door Kyrtje op 20 maart 2008, 18:49
Ik denk als eerste aan bloemen.
Verschillende soorten bloemen laten sorteren.
- Bij de confrontatie laat je de kinderen de bloemen zien, je laat hen ernaar kijken.. wat zien ze. Hierbij geef je ze de probleemstelling (bijvoorbeeld sorteren, welke bloemen bij elkaar enz.)
- Bij het aanrommelen laat je de kinderen eerst zelf eens kijken welke bloemen dat bij elkaar kunnen horen. Hierbij kunnen ze kijken, voelen, ruiken. Zo kunnen verschillende combinaties ontstaan.
- Dan krijg je het onderzoek als ik me goed herinner. Hierbij kun je de kinderen directer sturen, laat hen ook eens de vorm van de bloemen bekijken, de bloemblaadjes, de blaadjes aan de steel, kijk naar de stamper, stuifmeel op een blaadje laten vallen enz. Je kunt hier heel simpel bekijken hoe de bloemen zijn opgebouwd.
- Bij de stap vertel het elkaar laat je verschillende combinaties leggen en de kinderen uitleggen waarom ze voor deze methode van sorteren gekozen hebben. Door de vorm, de kleur, de geur enz?
- Als laatste heb je nog de verdieping, dan kun je de bloemen misschien uit elkaar laten halen en de verschillende delen echt naast elkaar leggen, benoemen voor zover dit kan bij kleuters en eventueel nog een soort stempelkaart maken waar ze de onderdelen bij kunnen stempelen/schrijven.
Het doel van de activiteit is dan dat de kinderen een bloem leren kennen, van buiten en van binnen ofzo. Ik zou dit wel met een kleiner groepje doen, zodat ook alle kinderen aan bod komen en goed de kans krijgen de bloem te bestuderen.
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2