Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor lyssophietje op 27 jan 2013, 20:27

Ook maar even hier in het subforum :D . Voor mijn scriptie zoek ik enkele leerkrachten met een autistische kind in de klas, die een paar vragen voor mij willen beantwoorden. De vragen staan hieronder, het zijn er niet heel veel en ik zal er erg mee geholpen zijn!

Welke vorm van autisme hebben de kinderen in de klas?

Zijn deze kinderen laag, normaal of hoogbegaafd?

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met klasgenoten?

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met leerkrachten?

Hoe komen deze moeilijkheden tot uiting?

Welke aanpassingen/interventies worden gebruikt om de kinderen te helpen?

Wat is het resultaat van deze aanpassingen (goed, matig, onvoldoende)?

Op welke gebieden zou u (extra) handvatten kunnen gebruiken voor het begeleiden van deze kinderen?
lyssophietje
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 04 aug 2008, 14:36
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor super_juf op 27 jan 2013, 21:53

1. PDD-NOS, asperger

2. Laagbegaafd (PRO)

3. Vind ik een zeer ruime vraag. In de pauze is het vooral moeilijk om aan te voelen wanneer zij moeten stoppen met stoeien met andere leerlingen. Nu is de regel bij ons dat ze niet aan elkaar mogen zitten maar dit is niet altijd te controleren. Onderhouden van vriendschap is ook lastig. Al zie ik vaak dat het een 'bepaalde' vriendschap is. Op school zitten ze bij elkaar en naast elkaar en hebben het heel gezellig. Alleen na schooltijd nodigen ze hen niet uit om thuis te komen. Ze vinden de rust dan prettig.

4. Ze komen zelf niet naar je toe. Je ziet wel dat ze schuchter oogcontact maken en dan weet ik dat ik even moet vragen wat er is.

5. Ik geloof dat het antwoord al in de vorige vragen staat.

6. Er zijn twee orthopedagogen in de school. Er is sova training. Voor docenten is er een kast met literatuur en veel praktische tips voor kinderen met autisme. Bijvoorbeeld autisme en seksualiteit bij jongeren. Tevens zijn er spellen aanwezig om te helpenmet aanleren van sociale regels. Zoals 'kikkerbecool'

7.goed.

8. Meer voorlichting voor andere leerlingen. Nu is dit bij mij op school nodig maar op reguliere scholen heb ik gezien dat dit niet wordt gedaan. Andere leerlingen begrijpen het kind met autisme niet en hieruit kan pestgedrag uit voortkomen. Er zijn legio filmpjes beschikbaar. Vooral op jonge leeftijd zijn kinderen hier ontvankelijk voor. Maak het autisme 'gewoon' in je klas. Lijkt mij zeker belangrijk straks met passend onderwijs!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor Anita op 28 jan 2013, 20:05

Ik sluit dit topic en verwijs iedereen naar het reeds bestaande topic.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten

cron