[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - rekenen startactiviteit/spel

rekenen startactiviteit/spel

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

rekenen startactiviteit/spel

Berichtdoor daan op 09 okt 2006, 08:44

heej,

ik heb een vraagje..
a.s. donderdag ga ik voor het eerst rekenen geven op mijn stage in grp. 3/4.
Ik heb vijf niveaugroepjes in mijn klas en nu is het de bedoeling dat ik eerst een startactiviteit uitvoer met alle kinderen, en daarna gaan de kinderen aan het werk met hun eigen opdrachten.

Ik heb alleen even geen inspiratie voor de startactiviteit...
Het moet met tellen te maken hebben of makkelijke optelsommen.
(mijn mentor doet bijv. het stappenspel, een kind krijgt een getal, de ll. zet een aantal stappen de andere leeringen raden wat het getal)

Wie kan mij op ideetjes brengen??
Alvast bedankt..
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Sylvia op 09 okt 2006, 09:18

Ik heb wel eens aan het begin van het jaar met groep 3 het volgende gedaan. De kinderen telden (om de beurt, dus 1 kind zegt 1, 2e kind twee enz., dus de hele klas door) Van te voren spreken we af dat bijv het getal 2 vervangen wordt door het woord PIEP. Is dit erg makkelijk dan vervangen we ook nog eens de 5 door BLOEMKOOL.

Je kunt ook tikken op tafel of klappen in je handen en de kinderen moeten met hun ogen dicht luisteren hoeveel tikken je hebt gegeven.

Of je geeft een moeilijke som op. Laat iemand het antwoord zeggen, als je dat ook denkt ga je in de ene hoek staan. Wat denkt een ander? Als je dat ook denkt ga je in een andere hoek staan. Zo kun je de sommen wel een beetje aanpassen aan de sommen in je les.

Dit lijkt me vrij eenvoudig, ook voor groep 3 aan het begin van het jaar en helemaal voor groep 4. Wellicht niet voor kinderen in het speciaal onderwijs, daar heb ik geen ervaring mee. Misschien brengt het je echter wel op het idee voor een andere activiteit.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor daan op 09 okt 2006, 09:56

heej,
wat een snelle reactie zeg :)
ik vind het eerste idee van het tellen door heel de klas en dan bijv. bij getal 2 piep zeggen erg leuk, maar ik denk dat dit nu in deze groep niet geschikt is. Ze zullen hier erg van in de war raken, want sommige ll zijn nog maar net bezig met tellen. Maar het idee onthoud ik zeker voor een andere keer..

het tik en klap idee vind ik ook erg leuk, bijv. tik voor eenheden en klap voor tientallen. Hier kan ik denk wel wat mee

maare nog meer ideeƫn zijn altijd welkom want mag die week daarna de gehele week rekenen geven :)
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor lucia op 09 okt 2006, 10:23

Jij noemt een getal en zegt de kinderen dat je het volgende/vorige getal wilt horen.
Of dat je er 2 meer wilt horen. Of 1 minder bijvoorbeeld.

Noemen is de auditieve vorm. Je kunt er ook voor kiezen het uitgangsgetal te laten zien.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Joke op 09 okt 2006, 10:40

Spel 1
Ik plakte wel eens een post-it briefje met een getal erop op de rug van een leerling.
De leerling mag rondlopen en vragen stellen. Er mag alleen met ja of nee geantwoord worden. Is het 33? Nee. Hoger? Ja. enz. tot het getal geraden is en dat kun je nog op een getallenlijn laten aanwijzen als er een hangt of er zelf een tekenen op het bord.

Het aantal streepjes op de getekende getallenlijn hangt dan af van het niveau van de leerlingen.
(Streepjes per 1, per 5, per 10, per 50, per 100 enz.) Het geschreven getal op het briefje hangt daar natuurlijk ook van af. In hogere groepen kun je ook zo maar ergens starten, bijv. bij 300 en ergens 500 zetten, zodat ze weten wat de strepen betekenen: 100 stappen verder bijvoorbeeld.)

Spel 2
Klassikaal een klok invullen is er ook zo een:
Teken een klok op het bord. Het is de bedoeling dat de cijfers op de klok zo snel mogelijk ingevuld worden door met twee dobbelstenen getallen te gooien. (Alleen de 1 is al ingevuld. Dat getal kan je nl. niet gooien met twee dobbelstenen :D )
Werkwijze:
-Je hebt twee dobbelstenen.
-Geef deze aan een leerling.
-Hij gooit (bijvoorbeeld!) een 2 en een 3.
-Hij kiest of hij de 5 of de 2 en de 3 wil invullen.
-Jij voert zijn keuze uit.
-Zo ga je door: volgende leerling gooit (leerkracht of leerling kiest wie dat is).
-Die leerling kiest welk(e) getal(len) ingevuld wordt (of worden)
-Je vult weer in etc. etc. tot alle cijfers van de klok er staan, dan is het spel afgelopen.

Als je het klassikaal doet zou je het met een stopwatch kunnen klokken en kijken hoe snel het ging. Kijken of de klok de 2e keer sneller of langzamer gereed is. (Spelletje tussendoor als ze even moeten ontspannen of goed gewerkt hebben.)

Later kun je dit spelletje ook als duo-spel (bijv. extra opdracht, klaaropdracht) laten uitvoeren: ieder een eigen klok tekenen (of een klokstempel met alleen stippen) en de 1 invullen, wie heeft het eerst zijn eigen klok vol?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 09 okt 2006, 13:20

bedankt voor jullie leuke ideetjes :)
altijd leuk om te horen wat andere mensen verzinnen en uitvoeren..

ik heb voor a.s. donderdag gekozen het post-it spel!
ben benieuwd hoe de kinderen hier op reageren, ik zal dit heel gestructureerd aan moeten pakken

als er nog meer mensen zijn met leuke ideeƫn dan houd ik me aanbevolen want er komen nog veel meer rekenlessen :)
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor daan op 07 jan 2007, 19:56

het post-it rekenspel is een succes..
de eerste keer vonden ze het erg lastig maar de dag daarna ging het al stukken beter
ze vinden het heel erg leuk en soms is het best lastig om het getal niet te verklappen
morgen ga ik de klassikale klok uitvoeren ben benieuwd hoe dit gaat...
verder tellen we ook op tijd.. Een kind begint met 1, volgende zegt 2, volgende zegt 3 enz.. Dit doen we tot honderd daarna kijken we of we ons record hebben verbroken (record staat nu op 1 min. 55)

zijn er verder nog nieuwe ideeƫn voor een rekenstartactiviteit?
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 07 jan 2007, 21:55

Wat ik laatst in een (hogere) groep heb gedaan (idee komt uit Energize II):
Je probeert met de hele groep (om de beurt iemand een getal zeggen) van 1 tot 10 te tellen. Niemand wordt aangewezen om te beginnen en de volgende mag iedereen zijn, zonder afspraak te maken wie.
Als je er iets rekenkundigs van wilt maken kun je ook verder in de getallenlijn starten: 91 of zo tot 100, maar 1 tot 10 of terug van 10 tot 1 is beter om mee te starten, want het lijkt makkelijk, maar het is soms heel erg moeilijk.
Dus:
1 ll. gaat op jouw startsein staan en zegt 1 en gaat weer zitten, daarna staat zo maar iemand op en zegt 2 en gaat weer zitten, dan weer een ander die zegt 3 enz. enz. Als je bij 10 bent, is het gelukt, maar ...... als een getal dubbel wordt gezegd, moet je weer met 1 beginnen.
Ik deed dit een dag lang steeds tussendoor in een (hele drukke) 6/7 combinatie en het is slechts 1x gelukt om van 1 tot 10 te tellen.
Als het jouw kinderen lukt, niet op volgorde(!) is dat echt knap en dat mag je ze zeggen ook. Ze zullen eerst denken: oh makkie, maar het valt soms echt niet mee.
Lukt het, dan zegt het heel veel over je groep (verdraagzaamheid t.o.v. elkaar, niet altijd de eerste willen zijn en al die sociale vaardigheden die er nog meer voor komen kijken om niet zelf, maar iemand anders de beurt te gunnen), geef ze een compliment, dat hebben ze dan wel verdiend.
Tip: Lukt het niet, stop dan en doe het bij de volgende lesovergang weer even een paar miuten.
Als je merkt dat het frustreert, dan kun je er beter mee stoppen. Zeg dat het een hele moeilijke opgave is en dat je het later nog wel eens een keer zal proberen.
Laatst bijgewerkt door Joke op 07 jan 2007, 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 07 jan 2007, 21:59

Dat is een leuke Joke. Herinnert er mij weer aan dat ik Energize 2 nog eens moet aanschaffen...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron