Ervaringen - Daltononderwijs

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Ervaringen - Daltononderwijs

Berichtdoor vanholst op 23 nov 2005, 20:46

Is er iemand die (als leerkracht of anders) ervaring heeft met Dalton onderwijs en die ik (per mail) daar een aantal vragen over zou mogen stellen?

Alvast bedankt, Anne-Marie

Ik heb dit bericht verplaatst. (Marjan)
vanholst
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 24 jul 2005, 19:26

Daltonschool

Berichtdoor vanholst op 01 dec 2005, 13:29

Hoi Gitta,

Ik heb inmiddels veel gelezen over Dalton onderwijs, maar vooral over de ideeen achter de filsofie van bv. zelfstandigheid, vrijheid binnen grenzen en samenwerken.

Ik probeer me een beeld te vormen van hoe je dat in de praktijk terugziet in een dagindeling. Dus in hoe de leerlingen werken, hoe ze zitten, of er klassikaal les gegeven wordt of niet, of er methodes gebruikt worden of thema's en hoe ze omgaan met week/dagtaken?

Wel veel vragen he?

Groeten, Annemarie
vanholst
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 24 jul 2005, 19:26

Berichtdoor Gitta op 01 dec 2005, 23:12

Hoi Anne-Marie,

Ik zal je een schets geven van hoe een dag er bij mijn groep 6 uitziet,
Ze werken met een weektaak waarop ze kunnen zien wat er gemaakt moet worden en wat er samen met ze wordt gedaan. Elke dag van de week heeft een kleur en daarmee kleuren ze af op welke dag ze wat hebben gedaan.

Er is steeds afwisseling tussen Dalton en rekenen, taal of spelling (etc.)
In de dalton tijd kunnen zij dus zelf kiezen wat ze gaan maken, als het maar af is op vrijdag. (sommige kinderen hebben ook een dagtaak, dit is als inleiding op een weektaak).

Daarna komt er dus of taal of rekenen, een uitleg waarna ze weer zelfstandig aan het werk gaan. (maar wel met taal of rekenen als er een uitleg is geweest. Die les moet dan ook die dag af zijn).

De lessen taal en rekenen zijn 50/50 zelfstandig en samen met de juf. Over het algemeen is er een korte uitleg en voor de kinderen die nog meer uitleg willen of nodig hebben is er de verlengde uitleg. Deze worden wel gewoon via een methode gegeven.
Eigenlijk is er voor alles een methode.

Bij mij zitten ze in groepjes van 4 (28 kids dus 7 groepjes), deze groepjes werken ook samen met bijvoorbeeld taal als de les dat toelaat.

Mocht je er interesse in hebben dan kan ik je wel ons weekoverzicht mailen, dan zul je ziet dat er ongeveer evenveel dalton tijd als klassikale tijd is.

Groetjes Gitta
Gitta
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 22 apr 2004, 22:05
Woonplaats: Flevoland


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast