door timgearz op 09 jan 2009, 19:13
Een reactie vanuit de AOB:
De school van Prem
Utrecht, 9 januari 2009
Collega's
Gisteravond (8 januari) vond de eerste uitzending plaats van "De school van Prem". Prem Radhakishun wil met deze serie aantonen dat het Nederlandse onderwijs faalt en dat hij in staat is om in 10 bijeenkomsten kinderen klaar te stomen om een cito score te halen die moet leiden tot minstens een havo advies.
Met deze uitzending (en wellicht ook de volgende 9) brengt hij volgens mij schade toe aan het basisonderwijs en schoffeert hij de mensen die daarin werkzaam zijn.
Dat is de reden waarom de AOb, als vertegenwoordiger van bijna 30.000 personeelsleden in het basisonderwijs, onderstaande open brief heeft aangeboden aan de Volkskrant.
Of deze brief ook geplaatst gaat worden is op dit moment niet bekend. Ik vind het echter van belang u middels deze Nieuwsbrief op de hoogte te stellen van onze reactie.
Met vriendelijke groet
Liesbeth Verheggen
(lid dagelijks bestuur)
Vermaak van Prem is vooral schadelijk voor onderwijs
In de wereld van Prem Radhakishun is maar een ding belangrijk in jonge levens: de cito-toets. En daar is maar een instantie verantwoordelijk voor: de school. En er is één ding wat je koste wat het kost moet vermijden: een vmbo-advies, de schoolsoort waar 57% van de leerlingen naartoe gaat. Tot zover de boodschap van het programma De School van Prem, dat afgelopen donderdag voor het eerst werd uitgezonden door de NPS. Goed amusement, maar schadelijk voor het onderwijs, stelt Liesbeth Verheggen.
In De school van Prem stoomt Radhakishun 10 leerlingen met een leerachterstand, die geselecteerd zijn uit het bestand van een commercieel bijscholingsbureau, klaar voor de cito-toets. De formule is vergelijkbaar met andere reality-programma's als Afkicken en De Afvallers: underdogs overwinnen met gerichte begeleiding hun problemen en veranderen in winnaars. Een beproefde formule, maar Prem heeft een hoger doel met dit programma.
Radhakishun wil aantonen dat het Nederlandse onderwijs faalt en dat in elk kind een potentiële minister-president schuilt. Met deze onverantwoorde stelling schoffeert hij niet alleen de docenten die zich hard inspannen om leerlingen te begeleiden om het maximale uit hun mogelijkheden te halen, hij diskwalificeert ook ieder kind dat met hard werken een beroepsopleiding voltooit en een zinvolle baan vervult. Om nog maar te zwijgen van de 10 kinderen die aan het programma deelnemen. Zij worden klaargestoomd voor een trucje: het halen van de cito-toets. Deze aanpak zegt niets over of zij nu ook goed voorbereid zijn op hun vervolgopleiding.
Prems entertainment gaat uit van vier ficties:
Fictie 1: De cito-score van een leerling is allesbepalend. Een schooladvies is altijd gebaseerd op de ervaring van de school met de leerling en de uitkomst van de toets.
Fictie 2: Een leerling met en vmbo-advies is sociaal ten dode opgeschreven. Zo'n 60% van de Nederlandse leerlingen volgt vmbo-onderwijs. Slechts vijf procent van alle vmbo'ers verlaat de school zonder diploma. Het overgrote deel na het vmbo een vervolgopleiding en vindt vervolgens een prima baan.
Fictie 3: Alleen de school is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een kind. Een basisschoolopleiding is een combinatie van opleiding en opvoeding. De ontwikkeling van een kind is de verantwoordelijkheid van ouders en de school.
Fictie 4: Iedereen kan worden wat hij wil. In de eerste aflevering heeft Radhakishun al een jongen bestempeld tot toekomstig minister president. Onderdeel van onderwijs is ook: realistische verwachtingen scheppen, zonder dat je kinderen omlaag haalt.
Prem Radhakishun deelt omwille van amusement een zwarte piet uit aan het onderwijs die niet op zijn plaats is. In de strijd voor beter onderwijs en de vervulling van de toekomstdromen van de tien leerlingen heeft hij in mij een medestander. Maar de simplificaties in zijn programma brengen schade toe aan het onderwijs. Hij heeft nog een paar afleveringen om zich te revancheren, maar ik ben somber gestemd.
Liesbeth Verheggen is dagelijks bestuurder primair onderwijs bij de Algemene Onderwijsbond (AOb).
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,