Origineel Lente-thema

De zonnige en feestelijke periode van het jaar. Wat doe jij er in de klas aan?

Moderator: Anne

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 06 maart 2009, 21:12

Elke dag meten we de Amaryllis met een strookje papier wat opgeplakt wordt. Dit mogen de "kinderen van de dag" doen. Het ene kind meet het blad, en de ander de steel inclusief bloemknop. Die strookjes worden opgeplakt; zo ontstaat een grafiek. Voor de "knappe koppen" liggen er ook liniaals in soorten en maten en worden ook de centimeters genoteerd.(bij de 0 beginnen met meten!) Op een stokje naast de bol staan ook met streepjes aangegeven hoe groot hij(zij?) is. Op internet staan foto's van Amaryllis in verschillende groeistadia. Ik heb ze uitgeprint en gelamineerd voor een Logische volgorde spelletje.
In groep 1 gingen ze met (lima)bonen aan de gang. Er waren bonen genoeg dus wij hebben dat ook in het project ingepast. Elk kind kreeg een boon die extra lang geweekt heeft. Je kunt dat heel makkelijk het schilletje pellen en de boon open maken. Die Lima bonen zijn bijna 2 cm groot, dus dat is goed te doen. M.b.v. een vergrootglas op zoek naar het begin van het worteltje. Reuze interessant allemaal! Daarnaast kregen de kinderen ook zelf een boon die ze moesten planten in een plastic bekertje. Collega had ook plaatjes met aarde, zon en gieter. En plaatjes waarop een van de drie staat doorgestreept. Die plaatjes hebben we ook op een bekertje geplakt. Een boon heeft geen aarde maar krijgt wel licht en water. Een boon krijgt geen licht en een boon krijgt geen water: wat gebeurt er met die boon? Ook heb ik een boon in een pot met een opgerold keukenrolpapier gedaan zodat we kunnen zien als de wortel gaat groeien.
We hebben een wandeling door de buurt gemaakt op zoek naar lente bloemen. En waarom zijn die sneeuwklokjes in die tuin in de zon al uit en die in de tuin met schaduw nog in de knop? Rond de school is een stukje speelplaats veranderd en hebben ze gras gezaaid. Dat hebben we bekeken en nu staat er in de klas ook een "grasveld in wording". Gaat het binnen of buiten sneller, en waar zou dat door komen?
In de klas staan een primula, narcisjes en blauwe druifjes. Een van de kinderen heeft naar aanleiding daarvan ook witte druifjes meegenomen.
Op een duitse site vond ik een mandela met de cyclus van bol naar tulp. Extra opdracht hierbij is dat de kinderen kleine rondjes moeten maken tijdens het kleuren waarbij aleen hun vingers mogen bewegen. (fijne motoriek) Er zijn namelijk nog een aantal kinderen die kleuren met hun hele arm (soms zelfs vanuit hun schouder!) of vanuit hun pols. De bedoeling van deze les is dat de kinderen zich daar een keer bewust van worden. Zelf vindt ik vouwen erg leuk, en heb een aantal verschillende vouwvoorbeelden van lente bloemen neer gelegd. De kinderen mochten zelf een keus maken en moesten 2 bloemen vouwen met steel en blad. Voor volgende week wil ik ze een papier geven met een streep erop: Ze mogen met verschillende technieken bloemen daarop maken. Onder de streep het deel onder de grond (bol, worteltjes) en boven de streep de bloemen die je ziet. Knippen,plakken , tekenen, verven, propjes, (voor de blauwe druifjes): alles mag.

Zo even voldoende theaterjuf?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor theaterjuf op 07 maart 2009, 09:48

Juf Agnes, je bent geweldig! Om dat nog 'even' op je vrijdagavond allemaal te gaan typen....super! Het klinkt allemaal heel erg leuk en ik wil er ook mee aan de slag.
Ik vraag me alleen af of ik niet te laat in het seizoen ben, op google las ik dat amaryllisbollen tot februari te koop zijn...weet jij dat?
En wat zijn limabonen precies? Familie van de bruine boon denk ik? Hoe kwam je daaraan?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 07 maart 2009, 13:06

Ik heb "mijn" bol vorige week zaterdag gekocht. Ze zijn er nog steeds in het tuincentrum hoor. Er is denk ik een verschil of je een "kale" bol koopt of een die al een beetje uitgelopen is. Ik heb dat laatste gedaan, maar wel de kleinste uitgezocht.
13 jaar geleden kocht ik een (kale) bol en het duurde hééééééél lang voor het uiteindelijk ging uitlopen.... Precies op de geboortedag van mijn dochter (5-3) kwam hij toen in bloei. :D
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor theaterjuf op 07 maart 2009, 17:31

Vandaag keek ik op de markt en inderdaad, ze waren er nog! Helaas geen kleine meer, degene die ik heb gekocht is al zo'n 20-25 cm hoog. Maar goed, het is een Amaryllis! Nu ermee aan de slag :)
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 08 maart 2009, 18:14

Ook al op de site van Praxis-bulletin gekeken?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor theaterjuf op 08 maart 2009, 19:18

Volgens mij staat het er nog niet op. Volgens de site komen de artikelen deze maand iets later.
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor juf Agnes op 09 maart 2009, 18:59

Staat er inderdaad nog niet op... Vreemd want het is de praxis van februari :?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Origineel Lente-thema

Berichtdoor theaterjuf op 09 maart 2009, 21:19

Ja, dat klopt, maar de artikelen staan er dan toch altijd pas na de 1e van de volgende maand op?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Vorige

Keer terug naar Seizoen: Lente / Pasen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron