ons te veel tijd mee verloren.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Missss Nice op 08 maart 2006, 14:54

Ehm, ik wil dat best doen, maar weet niet hoe dat moet :?

Ik moet in ieder geval iets met de getallenlijn (getallen daar aanhangen en sommen maken op de getallenlijn.) Zat eerst te denken aan een varken met zoveel spenen, met daarop bijvoorbeeld 5, 10, 15, 20, etc. en dan daar de biggen op de juiste plaats ophangen. Dat het varken dus de denkbeeldige getallenlijn is. Maar dat is ook weer zo raar.
Ook bij de verhoudingstabel heb ik nog niks kunnen bedenken, evenals bij de verwisselstrategie...

Over dat ruzie maken en het weer goed maken ben ik ook nog niet uit.

Maar in ieder geval super dat jullie me willen helpen!!! Thanks :D
Ga nu zelf ook weer verder met het bedenken van ideetjes.
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Joke op 08 maart 2006, 16:08

Spenen van een varken zijn altijd even in aantal: 2-4-6 etc.
;)
De poten van kippen: de tafel van 2
De poten van honden/paarden/koeien/varkens of zo: de tafel van 4 (tevens verdubbelen --> komt ook vaak in groep 4 aan bod. Ken je de tafel van 2 dan ken je ook de tafel van 4, gewoon verdubbelen.

Het hoeft natuurlijk niet alleen maar in de les. Het kan ook zo maar even tussendoor als er een paar minuutjes over zijn:
Met het spelletje 'Raad mijn getal' kun je dan even met de getallenlijn werken.
Je neemt een getal in gedachten en je zegt dat je een boer kent die aardig wat ............ had (of ..... eitjes in het kikkerdril o.i.d.). Zij moeten raden hoeveel. Iemand zegt een getal, jij zegt lager of hoger (je kunt het genoemde getal op de getallenlijn laten aanwijzen), net zo lang tot ze het hebben geraden. Dit bevordert het begrip van de getallenlijn. (Je wilt niet weten hoe weinig kinderen daadwerkelijk begrijpen hoe die getallenlijn in elkaar zit en wat deze eigenlijk inhoudt!)
Dit spel kun je ook even tussendoor spelen m.b.v. een post-it briefje.
Je schrijft op zo'n briefje een getal en plakt het op de rug van een ll. Deze moet er achter zien te komen (aanwijzend op de getallenlijn) welk getal dat is, door steeds aan iemand te vragen of het lager of hoger moet zijn.

Om iets te veranderen--> Klik op 'wijzig' in de rechter bovenhoek.
Om iets daarna in een andere kleur te krijgen: selecteer de zin en kijk boven je venster bij Letter kleur:
Die staat op Standaard, maar als je op het pijltje drukt kun je een kleur kiezen en aanklikken. De zin verandert dan in die kleur. Dit kun je zien als je kijkt bij 'voorbeeld', onder je venster.
Je kunt ook gewoon je hele tekst even kopiëren (selecteren en dan Ctrl+C) en in een nieuw bericht plaatsen (selecteren en dan CTRL+V). Verwijder dan alles wat je niet meer zoekt, dan blijft over waar wij je eventueel mee zouden kunnen helpen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Missss Nice op 11 maart 2006, 16:38

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zeker iets mee doen. Ben er nu helemaal uit, maar het was inderdaad wel een hele opgave. Vooral ook met de tijdsplanning, pfff... Ben ook benieuwd of ik me daar aan kan houden in de praktijk. Maar daar kom ik vanzelf achter. Ga er in ieder geval mijn best voor doen. ;)
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor lucia op 11 maart 2006, 16:44

Heel veel succes hoor, ben benieuwd of alles naar tevredenheid
zal verlopen!
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Joke op 11 maart 2006, 22:14

Succes, laat je ons nog even horen hoe het gegaan is? 'k Ben benieuwd. Ik vind het knap hoor als het je lukt om alles erin te verwerken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Missss Nice op 14 maart 2006, 09:09

Bedankt! Ik ben zelf ook benieuwd. Maar ik laat zeker horen hoe het gegaan is. Deze week krijg ik te horen of mijn voorbereidingen goed zijn (hoop het) en 20 en 21 maart heb ik mijn themaproef. Ook spannend hoe de leerlingen erop reageren. Het is toch weer anders dan anders, en het is al een behoorlijk drukke groep. En dan komt er ook nog eens iemand in de klas kijken... Maar het zal vast wel lukken! :)
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Missss Nice op 22 maart 2006, 14:56

En..... het is gelukt! Ik heb het gehaald. Tot overmaat van ramp kwam die man ook nog eens twee keer kijken. Omdat hij de eerste dag maar heel even kon, grrrr.
Maar ja, ik heb het, dus maakt allemaal niet meer uit. Iedereen thanks voor de hulp! :D
Missss Nice
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 14:13

Berichtdoor Joke op 22 maart 2006, 15:06

Gefeliciteerd! Fijn hoor. Je inspanningen zijn niet voor niets geweest.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Seizoen: Lente / Pasen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron