door suzanne78 op 09 okt 2009, 15:25
Deze week ben ik dan echt begonnen op die school, in eerste instantie voor twee dagen en per 1 november fulltime.
De eerste dag was echt heel heftig. Veel 'explosies' in de klas. Ze moesten duidelijk aan mij wennen en waren daar onzeker over. Ik heb meerdere malen hulp in de klas gehad in de vorm van ib-er en/of directeur, maar dat was ook wel nodig. Ik vond het gedrag van de leerlingen vaak wel te verklaren. Ze reageren honderd keer sterker dan dat je zelf zou doen, maar de oorzaak is vaak te achterhalen. Ik was die dag bekaf, maar vond het wel super!
De tweede dag verliep duidelijk rustiger dan de eerste. Ik ben vooral bezig geweest met positief benaderen en dat wierp ook wel zijn vruchten af. Er waren nog genoeg 'explosies', maar veel minder dan daarvoor.
Al met al is het me meegevallen in de zin dat ik me niet heb laten verrassen en dat ik ook voldoende professionele afstand kon houden in het gedrag met de kinderen. Het is een groep die eigenlijk nog geen groep is, maar een stel kinderen in één ruimte. Ze voelen zich volgens mij nog niet veilig, want ze letten eigenlijk alleen maar op elkaar en reageren daar sterk op. Ik hoop dat ik ze wat gevoel van veiligheid kan gaan geven en er wat meer een groepsgevoel gaat ontstaan. In deze dagen heb ik wel gemerkt dat ik nog genoeg te leren heb over het omgaan met deze kinderen in o.a. benadering en het voorkomen van woedeuitbarstingen.
Je hebt gelijk dat je zegt dat het gedrag eerst komt. Dat is nog wel even omschakelen, vind ik. Maar er is nog zoveel te doen op dat gebied voordat er een basis ligt. Gelukkig heb ik lieve collega's die allemaal met me meeleven en meedenken, dat geeft wel een goed gevoel.
Ik vind het in ieder geval een enorme uitdaging en daar heb ik zin in!