Speciaal onderwijs: Wanneer verplicht?

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Speciaal onderwijs: Wanneer verplicht?

Berichtdoor hakhan op 06 feb 2008, 17:16

Beste allemaal,

Wanneer zijn ouders verplicht om hun kind naar het speciaal onderwijs over te plaatsen?

Gr,

Hakan
hakhan
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 06 feb 2008, 17:09
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Speciaal onderwijs: Wanneer verplicht?

Berichtdoor Rolf op 06 feb 2008, 17:48

Nooit volgens mij. Je kunt ouders niet verplichten om hun kind op het speciaal onderwijs onder te brengen. Wanneer een kind een indicatie heeft of een clusterverwijzing komt het in aanmerking voor een 'rugzakje' of lgf (leerlinggebondenfinanciering) en dat geld kun je als school inzetten ter ondersteuning van de leerling.
Zo denk ik er over, maar ik weet het niet allemaal zeker.
Is er sprake van?
Docent VMBO LWOO
Rolf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 17 jun 2007, 18:52
Woonplaats: Het zuiden van Nederland

Re: Speciaal onderwijs: Wanneer verplicht?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 06 feb 2008, 19:42

Volgens mij kun je als school wel zeggen dat je een bepaald budget of bepaalde tijd hebt voor het kind en meer niet, als de ouders weigeren hun kind naar het speciaal onderwijs te doen en de school het noodzakelijk vindt. De klas gaat voor het individu in dat geval en de ouders ondertekenen daarvoor dan een contract. Ze moeten immers altijd de werkwijze ondertekenen in geval van afwijkende lessen / hulp voor het kind. Dat liet ik wel doen tenminste als IB-er, zodat je goed ingedekt bent als school. Je gaat dus niet een kind 1 op 1 begeleiden en als gevolg daarvan een klas van 45 kinderen creëren vanwege dit kind.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron