door juf mama op 10 jul 2007, 10:51
De school van mijn dochter werkt op deze manier. Het gaat hier om speciaal onderwijs aan langdurig zieke kinderen, cluster 3. De hele school heeft bijvoorbeeld tegelijk taal en rekenen, waarbij iedereen plaatsneemt in een eigen niveaugroep. Binnen deze groep is ook niet iedereen even ver. De lijn wordt per vak, per kind bijgehouden. Is het kind aan het einde van het schooljaar aangekomen op bladzijde 51 van het taalboek van groep 6, dan gaat het na de vakantie op bladzijde 52 verder. In onze situatie is deze manier van werken ideaal: ons kind heeft epilepsie (door een 'beschadiging' in de hersenen) en presteert daarom erg divers: taal doet zij 'gewoon' op het niveau van groep 7, maar met rekenen is zij pas toe aan de stof van groep 4. De situatie is vooral omdat het om speciaal onderwijs gaat goed werkbaar: de klassen zijn klein en elke klas heeft zowel een groepsleerkracht als een onderwijsassistent.