Extra werk voor goede lln. in groep 8

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Extra werk voor goede lln. in groep 8

Berichtdoor PAA-053 op 04 dec 2007, 15:36

Ivm een mini-stage bij de RT-er/persoon die leerlingen individueel begeleid kan ik aan 2 leerlingen uit groep 8 die erg goed zijn maatwerk gaan geven. Het gaat dus om 2 leerlingen die niet uitvallen maar juist erg sterk zijn op school.

Dit lijkt me erg leuk omdat ik zelf ook in een soortgelijke situatie heb gezeten. Het lijkt me ook erg boeiend om 1 op 1 onderwijs te bieden aan zulke leerlingen, ik denk dat de voordelen daarvan voor hen ook zeker aanwezig zullen zijn.

Dus, ik ben gemotiveerd dit te gaan doen. Maar nu vroeg ik me af, zijn er methodes voor extra werk voor groep 8-ers? Misschien al stappen richting de brugklas? Hebben jullie hier ervaring mee? Ideeen om te doen?

Bedankt alvast, ben erg benieuwd! :)
PAA-053
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 12 apr 2007, 13:22
Woonplaats: Groningen/Apeldoorn

Re: Extra werk voor goede lln. in groep 8

Berichtdoor bovenbouwjuf op 04 dec 2007, 16:21

Ik weet dat er scholen zijn die goede leerlingen in groep 8 Spaans leren. Dan overlap je geen leerstof die in de brugklas gegeven wordt. Anders zitten ze daar weer met een 'probleem'.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Extra werk voor goede lln. in groep 8

Berichtdoor Joke op 04 dec 2007, 19:34

Leer ze plannen en leren, dat is ook erg belangrijk. Daar schijnt het met HB-leerlingen vaak fout te gaan.
Misschien een idee om de lln. alvast een agenda te laten aanschaffen (en ermee te laten werken natuurlijk)?

Lees dit eens door:
http://www.hintnoordzuidholland.nl/docu ... 202003.doc

Het belangrijkste:
Om hoogbegaafde leerlingen met succes te laten deelnemen aan het voortgezet onderwijs moet aan bepaalde condities worden voldaan:
1. het kind moet accepteren dat anderen hem een taak opleggen en dat daaraan eisen worden gesteld: dat is de voorwaarde voor leren leren!
2. het aanbod verrijkingsstof mag niet vrijblijvend zijn
3. er moet niet alleen materiaal geboden worden, maar ook structuur
4. het extra werk moet even serieus genomen worden als het reguliere onderwijsaanbod
5. de meerwaarde van het aanbod moet voor de leerling duidelijk zijn
6. de beoordeling /feedback moet vermeld worden in de voortgangsrapportage
7. het pedagogische klimaat moet goed zijn en de tolerantie van de groep hoog!
8. het is belangrijk dat de leerkracht accepteert dat het werk van lager niveau niet eerst af moet zijn, het kind moet niet eerst moeten aantonen dat het dit werk kan voordat het cognitief uitdagender stof krijgt aangeboden. Het kind stompt hierdoor af!
9. het onderwijsaanbod mag in geen geval méér van hetzelfde zijn, maar moet beslist anders
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Extra werk voor goede lln. in groep 8

Berichtdoor jennifervd op 04 dec 2007, 19:47

Leuke dingen zijn inderdaad om 'vakgebieden' van de middelbare school naar de basisschool te halen.
Gewoon om er eens aan te proeven: Wiskunde, talen etc.

Daar is volgens mij genoeg van.
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Re: Extra werk voor goede lln. in groep 8

Berichtdoor Swinta op 07 dec 2007, 15:55

Als mijn zoon extra leerstof zou krijgen zou hij graag meer willen weten over techniek. Hoe zit alles in elkaar. Dus meer praktijk gericht.
Dus bijvoorbeeld kleine scheikundeproefjes doen of iets uit elkaar sleutelen om te bekijken hoe het werkt.
Een cursus Word is ook een goede. mIjn zoon nis niet zo taalgevoelig, hij zou dat dus erg vervelend vinden.

Heb je het al aan de betreffende leerlingen gevraagd wat zij zouden willen doen?
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 1


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron