[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Origineel Lente-thema

Origineel Lente-thema

De zonnige en feestelijke periode van het jaar. Wat doe jij er in de klas aan?

Moderator: Anne

Origineel Lente-thema

Berichtdoor kleuterjuffie op 04 maart 2009, 18:21

Hoihoi,

Ik wil gaan werken over de lente, maar dan niet standaart het thema 'lente' maar iets originelers. Net zoals ik bij Winter de boeken van Kleine ijsbeer heb gebruikt ofzo. Dus werken over de natuur/bloemen/dieren o.i.d. maar dan verpakt in een leuk pakkend thema. Wie heeft tips??????
Echte vrijheid krijg je alleen door eigen verantwoordelijkheid te nemen...
kleuterjuffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: 10 nov 2006, 13:28
Woonplaats: tussen Maas en Waal
Groep: 2
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 04 maart 2009, 19:51

In Praxisbulletin van februari 2009 staat een leuke rekenactiviteit voor kleuters. Het meten van de groei van een Amaryllis. Dat is op dit moment het centrale lente onderwerp in onze groep. Elke dag wordt driftig gemeten hoeveel de Amaryllis gegroeid is (ik wist ook niet dat dat zo snel gaat!) Op internet vond ik foto's van de groei van een amaryllis en heb daar een soort logische volgorde spelletje van gemaakt. Ik had bij het tuincentrum ook andere bolletjes gekocht. Ook die worden in de "meet-hype" meegenomen: erg leuk om te zien dat kindere op een heel andere manier omgaan met zo'n bekent thema!
PS: voor de site van praxisbulletin heb je een wachtwoord nodig! Ik heb even voor je gekeken maar het artikel staat er nog niet op. Misschien van het weekend? Zoek naar: Krachtige leeromgeving. Daar staat de Amaryllis-les.
Je kunt ook de seizoenen algemeen of het weer als thema kiezen.
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Joke op 04 maart 2009, 20:27

De internetuitbreiding (of soms het artikel zelf) staat altijd pas een maand later op internet. Anders heeft een abonnement geen nut.
Kan iedereen wel op internet gaan kijken. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor bovenbouwjuf op 04 maart 2009, 21:16

Neem eens het schilderij van Vincent van Gogh "de zaaier" of de "zonnebloemen"als uitgangspunt? Stukje kunstbeschouwing met als thema lente.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Joke op 05 maart 2009, 00:11

De zonnebloemen vind ik absoluut geen goede start voor de lente.
(Zelfs de zaaier is nog aan de vroege kant.)
Maar wel een erg leuk idee.
Misschien keramiek?

Of muziek?
Vier jaargetijden van Vivaldi. (Prima vera)
Een hele aparte start lijkt me wel het boek 'De koe die een ei legde'. Heel verrassend voor de kinderen. :D
http://www.peuterplace.nl/pasen/boeken.htm
Daar kun je echt alle kanten mee op.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Hatchin' op 05 maart 2009, 11:29

De Magic Fish!

Geweldig nieuw product in Nederland waarmee je een eigen vis kunt kweken.
Hatchin' heeft daarbij een lespakket ontwikkeld voor groep 1 t/m 4 en een prentenboekje.
Het kost euro 14,99 en is een groot succes in Nederland

Groetjes!
Hatchin'
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 26 feb 2009, 16:13
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Joke op 05 maart 2009, 11:47

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor jufHetty op 05 maart 2009, 20:06

Hoihoi,

Ik wil gaan werken over de lente, maar dan niet standaart het thema 'lente' maar iets originelers. Net zoals ik bij Winter de boeken van Kleine ijsbeer heb gebruikt ofzo. Dus werken over de natuur/bloemen/dieren o.i.d. maar dan verpakt in een leuk pakkend thema. Wie heeft tips??????

Voor jouw kleuters is de lente zoals die zich voordoet al origineel genoeg, ze zijn nog maar een paar jaar oud. Probeer eens bij jezelf te ontdekken waar die behoefte aan iets "anders" vandaan komt.
Dit bedoel ik niet als kritiek, maar als overweging, dit kwam in mij op toen ik je bericht las. Misschien help ik je langs deze weg toch nog aan inspiratie over je onderwerp.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Joke op 05 maart 2009, 21:04

.......... Probeer eens bij jezelf te ontdekken waar die behoefte aan iets "anders" vandaan komt..............

Ik kan het me zo goed voorstellen dat je na een paar jaar de gewone weg bewandeld te hebben, weer eens iets anders wilt. En dan heb je zo iets van: verras me maar eens. :D
En dan is alles eigenlijk goed, als het maar 'verrassend' is. Vandaar dat ik er meteen op in ging.
Ik ben ook zo iemand die niet jaar in, jaar uit hetzelfde kan doen. Ik neem dus aan dat het vanuit de hoek van de leerkracht komt en niet vanuit de hoek van de kinderen.

Er zijn trouwens ook mensen die dit vanuit een 'vreemd' ei benaderen en er omheen een verhalend ontwerp maken. Dat ei is 'ergens' gevonden en wordt verzorgd door de groep.
Wat zal er uit komen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor jufHetty op 05 maart 2009, 21:46

Ik kan het me zo goed voorstellen dat je na een paar jaar de gewone weg bewandeld te hebben, weer eens iets anders wilt. En dan heb je zo iets van: verras me maar eens. :D
En dan is alles eigenlijk goed, als het maar 'verrassend' is. Vandaar dat ik er meteen op in ging.
Ik ben ook zo iemand die niet jaar in, jaar uit hetzelfde kan doen. Ik neem dus aan dat het vanuit de hoek van de leerkracht komt en niet vanuit de hoek van de kinderen.

Er zijn trouwens ook mensen die dit vanuit een 'vreemd' ei benaderen en er omheen een verhalend ontwerp maken. Dat ei is 'ergens' gevonden en wordt verzorgd door de groep.
Wat zal er uit komen?

Heel begrijpelijk Joke zoals je het beschrijft. Maar er is ook nog een andere kant denk ik: door steeds dezelfde weg te bewandelen is het de uitdaging daar iets nieuws in te ontdekken. Als leerkracht betekent dat een stuk verdieping; lente is niet zomaar lente meer van wat je om je heen ziet aan lammetjes en narcissen, maar kan steeds meer een innerlijke beleving worden. Juist als je met kinderen werkt is de herhaling van hetzelfde zo gezond: jonge kinderen genieten van stapelverzen, zich herhalende verhaaltjes en steeds terugkomende spelen.
Als leerkacht kun je twee kanten op als je "De Lente" een beetje saai begint te vinden: je gaat iets "originelers" zoeken of je gaat je afvragen wat je mist in je eigen beleving aan de lente waarom het zo saai begint te worden. Dat eerste brengt na een tijdje ook weer verveling zodat je wéér verder moet zoeken, dat laatste is het begin van een interessante ontdekkingsreis, die je leerlingen zeker ten goede komt. Jouw interesse als leerkracht doet enorm veel voor hen.

Kleuterjuffie, jou wil ik zeggen: je bent heerlijk enthousiast bezig. En dat is voor jouw leerlingen heel fijn! Veel plezier met je thema.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor Joke op 05 maart 2009, 22:31

Als leerkacht kun je twee kanten op als je "De Lente" een beetje saai begint te vinden

Ik moet je even corrigeren: niet de lente is saai, maar het aanbieden van steeds dezelfde lessen is saai, iig voor mij als ADD'er wel. En er is niets mis mee om er iets verrassends van te maken. De inhoud is hetzelfde. Al die eitjes komen toch weer aan de orde en dan mag er best een ei van een 'koe' aan te pas komen om de kinderen aan het denken te zetten.
Ik heb leerkrachten meegemaakt die elk jaar weer hetzelfde lesje afdraaiden en hetzelfde knutsellesje erbij. Nou, daar maak je mij niet enthousiast mee. Dus sommige kinderen ook niet.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor kleuterjuffie op 05 maart 2009, 23:07

Leuk om te lezen hierboven...Ik zal mijn kant van het verhaal even uitleggen ter verduidelijking ;)...
Ik ben ervan overtuigd dat kinderen het meest gemotiveerd zijn als een thema hen aanspreekt (logish hè ;))...
Het thema 'Lente' is denk ik aansprekend genoeg voor kleuters. Ze zijn ontzettend geboeid door al die nieuwe dingen in de natuur.
Ik ben daarom ook echt wel van plan om al die dingen in mijn thema langs te laten komen. De kinderen zitten echter in groep 2, en hebben dus vorig jaar ook over 'De Lente' gewerkt. Ik zelf heb het thema 'Lente' ook al een paar keer langs laten komen. Ik wil graag dat een thema goed en overzichtelijk in elkaar zit. In elk jaar hetzelfde doen zit voor mijzelf weinig uitdaging. Het thema winter bijvoorbeeld: ik zelf was wel een beetje uitgekeken op de sneeuwpoppen en vogelhuisjes, en de kinderen hadden dit vorig jaar ook al gedaan. Herhaling vinden kinderen fijn, maar twee keer eenzelfde knutselwerkje niet. Daarom ben ik gestart vanuit Kleine IJsbeer. De kinderen hebben genoten!!! (en ik ook!!). Ik zelf heb dus behoefte aan uitdaging, niet elk jaar hetzelfde lesje afdraaien. Ik vind het belangrijk dat ik zelf erg enthousiast ben en dat overbreng op de kinderen. Vandaar mijn vraag om een originele uitvoering van het thema lente. Natuurlijk mét alle dingen die bij de lente horen (bloemen/dieren enz).

Wat een leuke tips allemaal hierboven! Bedankt! Natuurlijk blijft alles welkom...zoals Joke zei: verras me maar ;)...ik ben heel benieuwd hoe anderen hiermee omgaan...
En natuurlijk laat ik jullie tzt even weten hoe het geworden is. De lente is heerlijk...dus ik heb er zin in!!!!
Echte vrijheid krijg je alleen door eigen verantwoordelijkheid te nemen...
kleuterjuffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 96
Geregistreerd op: 10 nov 2006, 13:28
Woonplaats: tussen Maas en Waal
Groep: 2
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor jufHetty op 06 maart 2009, 18:04

Nu ik dit doorlees kijk ik er wat genuanceerder naar, bedankt.
Geef ik nog een tip: bloemen schilderen met alleen de kleuren lentegroen en roze-paars geven een enorm lente effect. Dat is voor kinderen heel bevredigend.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 06 maart 2009, 19:37

In aanvulling op Juf Hetty: geef blauwe en gele verf voor het Blauwe druifje (hyacint mag natuurlik ook) en de narcis. MAAR... ze moeten wel een groene steel krijgen...
Wij zijn nog steeds in "de ban" van het meten van de Amaryllis. Ik wist ook niet dat zo'n bloem wel 2 cm per dag groeit... :) Inmiddels hebben we ook al bonen, bolletjes en gras gezaaid in de klas. Thema "groene vingers"...? (grapje)
Joke: Inmiddels is de Praxis van maart al uit, dus kun je de februari versie op internet vinden. Maar dat was nog niet op 4 maart het geval. :?
De lente benaderen vanuit een prentenboek (die koe met dat ei) lijkt me erg leuk!
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor theaterjuf op 06 maart 2009, 20:10

Off-topic: Agnes, ik ben benieuwd naar wat jullie allemaal doen rondom die amaryllis en andere bollen, behalve de Praxis Bulletin activiteiten. Wil je er wat over vertellen?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Volgende

Keer terug naar Seizoen: Lente / Pasen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast