Om nog even op Anita en Joke terug te komen, het beeld dat jullie hebben klopt grotendeels wel. Al zijn we tegenwoordig ook wel sterker bezig met differentiëren, al verschilt dit van school tot school natuurlijk. (Adaptief onderwijs is een term waarvan ik zelfs nog nooit gehoord had voor ik op dit forum terechtkwam.) We kunnen in elk geval nog veel leren
De meeste klassen zijn inderdaad kleiner, zo rond de 20 lln. Ik vind dat al meer dan genoeg om efficiënt te kunnen werken... En toch is er minder materiaal, ik ken niet veel scholen waar er gewerkt wordt met een Smartboard, om maar iets te zeggen.
Tijdens de opleiding zijn we eens in een school in Nederland gaan kijken waar ze werkten met een portofolio. Ik vond het prachtig om te zien hoe jullie de leerlingen leren om zelfstandig te zijn, en ze de verantwoordelijkheid voor zichzelf te laten opnemen.
Ik denk dat de Nederlandse leerkrachten véél creatiever zijn dan de Belgische (globaal gezien), de knutselwerkjes die we in de gangen tegenkwamen waren echt inspiratievol. Het verbaasde me bovendien dat er zelfs al in groep 2 en 3 gewerkt wordt rond techniek. Bij ons is dit doorgaans pas vanaf groep 6 - 7 - 8.
Op de vraag van Joke kan ik helaas niet antwoorden; nog geen hoogbegaafde lln tegengekomen (toch niet dat ik weet).