Spel 1
Ik plakte wel eens een post-it briefje met een getal erop op de rug van een leerling.
De leerling mag rondlopen en vragen stellen. Er mag alleen met ja of nee geantwoord worden. Is het 33? Nee. Hoger? Ja. enz. tot het getal geraden is en dat kun je nog op een getallenlijn laten aanwijzen als er een hangt of er zelf een tekenen op het bord.
Het aantal streepjes op de getekende getallenlijn hangt dan af van het niveau van de leerlingen.
(Streepjes per 1, per 5, per 10, per 50, per 100 enz.) Het geschreven getal op het briefje hangt daar natuurlijk ook van af. In hogere groepen kun je ook zo maar ergens starten, bijv. bij 300 en ergens 500 zetten, zodat ze weten wat de strepen betekenen: 100 stappen verder bijvoorbeeld.)
Spel 2
Klassikaal een klok invullen is er ook zo een:
Teken een klok op het bord. Het is de bedoeling dat de cijfers op de klok zo snel mogelijk ingevuld worden door met twee dobbelstenen getallen te gooien. (Alleen de 1 is al ingevuld. Dat getal kan je nl. niet gooien met twee dobbelstenen
)
Werkwijze:
-Je hebt twee dobbelstenen.
-Geef deze aan een leerling.
-Hij gooit (bijvoorbeeld!) een 2 en een 3.
-Hij kiest of hij de 5 of de 2 en de 3 wil invullen.
-Jij voert zijn keuze uit.
-Zo ga je door: volgende leerling gooit (leerkracht of leerling kiest wie dat is).
-Die leerling kiest welk(e) getal(len) ingevuld wordt (of worden)
-Je vult weer in etc. etc. tot alle cijfers van de klok er staan, dan is het spel afgelopen.
Als je het klassikaal doet zou je het met een stopwatch kunnen klokken en kijken hoe snel het ging. Kijken of de klok de 2e keer sneller of langzamer gereed is. (Spelletje tussendoor als ze even moeten ontspannen of goed gewerkt hebben.)
Later kun je dit spelletje ook als duo-spel (bijv. extra opdracht, klaaropdracht) laten uitvoeren: ieder een eigen klok tekenen (of een klokstempel met alleen stippen) en de 1 invullen, wie heeft het eerst zijn eigen klok vol?