Elke dag meten we de Amaryllis met een strookje papier wat opgeplakt wordt. Dit mogen de "kinderen van de dag" doen. Het ene kind meet het blad, en de ander de steel inclusief bloemknop. Die strookjes worden opgeplakt; zo ontstaat een grafiek. Voor de "knappe koppen" liggen er ook liniaals in soorten en maten en worden ook de centimeters genoteerd.(bij de 0 beginnen met meten!) Op een stokje naast de bol staan ook met streepjes aangegeven hoe groot hij(zij?) is. Op internet staan foto's van Amaryllis in verschillende groeistadia. Ik heb ze uitgeprint en gelamineerd voor een Logische volgorde spelletje.
In groep 1 gingen ze met (lima)bonen aan de gang. Er waren bonen genoeg dus wij hebben dat ook in het project ingepast. Elk kind kreeg een boon die extra lang geweekt heeft. Je kunt dat heel makkelijk het schilletje pellen en de boon open maken. Die Lima bonen zijn bijna 2 cm groot, dus dat is goed te doen. M.b.v. een vergrootglas op zoek naar het begin van het worteltje. Reuze interessant allemaal! Daarnaast kregen de kinderen ook zelf een boon die ze moesten planten in een plastic bekertje. Collega had ook plaatjes met aarde, zon en gieter. En plaatjes waarop een van de drie staat doorgestreept. Die plaatjes hebben we ook op een bekertje geplakt. Een boon heeft geen aarde maar krijgt wel licht en water. Een boon krijgt geen licht en een boon krijgt geen water: wat gebeurt er met die boon? Ook heb ik een boon in een pot met een opgerold keukenrolpapier gedaan zodat we kunnen zien als de wortel gaat groeien.
We hebben een wandeling door de buurt gemaakt op zoek naar lente bloemen. En waarom zijn die sneeuwklokjes in die tuin in de zon al uit en die in de tuin met schaduw nog in de knop? Rond de school is een stukje speelplaats veranderd en hebben ze gras gezaaid. Dat hebben we bekeken en nu staat er in de klas ook een "grasveld in wording". Gaat het binnen of buiten sneller, en waar zou dat door komen?
In de klas staan een primula, narcisjes en blauwe druifjes. Een van de kinderen heeft naar aanleiding daarvan ook witte druifjes meegenomen.
Op een duitse site vond ik een mandela met de cyclus van bol naar tulp. Extra opdracht hierbij is dat de kinderen kleine rondjes moeten maken tijdens het kleuren waarbij aleen hun vingers mogen bewegen. (fijne motoriek) Er zijn namelijk nog een aantal kinderen die kleuren met hun hele arm (soms zelfs vanuit hun schouder!) of vanuit hun pols. De bedoeling van deze les is dat de kinderen zich daar een keer bewust van worden. Zelf vindt ik vouwen erg leuk, en heb een aantal verschillende vouwvoorbeelden van lente bloemen neer gelegd. De kinderen mochten zelf een keus maken en moesten 2 bloemen vouwen met steel en blad. Voor volgende week wil ik ze een papier geven met een streep erop: Ze mogen met verschillende technieken bloemen daarop maken. Onder de streep het deel onder de grond (bol, worteltjes) en boven de streep de bloemen die je ziet. Knippen,plakken , tekenen, verven, propjes, (voor de blauwe druifjes): alles mag.
Zo even voldoende theaterjuf?