Goede tip, jade!
Ik had hier nog nooit van gehoord trouwens en ben meteen even op onderzoek uit gegaan..
Ik las dat ADHD veel voorkomt bij deze jongens. Gebruikt deze jongen medicijnen hiervoor?
Een deel van je beschrijving zou nl. op AD(H)D kunnen slaan. Misschien kun je je voor zijn begeleiding ook in AD(H)D verdiepen en je handelen hierop aanpassen.
Hij heeft moeite met de werkhouding ........ De oorzaak van de werkhouding is dat hij alles om zich heen in de gaten moet houden. Je moet echt heel de tijd met je neus op zijn werk zitten.
De 'Beertjes van Meichenbaum' zijn hier misschien in te zetten.
Kijk eens op internet. O.a.
Het inzetten van de time timer of ander hulpmiddel om te bepalen wanneer hij een (zie volgende tip) in klein deel van de in porties verdeelde taak af moet hebben.
http://www.robo-toys.com/main.aspx?id=65Het lezen van het boek 'Geef me de 5' van Colette de Bruin is zeer aan te raden, ook al is hij geen autist.
Het boek geeft je een goede manier om dingen stap voor stap (en altijd op dezelfde manier(!)) aan te pakken. Voor hem waarschijnlijk heel handig, net als de beertjesmethode.
>50
Hoeveel zit hij boven de 50? Is dat bekend?
Maak afspraken met hem en geef hem steeds kleine opdrachten die binnen een bep. tijd af moeten zijn. Controleer, complimenteer als het gelukt is (beloningssysteem bedenken dat goed bij hem past) en geef dan weer een overzichtelijke opdracht. Bij een te grote taak wordt het onoverzichtelijk voor hem en geeft hij het op.
[/i] Hij heeft moeite met nauwkeurigheid. De oorzaak van de nauwkeurigheid is zijn fijne motoriek wat heel lang
zaam? is ontwikkeld. Hij schrijft slordig en heeft er veel moeite mee.
Kijk voor schrijven ook eens op deze site heel goed rond. Er staan oneindig veel goede tips en links:
Voor hem zijn misschien de schrijfversjes en liedjes op een goede oplossing. (Rijmpjes blijven herhalen zodat ze ingeslepen worden.)
Vaak gaat een school over tot het aanleren van blokschrift, dat iets duidelijker is doordat de verbindingen tussen de letters weggelaten worden, maar werken op de computer is inderdaad ook een optie. Ik neem aan dat zijn ogen al gecontroleerd zijn.
Tip: Let tijdens het schrijven op zijn pols. Vaak hebben lln. die schrijfproblemen hebben hier een spanning opgebouwd die het schrijven bemoeilijkt. Ook komt een grote druk op de pen of het potlood voor. Als dat het geval is, doe dan eens oefeningen die zijn vingers en pols kunnen leren ontspannen.
Ook ruimtelijke oriëntatieoefeningen (kritisch kijken!) behoren tot de mogelijkheden:
Succes.