Hoi allemaal,
even een vraag: Hoe zetten jullie de kaarten in? hoe krijgt jullie hoek vorm en hoe werken de kinderen ermee?
Daaromtrent kan ik nog wel tips gebruiken, vorig jaar tijdens mijn lio is dat niet helemaal uit de verf gekomen namelijk. Dan kan ik de tips bewaren voor een volgende keer dat ik ze kan gaan gebruiken!
Ik ben er 1 1/2 week geleden mee begonnen in groep 5.
(Dit hoekenwerk wordt bij ons ingezet voor groep 4 en 5.)
Hoe hebben we dat gedaan:
Wij hebben hier geen hoek(en) van gemaakt, maar zo werken wij normaal gesproken wel met hoekenwerk.
In elke hoek (waar je de opdrachtkaart met nummer bij plakt) moet je de materialen en het benodigde werkblad leggen. Of bakken maken die daar neergezet kunnen worden als er in hoeken gewerkt mag worden.
Hierbij voldoende zitplaatsen en werkruimte creëren voor het aantal lln. dat hier mag werken.
Mijn collega van groep 4 heeft deze keer alles in plastic hoezen in een grote tweegats band gedaan. Bij de gekozen opdrachten (wij hebben niet alle opdrachten ingezet) zit steeds het benodigde materiaal ook in aparte hoesjes: vouwblaadjes, kleurplaten, mandala's, tangram-ei onderdelen.
Vandaar dat ik 's morgens eerst uitleg in de kring gaf.
De 1e dag: 's morgens heb ik alle opdrachten in de kring besproken en aangewezen welke materialen er gepakt konden worden en waar deze te vinden waren.
Ik heb de namen van de lln. ingetypt op het schema en de tekst iets aangepast. (Ze vullen bij ons achter hun naam het nummer van de opdracht die ze gekozen hebben in. )
Als er gewerkt mag worden (het werk is af, hoekenwerktijd) kiezen de lln. een opdracht en vullen het nummer van de opdracht op de lijst in achter hun naam. Ze gaan zo veel mogelijk op hun eigen plaats aan het werk.
Hoe het verder is verlopen weet ik niet, maar die eerste dag ging erg goed. De Internetopdrachten waren erg in trek, maar best wel moeilijk.
We hadden ook nog andere werkjes liggen om de gang te versieren, daar zijn er ook veel mee aan de slag gegaan.
Wij hebben de onderzoeksopdrachten (nog) niet ingezet.
Zo'n 40 potjes met aarde en minimaal 40 bollen om te onderzoeken is een beetje te veel van het goede.
Waarschijnlijk nemen wij een opdracht uit Leefwereld (over bollen en knollen) en/of werkbladen over eieren en bloembollenteelt van het kleine Loo.
Het kleine Loo is echt een aanrader. Hier vind je voor alle bouwen hele uitgebreide en uitgewerkte lessen met ontzettend leuke ideeën en werkbladen:
http://www.hetkleineloo.nl/lr_006.cfm?art_id=0&zoek= pluimvee
http://www.hetkleineloo.nl/lr_001.cfm?art_id=0&zoek= bloembollen
Iedereen die er mee gaat werken: veel succes, maak haalbare keuzes, zoek zelf ook weer leuke ideeën en vul zo de lijst met opdrachten aan. Ik houd me aanbevolen voor verdere leuke ideeën. Bij ons op school willen we deze map bij onze hoekenwerkkisten opbergen, zodat hij elk jaar inzetbaar blijft en dan moeten er voldoende ideeën in zitten om minimaal twee jaar wat anders te kunnen doen.