[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Werkhouding en nauwkeurigheid

Werkhouding en nauwkeurigheid

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Werkhouding en nauwkeurigheid

Berichtdoor Marjo90 op 13 okt 2009, 16:29

Ik begeleid een leerling met het aarskog-syndroom in groep 7. Hij heeft een IQ van <50. Eerst even kort wat het aarskog-syndroom is, het is een onbekend syndroom. Het Aarskog-syndroom is een aangeboren en erfelijke aandoening. Het Aarskog-syndroom is te herkennen aan het uiterlijk van het gezicht, de handen, voeten en de geslachtsdelen. Deze aandoening komt bijna alleen maar voor bij jongens en mannen. Hij heeft moeite met de werkhouding en nauwkeurigheid. De oorzaak van de nauwkeurigheid is zijn fijne motoriek wat heel lang is ontwikkeld. Hij schrijft slodig en heeft er veel moeite mee. De oorzaak van de werkhouding is dat hij alles om zich heen in de gaten moet houden. Je moet echt heel de tijd met je neus op zijn werk zitten. Als je even wat anders gaat doen, dan werkt hij al niet meer verder of maakt heel veel fouten. Mijn vragen zijn:
1. Waar kan ik meer informatie hierover vinden?
2. Hoe kan ik deze leerling hierbij of in begeleiden?

Groetjes, Marjo
Laatst bijgewerkt door Marjo90 op 15 okt 2009, 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Marjo90
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13 okt 2009, 16:03
Woonplaats: 't zuiden!!
Groep: 0
PABO jaar: 1
Functie: in opleiding

Re: Werkhouding en nauwkeurigheid

Berichtdoor jade35 op 13 okt 2009, 19:13

Heeft dit kind misschien al fysiotherapie of sensomotorische training, neem dan contact op met die therapeut, je wilt het voor hem niet moeilijker maken, dan is het makkelijk als hij op beide plaatsen hetzelfde aangereikt krijgt. Misschien is het een optie dat hij al het geschreven werk op de computer verwerkt, wij hebben een aantal kinderen op school die om verschillende redenen een lgf( rugzakje) hebben, voor hen zijn de eisen bijgesteld en zij mogen dus op hun laptop de taal en andere schrijfactiviteiten uitvoeren om de frustratie tot een minimum te beperken.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re: Werkhouding en nauwkeurigheid

Berichtdoor Joke op 14 okt 2009, 11:52

Goede tip, jade!

Ik had hier nog nooit van gehoord trouwens en ben meteen even op onderzoek uit gegaan..
Ik las dat ADHD veel voorkomt bij deze jongens. Gebruikt deze jongen medicijnen hiervoor?
Een deel van je beschrijving zou nl. op AD(H)D kunnen slaan. Misschien kun je je voor zijn begeleiding ook in AD(H)D verdiepen en je handelen hierop aanpassen.

Hij heeft moeite met de werkhouding ........ De oorzaak van de werkhouding is dat hij alles om zich heen in de gaten moet houden. Je moet echt heel de tijd met je neus op zijn werk zitten.
De 'Beertjes van Meichenbaum' zijn hier misschien in te zetten.
Kijk eens op internet. O.a.
Het inzetten van de time timer of ander hulpmiddel om te bepalen wanneer hij een (zie volgende tip) in klein deel van de in porties verdeelde taak af moet hebben. http://www.robo-toys.com/main.aspx?id=65
Het lezen van het boek 'Geef me de 5' van Colette de Bruin is zeer aan te raden, ook al is hij geen autist.
Het boek geeft je een goede manier om dingen stap voor stap (en altijd op dezelfde manier(!)) aan te pakken. Voor hem waarschijnlijk heel handig, net als de beertjesmethode.
>50 :D Hoeveel zit hij boven de 50? Is dat bekend?
Maak afspraken met hem en geef hem steeds kleine opdrachten die binnen een bep. tijd af moeten zijn. Controleer, complimenteer als het gelukt is (beloningssysteem bedenken dat goed bij hem past) en geef dan weer een overzichtelijke opdracht. Bij een te grote taak wordt het onoverzichtelijk voor hem en geeft hij het op.

[/i] Hij heeft moeite met nauwkeurigheid. De oorzaak van de nauwkeurigheid is zijn fijne motoriek wat heel langzaam? is ontwikkeld. Hij schrijft slordig en heeft er veel moeite mee.
Kijk voor schrijven ook eens op deze site heel goed rond. Er staan oneindig veel goede tips en links:

Voor hem zijn misschien de schrijfversjes en liedjes op een goede oplossing. (Rijmpjes blijven herhalen zodat ze ingeslepen worden.)
Vaak gaat een school over tot het aanleren van blokschrift, dat iets duidelijker is doordat de verbindingen tussen de letters weggelaten worden, maar werken op de computer is inderdaad ook een optie. Ik neem aan dat zijn ogen al gecontroleerd zijn.
Tip: Let tijdens het schrijven op zijn pols. Vaak hebben lln. die schrijfproblemen hebben hier een spanning opgebouwd die het schrijven bemoeilijkt. Ook komt een grote druk op de pen of het potlood voor. Als dat het geval is, doe dan eens oefeningen die zijn vingers en pols kunnen leren ontspannen.

Ook ruimtelijke oriëntatieoefeningen (kritisch kijken!) behoren tot de mogelijkheden:


Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Werkhouding en nauwkeurigheid

Berichtdoor Marjo90 op 15 okt 2009, 15:22

Bedankt voor de goede tips!!! Ik heb er zeker wat aan. Het is niet vast gesteld dat hij ADHD heeft. Waarschijnlijk heeft hij dit niet.
Marjo90
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13 okt 2009, 16:03
Woonplaats: 't zuiden!!
Groep: 0
PABO jaar: 1
Functie: in opleiding

Re: Werkhouding en nauwkeurigheid

Berichtdoor Joke op 15 okt 2009, 15:27

Wat ik over hem lees doet me ook veel meer aan ADD dan aan ADHD denken. Veel van zijn problemen komen bij kinderen (en volwassenen) met ADD ook voor. Ik wil me niet met de diagnose van dit kind bemoeien natuurlijk, maar ik ben erg alert op ADD. Dan gaat er a.h.w. een soort alarmbelletje bij me af. Kijk maar waarom ik er aan dacht.
ADD bij kinderen:

ADD staat voor Attention Deficit Disorder. Dit betekent dat de gedachten van het kind alle kanten opspringen en het kind snel afgeleid wordt als hij met iets bezig is.
Ook denkt het kind vaak niet na voordat hij iets doet.

Kinderen met ADD hebben meer dan gemiddeld moeite om:
aan het werk te gaan.
aan het werk te blijven.
hun werk te organiseren.
hun werk af te maken
aandacht te besteden aan details.
afleidende prikkels te negeren.
vlot te reproduceren wat ze de vorige dag geleerd hebben (terwijl ze het wel weten).
Kinderen met ADD vertonen naast aandachtsproblemen en een impulsieve denkwijze geen hinderlijke druk, maar juist passief gedrag.
ADD-kinderen worden niet snel herkend, omdat ze minder storend gedrag vertonen dan kinderen met ADHD.
De problematiek bij kinderen met ADD wijkt duidelijk af van kinderen met ADHD en er worden ook verschillende bijkomende stoornissen gemeld.
Motorische problemen komen meer bij ADHD voor, maar komen zeker ook regelmatig bij ADD kinderen voor.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron