[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - herhalingsopdrachtjes handelingsplan letterkennis

herhalingsopdrachtjes handelingsplan letterkennis

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

herhalingsopdrachtjes handelingsplan letterkennis

Berichtdoor daan op 26 nov 2006, 14:39

hoi,

ik ben vanuit de pabo bezig met een opdracht die hoort bij het project WSNS. Het is de bedoeling dat ik een groepsplan maak van mijn stagegroep (SBO grp 3/4) en hieruit één leerling kies waarvoor ik een individueel handelingsplan opstel.
Ik ben nu met mijn handelingsplan bezig (op het gebied van aanvankelijk lezen grp. 3 met de methode VLL) en loop een klein beetje vast.

De leerling heeft moeite met de letter (grafeem) herkenning die horen bij kern 3. Hij had in de controletaak 6 fouten.
(de opdracht van de taak was omcirkel de letter..... met keuze uit zes letters )
Daarom wil ik hier extra aandacht aangeven om zo de letterkennis van het kind te vergroten d.m.v. herhalingsopdrachtjes hierbij denk ik niet aan werkbladen maar aan opdrachten die we 1-1 kunnen uitvoeren.
Bijv. letter flitsen, weet je een woord waar de letter ... in zit?
(m.b.v. de structuurwoorden)

Nu kom ik niet echt verder met deze opdrachten...
heeft iemand misschien ideeën om deze herhalinglesjes vorm te geven?

alvast heel erg bedankt
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor mien mina op 26 nov 2006, 15:47

Twee kinderen bij mij die dit probleem hebben, heb ik een envelop gegeven.
In deze envelop gaan de structuurwoorden en de letters van deze woorden.
Alle woorden staan op rood, op alle letters op roze.
Het kind begint met de eerste structuurwoorden 4a5 begin dus weer helemaal aan het begin, alleen die letters die in deze woorden voorkomen zitten ook in de envelop. Deze letters en woorden flits ik 2 a 3 keer op een dag, als de kinderen alle letters en woorden beheersen mogen ze een nieuw woord uitkiezen voor in hun envelop, de letters die bij dat woord horen worden er ook bijgevoegd.
Zo wordt de envelop dus steeds dikker.
De nieuwe letters die worden bijgevoegd worden extra ingeprent door een letterketting die ze dragen.
Bij mijn kinderen werkt dit heel goed.
Andere flitsopdrachten zijn:
- een letterrad
- een dobbelsteen met letters
- kwartet
- domino
- pico piccolo
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor daan op 26 nov 2006, 18:22

heej mien mina

tnx voor je reactie... wat een leuk idee, een letter/woorden envelop de daar kan ik iedergeval al iets mee :)
ik had alleen een paar kleine vraagjes.. wat is precies een letterketting? (ik stel me dan een ketting voor met een letter eraan??)
en wat is de bedoeling van het letterrad?

als er mensen zijn met nog meer ideeën dan hoor ik dat graag :)
want ik loop hier nog wel een tijdje stage en wil mijn handelingsplan misschien wel uitbreiden naar meer lesjes..
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 26 nov 2006, 18:33

Er zijn bij de kleuters ook een heleboel letterbladen. Die zou je misschien kunnen aanpassen. I.p.v. de letter die ze moeten zoeken in het eerste vak te schrijven kun je hem zeggen. Zo kun je een blad ook meerdere keren gebuiken eventueel, want je laat steeds met een andere kleur de gezochte letter zoeken door hem te zeggen
-----------------------------------------
kleuters: ZOEK DE a|-b-|-a-|-d-|-c-|
-----------------------------------------
nu ---------ZEG DE a|-b-|-a-|-d-|-c-|
Ik weet niet of dit duidelijk is.

Ik werkte met de Leessleutel en had van alle thema's letterpotten gemaakt.
Een vriendin van mij werkte individueel met mijn leerlingen met die potten, maar dat zou je zelf ook kunnen doen natuurlijk.
Op een blad papier (erbij in de pot) had ik allerlei oefeningen opgeschreven, die met de letters gelegd konden worden, hakken, plakken, letter isoleren, letter veranderen enz. enz. Dit werkte ook goed.

Ik heb vorig jaar (RT) met schuurpapieren letters gewerkt. De betreffende leerling mocht er een in een afgedekte doos voelen en raden, ik gaf ze aan. Ook dit hielp. Ik liet er ook steeds woorden mee maken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 26 nov 2006, 19:08

als ik het goed begrijp joke had je voor elke letter een nieuwe letterpot?
het klinkt erg leuk..hier kan ik dan verschillende opdrachten in doen

wat bedoel je alleen met letter isoleren?
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Joke op 26 nov 2006, 22:11

Nee, niet helemaal goed begrepen. Ik had (ik heb nu al verscheidene jaren geen groep 3 meer) een letterpot per thema. Ieder woord uit het thema en de betreffende letters gingen in een (eigen) pot. Er waren 8 thema's in het A-gedeelte, ik had dus 8 potten.

wat bedoel je met een letter isoleren?

Je hebt 'maan' aangeleerd, dat laat je leggen. Om de beurt verwijder je een letter. Bijv. de m, daarna de n. Zo werk je tot je een letter overhebt die bij het kind problemen opleverde. Daar omheen ga je weer andere letters leggen, bijv. de s erachter aas, k ervoor kaas, s weg kaa, l erachter kaal enz. Die moeilijke letter blijft hier dus steeds het middelpunt. Je kunt er voor kiezen om met die letter ook weer te eindigen of hem weer 'in te pakken' met de letters van het woord waarin de letter werd aangeboden.


Je kunt hierbij ook de letterdoos gebruiken, maar bij de Leessleutel waren er knipbladen met de themawoorden, die hiervoor heel goed gebruikt konden worden. Lekker duidelijk, lekker groot, makkelijk om mee te werken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron