3 'moeilijke' leerlingen in de klas

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

3 'moeilijke' leerlingen in de klas

Berichtdoor JufMirtheSBO op 30 nov 2011, 16:12

Hallo allemaal,

Ik zit in het vierde jaar van de PABO en loop komend jaar mijn LIO in de eindgroep op het SBO. Nu loop ik ook al stage in deze groep.
Mijn mentor heeft geen problemen met de groep, maar ik heb moeite met 3 kinderen uit de klas.

Een meisje is erg langzaam in alles en gedraagt zich regelmatig erg vreemd. Andere kinderen beginnen zich er steeds vaker aan te storen en ze geven dan ook commentaar. Ik probeer altijd om het meisje bij de groep te betrekken, maar het blijft een hele lastige situatie. We hebben al een keer in de groep gesproken dat iedereen anders is, maar dit heeft niet veel opgelost. Ik begrijp ook dat het voor de andere kinderen vervelend is als ze altijd op het meisje moeten wachten en dat ze vaak vreemd doet, maar ik vind ook dat de rest zich niet met haar mag bemoeien. Ik weet niet meer zo goed wat ik er mee moet doen. Praten in kleine groepjes geeft niet het gewenste effect.

Daarnaast zijn er 2 jongens die graag aandacht krijgen, zowel positief als negatief. Ik probeer ze voornamelijk positieve respons te geven, maar dit lukt natuurlijk niet altijd. Als ik ze aanspreek op het negatieve gedrag gedragen ze zich lacherig, lijkt het alsof het ze niks interesseert en daarbij zeggen ze dat zij altijd de schuld krijgen, terwijl dit niet het geval is.

Doordat ik met deze 3 kinderen niet goed op een lijn lig, is de sfeer in de klas niet altijd gezellig en dit vind ik heel jammer. Ik hoor graag van jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken!
JufMirtheSBO
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 30 nov 2011, 15:31
Groep: 8
PABO jaar: 4

Re: 3 'moeilijke' leerlingen in de klas

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2011, 17:42

Je zegt dat het meisje erg langzaam is en zich vreemd gedraagt. De rest van de klas stoort zich hieraan omdat zij op haar moeten wachten. Het eerste wat in mijn opkomt is: Heeft het meisje zelf last van de rest van groep (commentaar e.d.) jij hebt gepraat met kinderen in kleine groepjes. Tenminste dit haal ik uit jouw verhaal. Heeft het meisje zelf al eens het woord gehad? Dit is uiteraard een grote stap maar doe het in een klein groepje en laat haar aan het woord. Jij steunt haar in dit gesprek en leidt het in goede banen.
Misschien een praktische tip: Geef haar een maatje in de klas. Maatjes helpen elkaar met alles. Dus help elkaar met opruimen, maatjes komen voor elkaar op etc. Doe dit maatjesysteem dan wel voor de groep. Anders heeft zij een uitzonderingspositie. Iets wat je net niet wil.

Over de beide jongens:
Als kinderen zich lacherig gedragen is dit onzekerheid. Ik merk dat als ik leerlingen klassikaal aanspreek (met gedragsproblematiek) dat zij zich dan geen houding weten te geven. In de eindklas komen de leerlingen op een leeftijd dat zij zich dan schamen. Gemakkelijk om te zeggen dat zij zich dan niet zo moeten gedragen, maar dit werkt nu eenmaal niet zo.Doen de jongens dit samen? Of is het individueel?
Als ik een leerling heb die zich niet weet te gedragen in groepsverband, zeg ik dat zijn gedrag niet eerlijk is tegenover de rest van de groep. De groep heeft last van hen en dit is niet eerlijk (inspelen op het geweten, werkt goed op deze leeftijd). Zeg dat jij het niet accepteert dat de jongens de rest stoort. Haal ze dan uit de groep. Als de rest van de klas dan weer aan het werk is, ga dan naar de jongens toe. Toon begrip voor hun gedrag (vaak kunnen ze er niets aan doen dat zij zich niet kunnen concentreren en hierdoor gaan klieren; oorzaak-gevolg) maar zeg er duidelijk bij dat jij ook opkomt voor andere kinderen. De andere kinderen kunnen zo niet werken en dit is niet eerlijk. Maak dan afspraken met ze. Misschien kunnen zij zelf een afspraak bedenken en een gevolg wat hieraan vast zit? In de klas hoef je hen alleen maar te herinneren aan de afspraken. Op deze manier voelen zij de groepsdruk niet (vaak vertonen zij dan haantjesgedrag, ten minste dit is bij mij zo :D ) en jij hebt de strijd in de klas niet.

Zijn er klassenregels? En hebben lln hiervoor getekend? Zo niet, een idee om dit eens te doen? (leerlingen bedenken dit dan zelf en hang dit duidelijk zichtbaar in de klas)
Als er wel klassenregels zijn en een van de kinderen begaat een overtreding. Link dit dan direct aan de klassenregel wat hij overtreedt. Hierbij zeg je bijvoorbeeld: X, ik zie dat je dit doet en je overtreedt regel ... Je houdt dus niet aan de afspraken. Je kunt dan zelf bepalen wat je doet. Uiteraard hangt het dit een beetje van het kind af die het doet (doe ik zelf ook) alleen hanteer zoveel mogelijk dezelfde consequenties.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Ik begrijp dat het heel lastig kan zijn. Op een gegeven moment irriteer je je aan het gedrag en dan kun je minder hebben van de leerlingen. Probeer dit te voorkomen, want ze voelen dit feilloos aan. Dit klinkt heel gemakkelijk maar ik neem tussendoor mijn rustmomenten en heb dan een manier om mijn hoofd leeg te maken. Voor mij werkt dit. Ik hoop dat jij ook een manier vindt om je weg te vinden!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: 3 'moeilijke' leerlingen in de klas

Berichtdoor moimoi op 30 nov 2011, 19:38

Begin met t lezen van "het verleden" van deze lln. Waarom sbo? Wat is er aan vooraf gegaan?? Dan snap je misschien sommige gedragingen? Of je herkent t. Het kan zijn dat ze t gedrag vertonen bij stagiaires en dat dit gedrag ook op de basisschool zichtbaar was..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron