Aanstaande vrijdag houd ik een presentatie over de Vrije School. Nu zijn er tijdens eerdere lessen pedagogiek verschillende vragen en opmerkingen opgekomen bij medestudenten. Ook uit mezelf ben ik nog benieuwd naar een aantal dingen, die ik dan kan presenteren.
Vanuit daar heb ik een kleine vragenlijst samengesteld voor leerkrachten die werken op een Vrije School, maar ook leerkrachten die er zelf op hebben gezeten of die hun kinderen erop hebben zitten. Daarnaast zijn andere waardevolle reacties natuurlijk altijd welkom!
1. Hoe ben jij op de Vrije School terecht gekomen?
2. Wat spreek jouw specifiek aan in het onderwijs op de Vrije School?
3. Veel studiegenoten roepen dat ze het idee hebben dat leerkrachten van traditionele vernieuwingsscholen ontzettend veel werk hebben aan het voorbereiden en organiseren van hun onderwijs, omdat er weinig met methodes wordt gewerkt. Kun je dat beamen of ontkennen en verklaren?
4. Voor leerkrachten die als kind op een Vrije School hebben gezeten of zelf kinderen op de Vrije School hebben.
Merk je dat het soort onderwijs dat jij/jouw kind gevolgd hebt/heeft invloed heeft gehad op hoe jij/jouw kind nu bent/is? Hoe vergelijk je dat met mensen/kinderen die traditioneel onderwijs hebben gevolgd?
5. Zijn er misvattingen over de Vrije School die je zou kunnen uitlichten? Denk bv. aan de gedachte die mensen hebben bij het woord 'vrij', ervanuit gaande dat de kinderen 'maar wat doen'.