Tsja... ik ben wel zo walgelijk braaf dat ik toch voor B kies
. Wat ik zelf kapot maak, betaal ik ook zelf.
Hier nog een interessant onderwijskundig dillema:
Je weet dat Patrick, een jongen uit groep 7, ouders heeft die erg gebrand zijn op presteren. Patrick heeft al een broer die op het gymnasium zit, en zijn ouders verwachten van Patrick dat hij ook "gewoon" negens en tienen haalt. Dit gaat zelfs zo ver dat hij, elke keer dat hij een slecht cijfer haalt, een hele week niet naar buiten mag. Maar hoewel hij ontzettend z'n best doet, heeft de jongen erg veel moeite met rekenen en heeft hij eigenlijk extra begeleiding nodig van de RT'er. En de tien-minutengesprekken komen eraan... wat doe je?
A. Je bespreekt Patricks rekenprobleem met de ouders en doet je voorstel, met het risico dat zijn ouders hem flink hard aan zullen pakken thuis;
B. Je vertelt de ouders dat Patrick ontzettend z'n best doet en dat er verder geen bijzonderheden zijn. Het feit dat je hem extra begeleiding gaat geven op rekengebied hou je voor je, om hem een beetje in bescherming te nemen.
Poeh, wel lastig om zoiets te verzinnen. Ik hoop dat jullie je er toch iets bij kunnen voorstellen, want ik heb een dergelijk verhaal echt weleens gehoord van iemand.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.