[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - INTERVIEW PASSEND ONDERWIJS wie wil mij helpen?

INTERVIEW PASSEND ONDERWIJS wie wil mij helpen?

Speciale methodieken, handelingen, etc,... Alles met betrekking tot speciaal en bijzonder onderwijs.

Moderator: miekiemousie

INTERVIEW PASSEND ONDERWIJS wie wil mij helpen?

Berichtdoor Monique1990 op 30 sep 2014, 12:43

Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken in hoeverre scholen zijn voorbereid op het passend onderwijs. Ook gaat het over de sociale en seksuele ontwikkeling van kinderen met een beperking op het passend onderwijs. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig.
Zouden jullie voor mij de volgende vragen kunnen beantwoorden?


Wat is je mening over de veranderingen in het onderwijs met het oog op het passend onderwijs?

Kwam je tijdens je stage al veranderingen tegen die te maken hadden met het passend onderwijs? Zo ja, welke?

Wat vind je van de veranderingen naar het passend onderwijs?

Wat weet je van kinderen met een beperking?

Had je leerlingen met een beperking in de klas? Hoe ging je daar mee om?

Hoe werden kinderen gestimuleerd op sociale ontwikkelingen? Welke rol had de school hierin?

Kwam je ook kinderen tegen met een achterstand? Hoe herkende je dat?

Met welk gedrag op sociaal vlak kwam je tegen bij kinderen met een beperking?

Hoe zag de begeleiding eruit bij leerlingen met een beperking op het sociale vlak?

Met welk seksueel gedrag kreeg je te maken bij leerlingen met een beperking?

Hoe zag de begeleiding eruit bij leerlingen met een beperking op het seksuele vlak?
Monique1990
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 30 sep 2014, 12:38
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: INTERVIEW PASSEND ONDERWIJS wie wil mij helpen?

Berichtdoor super_juf op 30 sep 2014, 21:28

Hoi! Ik heb de antwoorden ingevuld onder je vragen. Succes!

Momenteel ben ik bezig met het onderzoeken in hoeverre scholen zijn voorbereid op het passend onderwijs. Ook gaat het over de sociale en seksuele ontwikkeling van kinderen met een beperking op het passend onderwijs. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig.
Zouden jullie voor mij de volgende vragen kunnen beantwoorden?


Wat is je mening over de veranderingen in het onderwijs met het oog op het passend onderwijs?
Ik ben nog sceptisch over het Passend onderwijs. Ik vraag mij af of scholen al wel klaar zijn voor deze verandering. Al kan ik alleen spreken over het voortgezet onderwijs. Bij ons op school vraag ik mij af waar de grens ligt. Ik hoor collega's klagen dat zij niet weten hoe om te gaan met bepaalde leerlingen. Leerlingen met ontwikkelingsstoornissen zitten in reguliere groepen. Dit kan wel, alleen vraag ik mij af of het verstandig om deze leerlingen in een groep van 30 leerlingen te plaatsen...

Kwam je tijdens je stage al veranderingen tegen die te maken hadden met het passend onderwijs? Zo ja, welke?
Ja. Ik zag dat mentoren erg druk waren met handelingsplannen schrijven. Zij waren erg intensief bezig met deze leerlingen. Wat ik heel knap vond, is dat zij toch met de hele groep bezig waren. De kinderen leren om begrip te hebben voor een situatie. Dit laatste mis ik nog wel op het VO.

Wat vind je van de veranderingen naar het passend onderwijs?
Zie eerste vraag.

Wat weet je van kinderen met een beperking?
Redelijk veel. Deze leerlingen hebben begrip nodig voor hun situatie. Zij hebben tevens hulp nodig om met hun beperking te leren omgaan. Niet alleen in een klassensituatie, maar ook buiten de school. Al vind ik dat dit ook een taak is van de ouders.

Had je leerlingen met een beperking in de klas? Hoe ging je daar mee om?
Ja: autisme, ADHD, ADD, Tourette. Tevens heb ik gewerkt met leerlingen die een verlaagd IQ hadden.
De basis voor al deze leerlingen was structuur, rust en veiligheid bieden. De beperkingen bespreekbaar maken in de groep en voor de kinderen zonder een beperking was het belangrijk dat zij ook hun grenzen mogen aangeven. Op deze manier kun je voorkomen dat het begrip 'op' is en dat het kind met een beperking wordt buitengesloten. Leerlingen met een verlaagd IQ geldt ook het bovenstaande. Alleen kwam hierbij dat zij alles in zeer kleine stapjes kregen aangeboden. Elk vak (begrijpend lezen, rekenen en spelling) op een eigen niveau aanbieden.

Hoe werden kinderen gestimuleerd op sociale ontwikkelingen? Welke rol had de school hierin?
Heel veel bezig met zijn met sociale vaardigheden! Om te beginnen 'wat doe je als je iemand wilt spreken en je moet de persoon storen?' Dit was vooral op het Praktijkonderwijs. Hier waren de sociale vaardigheden ook erg gericht op het werkveld. Nu probeer ik veel te spiegelen. Pubers zijn hier gevoelig voor. Hun hersenen zijn nog niet zo ver dat zij gevolgen (ook op sociaal vlak) kunnen overzien. Leerlingen met bijvoorbeeld autisme probeer ik te stimuleren om vragen te stellen. Dit is voor hen erg moeilijk, met name om uit zichzelf naar een volwassene te lopen. Dit doe ik door met kleine stapjes te beginnen. Eerst kom ik naar jou toe, vervolgens moet een kind zij vinger opsteken en dan kom ik naar jou. Als laatste laat ik het kind zelf naar mij toe komen.

Kwam je ook kinderen tegen met een achterstand? Hoe herkende je dat?
Een achterstand in lesstof of op sociaal-emotioneel gebied?

Met welk gedrag op sociaal vlak kwam je tegen bij kinderen met een beperking?
Geen rem hebben, opmerkingen plaatsen die niet gepast zijn, seksueelgetinte foto's van zichzelf plaatsen op internet.

Hoe zag de begeleiding eruit bij leerlingen met een beperking op het sociale vlak?
Ambulante begeleiding in samenwerking met docent en ouders.

Met welk seksueel gedrag kreeg je te maken bij leerlingen met een beperking?
Op het praktijkonderwijs: een meisje had een spraakstoornis. Zij hadhierbij een enorme achterstand in woorden en begrippen. Het was een heel mooi meisje dat aandacht kreeg van oudere jongens. Dit had als gevolg dat zij met van alles instemde, bang om niet aardig gevonden te worden. Ze wist eigenlijk helemaal niet waar zij mee instemde. Gelukkig waren wij (mijn duo en ik) hier snel van op de hoogte en hebben we kunnen ingrijpen.

Hoe zag de begeleiding eruit bij leerlingen met een beperking op het seksuele vlak?
Dit lag vooral bij de mentor van de leerling. De mentor gaat samen met ouders in gesprek.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Speciaal / bijzonder onderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron