Lessen lente

De zonnige en feestelijke periode van het jaar. Wat doe jij er in de klas aan?

Moderator: Anne

Lessen lente

Berichtdoor rietveldpauline op 19 feb 2009, 16:54

Ik moet drie lessen geven voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs
omtrent het thema lente (voor de kleuters).
Ik heb geen inspiratie, heeft iemand een idee?

Alvast bedankt! :)
rietveldpauline
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 10 feb 2009, 14:28
Groep: 1
PABO jaar: 1

Re: Lessen lente

Berichtdoor ik-je op 19 feb 2009, 17:34

Niet dat ik direct een lesidee geef, maar meer een stap in de goede richting:

* natuuronderwijs: groei van plantjes, bloeien etc., les rond ei (leefwereld heeft hier volgens mij een les over, en bij de bieb zijn er ook leuke prentenboeken)
* aardrijkskunde: grondsoorten (kun je ook combineren met natuuronderwijs)
* geschiedenis: Op welke manier werkten ze vroeger op de boerderij en op welke manier gaat het nu?

Ik zou deze lessen aan één thema hangen. Dus bijv. de boerderij of groeien.

Veel succes!
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Lessen lente

Berichtdoor memaris op 20 feb 2009, 10:00

Als je het rond het thema boerderij doet. Zou je met de kinderen kunnen kijken wat de dieren eten. Hoe de jongen heten van een dier, dus koe-kalf, schaap-lam. Je zou bepaalde groenten die dieren eten bij naam kunnen laten noemen. En ze op een tafel leggen en steeds weer eentje weg halen. De kinderen zeggen welke groente er weg is. Op het vak gescheidenis zou je kunnen kijken dat ze vroeger als met de hand deden en nu met machines. Laat ze maar een blad maken waarbij ze alles op het goede vlak moeten plakken of moeten omcirkelen wat van vroeger is. Bij aardrijkskunde heb ik zo geen idee.
Hopelijk heb je hier wat aan.

Mariske
memaris
PABOforum Peuter
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 29 dec 2007, 17:04
Woonplaats: Apeldoorn
Groep: 4
Schooltype: Christelijk
Functie: invalkracht

Re: Lessen lente

Berichtdoor Joke op 20 feb 2009, 10:52

BIj aardrijkskunde kun je denken aan iets uit de leefomgeving van het kind. (Het hoeft niet over andere landen of zo te gaan, daar denken wij vaak aan. :D )
Misschien is er een (kinder)boerderij in de buurt waar je naar toe kunt om alle jonge dieren te bekijken.
Ik zou het niet combineren met groente. Gewoon: voorjaar --> jonge dieren.

Misschien een verhalend ontwerp over een ei dat jullie in de buurt van de school (of tijdens het uitstapje naar de (kinder)boerderij) vinden en liefdevol 'opnemen' in de klas en een zoektocht naar de oorsprong van het ei?
In drie (of meer) fases kun je dan de vakken natuur (het ei en andere dieren die ook eieren leggen), geschiedenis (dagboek vanaf het moment van de vondst en/of de fases van het ei tot het ei uitkomt) en aardrijkskunde (de echt (kinder)boerderij in de buurt) aan bod laten komen.

Een leuk prentenboek hierbij is
HET VREEMDE EI:
Geweldig getekend, niet meer woorden gebruikt dan nodig en erg grappig.
Het Vreemde Ei gaat over een eend die een heel bijzonder ei gaat uitbroeden. het eendje wordt uitgelachen door alle andere vogels. Maar het blijft dapper doorbroeden. En wat komt er uit? Juist een krokodil! Alsof het niets is…
Afbeelding
of
DE KOE DIE EEN EI LEGDE
Andy Cutbill
Nellie de koe heeft een ei gelegd! Niet te geloven: een koe die een ei legt. En Nellie is juist zo'n doodgewone koe. Ze kan niet eens fietsen of op haar handen lopen, zoals de andere koeien. Die vertrouwen het zaakje dan ook helemaal niet; daar zullen de kippen wel achter zitten! Iedereen wacht vol spanning tot het ei is uitgebroed. Wordt het een kip? Of toch een koe?In felle kleuren en hilarische tekeningen.
Afbeelding
Typ op google bij Zoeken 'ei prentenboek' in en je komt er héél veel tegen die je zou kunnen gebruiken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Seizoen: Lente / Pasen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron