Mijn antwoord wordt lang, ik waarschuw je maar even.
Als ik terugkijk heb ik het idee dat ik uiteindelijk een heleboel gepresteerd heb, maar voor ik dat mezelf durfde toegeven zijn er zeker 30 jaar overheen gegaan.
Ten eerste ben ik gelovig opgevoed en 'hoogmoed kwam ten val' werd ons geleerd. Nog eens een reden dat je de bevestiging van een ander nodig had om te weten
of je iets goed had gedaan. Zoals je weet heb ik ADD en dat heb ik nooit geweten en daardoor had ik die bevestiging nog eens extra nodig, maar eigenlijk kwam die nooit.
Ik voelde me jarenlang een minkukel, eerlijk gezegd. Mijn directeur praatte met mij alleen maar over wat er in de organisatie niet zo goed liep, intussen gebruik
makend van al mijn inmiddels opgebouwde expertise en creativiteit. (Vaak ook voor zijn vrouw die hij bij ons op school hoopte te krijgen en die regelmatig inviel, waarvoor
ik dan leuke ideeën mocht bedenken.)
Het keerpunt kwam eigenlijk toen ik in samenwerking met het CED (de schooladviesdienst bij ons in de regio) een leesprogramma voor onze leesmethode opzette (Sleutelen), dat geënt was op wat er al voor Veilig Leren Lezen was opgezet en waarvoor we heel wat geld in de wacht sleepten. De methode werd door meerdere scholen gebruikt en pas toen de begeleider van het CED aan mijn directeur, die nog steeds het idee had dat ik het CED-hulpje was, vertelde dat ik degene was die de expertise in huis had en al het werk deed, veranderde zijn beeld van mij. En die periode koester ik. Alles wat ik aanpakte (samen met mijn duo-partner, die me precies aanvulde op punten waar ik te kort schoot) veranderde in 'goud'. Heerlijke jaren waren dat. Wat ik ook koester is mijn succes met het grassrootscultuurproject 'Poëzie en ict'. Niet dat het echt zo bijzonder was, maar wel vernieuwend voor die tijd en daarmee haalde ik voor de school €500,- voor digitale fototoestellen binnen. Ze hebben er nog steeds plezier van, van die fototoestellen wel te verstaan.
(
http://www.grassroots.nl/projecten )
Maar er zijn een paar periodes die ik dolgraag over zou willen doen als dat kon. Niet meer het leren zelf, want met een gatenkaasgeheugen is dat een verschrikking, maar wel de opleiding op zich. (Je weet dat een ADD'er een antwoord wel weet, maar dat hij even de tijd moet hebben om na te denken.) Wat zou ik graag de pabo overdoen op de manier zoals hij nu is. Mijn opleiding was er alleen maar op gebaseerd om van ons kennismachines te maken.
Mijn eerste periode als juf daar ben ik ook niet echt trots op. We wisten vroeger nog niets van leer- en gedragsproblemen en je probeerde er het beste van te maken puur
op gevoel. En als ik nu terug kijk schaam ik me nog wel eens als ik me realiseer hoeveel fouten ik gemaakt heb in mijn onwetendheid.
Maar wat ik het liefst over zou doen is het eerste jaar van de vorige fusie. De klas die ik kreeg was een verschrikking. Van de fusieschool kwamen minstens 5 kinderen (van de 28)in groep 4 die nog niet of bijna niet konden lezen en schrijven en meer dan driekwart had leer- of gedragsproblemen. Ze kwamen overal vandaan, totaal geen eenheid. Ik heb toen de fout gemaakt het iedereen naar de zin te willen maken, want ik stond volkomen open om er een goede school van te maken. Wat een krengen waren die jenaplanouders zeg. Mijn onzekerheid sloeg weer toe zoals vanouds. Ze hebben echt hun best gedaan om alle leerkrachten van mijn oude school weg te werken. Ze hadden pech met mij, want ik zat net in een scheiding, dus ik kon het niet opgeven, vier andere leerkrachten wel. Twee zijn er overspannen afgevoerd en verloren gegaan voor het onderwijs en twee zijn gewoon lekker gaan genieten.
Gelukkig hebben ze me toen in de jaren die kwamen aardig kunnen ontzien en mijn nieuwe collega's hebben me wel gewaardeerd als de persoon die ik was. Nog steeds trouwens.
De laatste jaren heb ik dus weer een hele fijne tijd gehad. Volkomen gewaardeerd en geaccepteerd zoals ik was, totdat de nieuwe fusie roet in het eten gooide. Ik was niet van plan alles nog eens mee te maken.
Mijn vraag aan Demy: wat vind je het leukst aan je opleiding en waarmee heb je de meeste moeite?