[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - lesgeven op een cluster 4 school

lesgeven op een cluster 4 school

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor suzanne78 op 15 aug 2009, 10:02

Hoihoi,

Komende week heb ik een sollicitatiegesprek op een school voor cluster 4. Het werken in het speciaal onderwijs trekt mij wel, ik heb in cluster 1 gewerkt en werk nu al een aantal jaren als logopedist in cluster 2. Tijdens de pabo heb ik stage gelopen op een sbo-school en ook dat vond ik superleuk. Nu weet ik dat cluster 4 gedrags- en leerproblemen inhoudt. Vanuit mijn huidige werk heb ik wel kinderen meegemaakt die naar dat cluster zijn doorverwezen, zoals een kind met ernstige gedragsproblemen (schoppen, slaan, enz.) en een 'zware' autist. Maar ik vraag me af hoe complex en heftig het op zo'n school is. Heeft iemand ervaring in het werken op een cluster 4 school en heeft iemand tips/aanraders voor het werken op zo'n school (zijn er bijv. bepaalde eigenschappen die belangrijk zijn om goed met de kinderen te kunnen werken?)
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Juf Ellen85 op 15 aug 2009, 16:28

Mijn moeder heeft hier een aantal keren ingevallen als OA. Wat haar op viel was dat er op elke klas een Leerkracht en een OA staat. Mocht er een l.l door het lint gaan dan neemt de OA de klas over. De klassen zijn sober ingericht, alleen de noodzakelijke dingen stonden op die school. Verder is het erg zwaar omdat leerkrachten doorlopen tot het laatste endje omdat een invaller alleen maar meer problemen veroorzaakt als je weer beter bent. De leerkrachten straalden vooral erg veel rust uitt en dragen dit ook uit.
De lessen zijn enorm gestructureerd en eigenlijk werkt iedereen op een ander niveau. De klassen zijn een stuk kleiner de OA hebben pleindienst, dan heb jij als leerkracht vrij. Verder is de directeur er niet alleen voor l.l die het 'ff niet trekken', maar ook voor jouw als leerkracht om evt. even uit te blazen een vielige haven voor alle partijen :)

Dit was wat me ff te binnen schoot. misschien heb je er iets aan!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Juf Kirsten op 15 aug 2009, 19:01

Even tussendoor: Dat klinkt als een echte leuke uitdaging!! Ik ga er eens achteraan zodra de scholen begonnen zijn, om er stage te lopen. :D Heeft er iemand tips voor omgeving Arnhem?
Minor Toegepaste psychologie, een eigen rooster op stage en dan de LIO in!
Juf Kirsten
PABOforum Peuter
 
Berichten: 196
Geregistreerd op: 25 feb 2009, 12:06
Woonplaats: Arnhem
Groep: 0
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 4
Functie: Groep 5tm8

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor suzanne78 op 19 aug 2009, 07:01

Thanx, je beschrijving helpt wel. Het lijkt me zeker prettig om samen met een assistent te zijn, want al zijn het twaalf kinderen, het zal wel pittig zijn. Gisteren ben ik op gesprek geweest en ik ben ter plekke aangenomen! Ik was echt verrast, had niet verwacht dat het allemaal zo snel zou gaan. Ik ben er blij mee en ik zie inderdaad heel veel uitdaging hierin.
Wel vind ik het spannend om te beginnen: hoe is de klas en hoe zal de eerste dag/dagen verlopen? Als iemand nog tips heeft voor het werken met kinderen met ernstige gedrags-/leerproblemen, dan zijn ze van harte welkom!
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Juffrouw Daan op 19 aug 2009, 17:00

[list=][/list]

Ook ik ga beginnen op een cluster 4 school. Kom regelrecht vanuit de pabo, heb op de spw wel stage gelopen met cluster 4 kinderen dus heb een beetje en idee wat ik kan verwachten maar vind het allemaal wel heel erg spannend! In welke regio ga jij werken?
Juffrouw Daan
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 19 feb 2009, 13:12
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor suzanne78 op 19 aug 2009, 17:40

Wat grappig dat jij ook op een cluster 4 school gaat werken. Hoe heb je dat ervaren? Was het heftig of viel het wel mee? Moest je erg streng zijn of is dat meer af en toe? Ik ben gewoon erg nieuwsgierig :-) ik heb wel stage in het sbo gelopen en dat was ook veel gedragsproblemen. Ik vraag me af of dat enigszins vergelijkbaar is. Heb je nog tips naar aanleiding van je stage ervaringen?
Ik ga op een school in Gouda werken. Ik zit nog wel vast aan een opzegtermijn van mijn huidige werk, maar ik heb wel veel zin om te beginnen. Hoe zien de schooldagen bij jou eruit? Bij mij beginnen ze om half negen en om kwart voor drie zijn ze uit. Op woensdag- en vrijdagmiddag zijn ze vrij. Het is een strak rooster en als leerkracht is het nonstop doorwerken, maar dat hoort erbij. Ga je ook werken op de school waar je stage liep? In ieder geval heel veel succes en plezier alvast!
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Juf Ellen85 op 19 aug 2009, 18:10

Even tussendoor: Dat klinkt als een echte leuke uitdaging!! Ik ga er eens achteraan zodra de scholen begonnen zijn, om er stage te lopen. :D Heeft er iemand tips voor omgeving Arnhem?
Mariëndal, maar weet niet zeker of dat ook BO is, dat is volgens mij in Doetinchem wel.
Vriendin van mij werkt op Mariëndal middelbaar onderwijs. ze hebben een website!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor heppie op 25 aug 2009, 18:45

Heeft iemand ervaring in het werken op een cluster 4 school en heeft iemand tips/aanraders voor het werken op zo'n school (zijn er bijv. bepaalde eigenschappen die belangrijk zijn om goed met de kinderen te kunnen werken?)
Leuk, dat je de uitdaging aangaat !
Mijn tip :
Rust, rust en nog eens rust : Uitstralen als persoon, in je programma, in je praten en handelen. Hou het sober.
Consequent zijn !
Hou je niet teveel vast aan de methodes, maar durf ervan af te stappen. Gedrag komt op 1, leren komt daarna.
Creatief omgaan met de methodes.
Creatief oplossend vermogen in de omgang met de kinderen.
Blijf altijd het positieve van een kind zien en de humor van bepaalde situaties.
Praat veel met je collega's. Vraag feedback.
Als je met 2 personen voor de klas staat.... je wordt uitgespeeld tot en met ! Blijf steeds zaken met elkaar overleggen. Ook dat de kinderen het horen. Samen 1 blok zijn !

Ach en zo is er nog veel meer... wees ook gewoon jezelf. Dat zijn de kinderen ook.

Geniet bovenal !
Avatar gebruiker
heppie
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 711
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 16:50
Groep: 5
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor suzanne78 op 09 okt 2009, 15:25

Deze week ben ik dan echt begonnen op die school, in eerste instantie voor twee dagen en per 1 november fulltime.
De eerste dag was echt heel heftig. Veel 'explosies' in de klas. Ze moesten duidelijk aan mij wennen en waren daar onzeker over. Ik heb meerdere malen hulp in de klas gehad in de vorm van ib-er en/of directeur, maar dat was ook wel nodig. Ik vond het gedrag van de leerlingen vaak wel te verklaren. Ze reageren honderd keer sterker dan dat je zelf zou doen, maar de oorzaak is vaak te achterhalen. Ik was die dag bekaf, maar vond het wel super!
De tweede dag verliep duidelijk rustiger dan de eerste. Ik ben vooral bezig geweest met positief benaderen en dat wierp ook wel zijn vruchten af. Er waren nog genoeg 'explosies', maar veel minder dan daarvoor.
Al met al is het me meegevallen in de zin dat ik me niet heb laten verrassen en dat ik ook voldoende professionele afstand kon houden in het gedrag met de kinderen. Het is een groep die eigenlijk nog geen groep is, maar een stel kinderen in één ruimte. Ze voelen zich volgens mij nog niet veilig, want ze letten eigenlijk alleen maar op elkaar en reageren daar sterk op. Ik hoop dat ik ze wat gevoel van veiligheid kan gaan geven en er wat meer een groepsgevoel gaat ontstaan. In deze dagen heb ik wel gemerkt dat ik nog genoeg te leren heb over het omgaan met deze kinderen in o.a. benadering en het voorkomen van woedeuitbarstingen.
Je hebt gelijk dat je zegt dat het gedrag eerst komt. Dat is nog wel even omschakelen, vind ik. Maar er is nog zoveel te doen op dat gebied voordat er een basis ligt. Gelukkig heb ik lieve collega's die allemaal met me meeleven en meedenken, dat geeft wel een goed gevoel.
Ik vind het in ieder geval een enorme uitdaging en daar heb ik zin in!
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Joke op 09 okt 2009, 15:44

Volgens mij is het ook altijd fijn voor een kind om een alternatief aangeboden te krijgen: Hoe het kind het had kunnen oplossen dus, vaak zijn ze daar zelf niet toe in staat nl.
Eerst: hoe kunnen we het voortaan voorkomen? Kijken of het kind een oplossing weet, zo niet dan er zelf een oplossing voor aandragen.
Vaste regels waaraan ze houvast hebben: stapje voor stapje een oplossing voor .......... (vul zelf maar in welk problemen zich allemaal voor kunnen doen)
Misschien kun je met de kinderen in de loop der tijd foto's maken terwijl zo'n probleem gespeeld wordt en die foto's daarna als kijkwijzer aan de muur hangen voor het geval dit probleem zich weer voordoet.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor heppie op 10 okt 2009, 10:17

Het is een groep die eigenlijk nog geen groep is, maar een stel kinderen in één ruimte.
Dit is te verklaren vanuit de stoornissen. Het is heel moeilijk er een echte groep van te maken. Soms heb je er een jaar bij, dat je aan het eind kan zeggen "ja... het is een groep geworden (altijd met uitzondering van bepaalde kinderen) ". Je hebt er ook jaren tussen zitten, dat het allemaal individuutjes zijn en blijven. Ieder op z'n eigen eilandje, noem ik het altijd maar...
Joke geeft ook nog een prima tip. Misschien kun je het boek "Geef me de 5" van Colette de Bruin ook nog lezen. Ook heel verhelderend !
Avatar gebruiker
heppie
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 711
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 16:50
Groep: 5
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Joke op 10 okt 2009, 10:23

@Heppie: (Offtopic.) You're back! Welcome again!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor heppie op 11 okt 2009, 08:50

@ Joke (ook offtopic ;) ): zo af en toe... 't is superdruk zo'n kleintje....
Avatar gebruiker
heppie
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 711
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 16:50
Groep: 5
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor suzanne78 op 11 okt 2009, 11:02

Joke, dat is inderdaad een goede tip. Het is mij opgevallen dat de kinderen vaak goed kunnen verwoorden wat er mis is gegaan, maar hoe het op te lossen weten ze inderdaad niet. Dan is het goed om stil te staan dat ze dat niet weten. Ze hebben wel regelmatig een gesprek met een gedragswetenschapper om te praten over hun gedrag en over hoe ze het kunnen voorkomen of oplossen. Voor mij moet dat allemaal nog op gang komen, in gesprekken met de gedragswetenschapper hoop ik daar ook meer inzicht in te krijgen.

Het is goed om te weten dat ik geen echte groep hoef te verwachten. Nu je het zo zegt, klinkt het inderdaad wel logisch. Ik hoop in ieder geval dat ze zich wel wat veiliger gaan voelen en minder op elkaar gaan letten. Ik hoop door duidelijke structuur, voorspelbaarheid en regels/afspraken daar wat mee te bereiken. Ik zal eens kijken naar dat boek, het klinkt interessant!

Morgen sta ik weer voor de groep, ik ben benieuwd hoe ze na een week zullen zijn. Nu ik eerst nog twee dagen voor de groep sta, zal het ook voor hen misschien wel weer even omschakelen zijn. Ik heb er in ieder geval wel zin in!
suzanne78
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 25 sep 2006, 06:51
Woonplaats: Gouda
Groep: 7
Schooltype: cluster 4
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lesgeven op een cluster 4 school

Berichtdoor Joke op 11 okt 2009, 12:38

Het boek is inderdaad een must om inzicht in het denken van autisten te krijgen, zodat je er beter mee kunt omgaan. Dat moet je zeker lezen en verder succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast