door Ammoniumdichromaat op 28 okt 2010, 11:36
Mijn vraag is voor Ammoniumdichromaat:
Als je nu de kans geboden kreeg om een goede baan in het basisonderwijs te krijgen, zou je dan nog terug willen?
Waarom wel/niet?
Sorry, ik had dit topic nog nooit gezien. Gelukkig zag ik wel dat ik een PB'tje had...
Ik werk nu ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs, ik heb daar een volledige baan (1,0fte). Of ik weer terug wil naar het basisonderwijs? Eerlijk gezegd heb ik daar nooit meer zo over nagedacht. Ik had immers een andere onderwijsgerelateerde baan gevonden en in die tijd kon men de pabo-afgestudeerden aan de straatstenen nog niet kwijt...
Als ik toch zou mogen kiezen voor een baan in het basisonderwijs, zou ik gaan voor een baan in verschillende groepen (bijvoorbeeld voor 0,5 fte in groep 1 en/of 2 en voor de andere 0,5 fte in een bovenbouwgroep). Van groep 3 (en in mindere mate groep 4) ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan, want in die groep(en) ligt de nadruk mij te sterk op het aanleren van instrumentele vaardigheden.
Als kind vond ik de eerste en de tweede klas van de lagere school (thans groep 3 en 4) ook al niet leuk. Lezen kon ik op de kleuterschool al (tot groot ongenoegen van de juf van de eerste klas), rekenen vond ik geen bal aan en schoonschrijven kon me helemaal gestolen worden. Pas in de vierde klas (thans groep 6) ging ik weer met plezier naar school, dit lag niet aan de leerkracht. Vakken als aardrijkskunde en geschiedenis vond ik destijds het leukst.
Ik realiseer me dat ik nu al bijna 16 jaar niet meer voor een basisschoolgroep heb gestaan en dat er in die tijd wel het een en ander veranderd is. Als ik ooit nog voor een baan in het basisonderwijs zou kiezen, zou ik zeker enkele opfriscursussen gaan volgen (zeker voor het vak gymnastiek: ik mag dat vak in alle groepen geven, maar zou dat nu waarschijnlijk niet meer kunnen). Momenteel is scheikunde m'n specialiteit...
Oei, ik zag dat ik dit bericht ook met een vraag aan een ander dien af te sluiten. Eerlijk gezegd weet ik geen vraag voor iemand specifiek, daarom maar een vraag aan een forumlid in het algemeen:
Mag er bij jullie op school tijdens een (kring)gesprek over televisieprogramma's gepraat worden? Praten over televisieprogramma's was in mijn lagereschooltijd (en ook in mijn stagetijd) uitdrukkelijk verboden. Redenen waren:
1. Wie het programma heeft gezien, weet alles al.
2. Wie het programma niet heeft gezien, snapt niks van jouw verhaal.
En hoe zit het met het praten over computerspelletjes?
Chaos is Ć³Ć³k een vorm van orde...