[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

De naam zegt het al; post hier alles dat niet serieus is.

Moderator: timgearz

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Joke op 26 nov 2010, 22:50

Je mag een algemene vraag neerzetten, of een vraag voor de mannen, of een vraag voor de vrouwen of een vraag voor studenten of een vraag voor alle leerkrachten die klaar zijn of een vraag voor iedereen die een baan heeft of een vraag voor iedereen die geen baan heeft enz. of je kiest iemand uit waarvan je wel iets meer zou willen weten. Dit was eigenlijk het echte doel van dit topic, maar het loopt nog vaak vast.
(Het is altijd handig om de persoon aan wie je de vraag stelt even in een mailtje of PB te laten weten dat je een vraag gesteld hebt.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Naatje op 27 nov 2010, 15:33

Oke, daar ga ik dan:
Voor de starters onder ons: Hoe lang hebben jullie in moeten vallen voordat er vastigheid op je pad kwam??
Om bij te sturen moet je vaart houden!
Naatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 22 aug 2010, 13:54
Groep: 8
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: juf

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor juf suus op 27 nov 2010, 17:30

Oke, daar ga ik dan:
Voor de starters onder ons: Hoe lang hebben jullie in moeten vallen voordat er vastigheid op je pad kwam??

Ja, wat dat betreft heb ik veel geluk gehad. Ik heb drie maanden ingevallen. Daarna kreeg ik een vervanging voor een jaar ( drie dagen groep 6)
Toen deze vervanging afliep had ik gelijk daarna een full-time baan op een voor mij nieuwe school.
Op deze school werk ik nog steeds met heel veel plezier.

Mijn vraag is eigenlijk voor iedereen met een eigen klas.: Hoe ervaren jullie de extra taken buiten het lesgeven om?
( ik vind het soms erg heftig, met een grote groep, en veel dingen na schooltijd. Soms heb ik zelf het gevoel dat ik de kinderen te kort doe, met al die andere dingen die moeten)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor jufHetty op 27 nov 2010, 21:03

Mijn vraag is eigenlijk voor iedereen met een eigen klas.: Hoe ervaren jullie de extra taken buiten het lesgeven om?
( ik vind het soms erg heftig, met een grote groep, en veel dingen na schooltijd. Soms heb ik zelf het gevoel dat ik de kinderen te kort doe, met al die andere dingen die moeten)

Ik doe aan "op is op" want anders zou ik eindeloos bezig zijn. Een aantal taken zijn direct gerelateerd aan je werk in de klas zoals voorbereiden, nakijken, oudergesprekken, handelingsplannen maken, klas lokaal verzorgen. Het is fijn om allerlei taken te doen voor de school als je merkt dat je met elkaar aan de school bouwt. Maar het moet wel in verhouding staan tot je WTF, ik leer steeds beter "nee" te zeggen. Naast mijn baan in het onderwijs heb ik nog genoeg nuttige zaken te doen zoals mijn huishouden draaiende te houden, vrijwilligers werk te doen (waar zouden we zijn zonder vrijwilligers?), mantelzorg te verlenen en natuurlijk ook nog een beetje mezelf te (laten) verwennen. Het is een kwestie van zelf de balans in de gaten houden, voor je het weet heb je al weer te veel om handen.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Joke op 28 nov 2010, 00:39

En je nieuwe vraag is '.....' voor .......??
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor juf.karolien op 28 nov 2010, 21:02

Door de week stopt het bij een uurtje of twee. Dan is het alleen lessen voorbereiden en agenda maken. Dingen zoals verbeteren probeer ik zoveel mogelijk tijdens de vrije uren te doen.

In saaie weekends (zoals deze :d ) kan ik me al snel de hele dag bezig houden met opzoeken en 'knutselen' van materialen voor in de klas.

En nu dé vraag die ik altijd al wilde stellen :p
Hoe denken jullie over het Belgische onderwijssysteem?
Nothing in the world has ever been accomplished without passion.
juf.karolien
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 10 jul 2010, 19:03
Woonplaats: Leuven
Groep: 3
Schooltype: gemeenteschool
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Anita op 28 nov 2010, 21:08

Ik ben nooit op een Belgische basisschool geweest, maar door contacten hier op het forum en een groep Belgische studenten waarmee we ooit een project deden op de Pabo heb ik er wel een beeld van. Of dat klopt daar heb ik geen idee van natuurlijk.
Mijn beeld is dat het onderwijs minder franje heeft dan hier. Meer aandacht voor de basisvakken en minder eromheen. Het lijkt klassikaler te zijn en er wordt meer van de leerlingen verwacht (denk bijvoorbeeld aan huiswerk).

Dit is mijn beeld, ben benieuwd wat een ander voor beeld heeft.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Joke op 28 nov 2010, 21:28

Natuurlijk ben ik maar een toeschouwer op afstand, dus ik kan er ook helemaal naast zitten. Dit is mijn indruk:
Het onderwijs verloopt heel erg volgens vaststaande regels en langs gebaande wegen en is erg gedegen (grondig).
Over het algemeen zijn de klassen wat kleiner, wat naar mijn idee wel werkbaarder is.
Meer orde, maar soms ook minder flexabiliteit bij de leerkrachten.
Wat ik graag wat meer zou willen zien is inspelen op de diversiteit van de leerlingen, inclusief leerlingen met leer- en gedragsproblemen.
Ik heb het idee dat wij in |Nederland al wat verder zijn met adaptief onderwijs, bv. pluswerk en meer van zulk soort zaken, ook onze werkvormen lijken me gevarieerder.
Maar zoals ik al zei: 't Is slechts een observatie vanaf een flinke afstand, dus ik kan het mis hebben.

Mijn nieuwe vraag is voor iedereen die al voor de klas heeft gestaan:
Ben je tijdens je werk of stages een of meerdere hoogbegaafde leerlingen tegen gekomen? Zo ja, wist je deze leerlingen te boeien? (Misschien heb je voorbeelden.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor juf.karolien op 28 nov 2010, 22:35

Om nog even op Anita en Joke terug te komen, het beeld dat jullie hebben klopt grotendeels wel. Al zijn we tegenwoordig ook wel sterker bezig met differentiëren, al verschilt dit van school tot school natuurlijk. (Adaptief onderwijs is een term waarvan ik zelfs nog nooit gehoord had voor ik op dit forum terechtkwam.) We kunnen in elk geval nog veel leren ;)

De meeste klassen zijn inderdaad kleiner, zo rond de 20 lln. Ik vind dat al meer dan genoeg om efficiënt te kunnen werken... En toch is er minder materiaal, ik ken niet veel scholen waar er gewerkt wordt met een Smartboard, om maar iets te zeggen.

Tijdens de opleiding zijn we eens in een school in Nederland gaan kijken waar ze werkten met een portofolio. Ik vond het prachtig om te zien hoe jullie de leerlingen leren om zelfstandig te zijn, en ze de verantwoordelijkheid voor zichzelf te laten opnemen.
Ik denk dat de Nederlandse leerkrachten véél creatiever zijn dan de Belgische (globaal gezien), de knutselwerkjes die we in de gangen tegenkwamen waren echt inspiratievol. Het verbaasde me bovendien dat er zelfs al in groep 2 en 3 gewerkt wordt rond techniek. Bij ons is dit doorgaans pas vanaf groep 6 - 7 - 8.

Op de vraag van Joke kan ik helaas niet antwoorden; nog geen hoogbegaafde lln tegengekomen (toch niet dat ik weet).
Nothing in the world has ever been accomplished without passion.
juf.karolien
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 10 jul 2010, 19:03
Woonplaats: Leuven
Groep: 3
Schooltype: gemeenteschool
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor jufeindhoven op 06 dec 2010, 13:12

Joke, ik ben tijdens het invallen wel een hoogbegaafd kind tegen gekomen.
Dit kind had een geheel eigen leerlijn, deed al dingen die je op de middelbare pas hoort te doen (groep 6) en deed dus niet mee met de klas. Hij werd dan ook 2x een uur uit de klas gehaald om in een soort van speciale groep bezig te zijn.

Dus kan niet echt vertellen wat ik er persoonlijk mee deed. Alleen wat ermee gedaan is (wat ik dus zelf heb gezien, de rest weet ik uiteraard ook niet).

Vraag:
Zou je, als je weet dat een bepaalde groep of bouw je niet ligt, toch reageren op vacatures uit die groep of bouw omdat je weet dat de vacatures maar sporadisch zijn?
jufeindhoven
PABOforum Peuter
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: 11 nov 2010, 09:02
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor jufHetty op 06 dec 2010, 14:25

Vraag:
Zou je, als je weet dat een bepaalde groep of bouw je niet ligt, toch reageren op vacatures uit die groep of bouw omdat je weet dat de vacatures maar sporadisch zijn?


Ja, ik ben kostwinner en zal dus alles aanpakken. Ik ben dan ook niet voor niets breed inzetbaar, dat wordt je op die manier meestal vanzelf.

Nieuwe vraag:
Zou je er bewust voor kiezen (of heb je dat al gedaan) om invaller te zijn?
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor jufeindhoven op 06 dec 2010, 15:59

Nee niet bewust.
Ik heb al een vaste klas gehad en zou dat toch ook weer terug willen.

Wél zou ik startende leerkrachten adviseren om ermee te beginnen omdat je hier erg veel van leert en op veel scholen een kijkje kunt nemen. Is een goede extra leerweg na de PABO vind ik persoonlijk :)

Vraag:
Hoe ga jij om met een kind dat zo driftig wordt dat hij fysiek geweld pleegt tegenover andere kinderen (en/of jou)?
jufeindhoven
PABOforum Peuter
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: 11 nov 2010, 09:02
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor lejow op 01 jan 2011, 15:14

Straf geven en als het echt onhandelbaar wordt naar de directie brengen, als het kind afgekoeld is mag het terug komen...
Bij herhaling van dit soort overtredingen krijgen ze bij ons op school een kaart (waarschuwing-witte kaart-gele kaart- rode kaart = schorsing)
lejow
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 313
Geregistreerd op: 10 nov 2008, 17:20
Groep: 1
Schooltype: Openbaar basisonderwijs
PABO jaar: 0

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor Robje op 01 jan 2011, 16:15

Nieuwe vraag?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde vragen...

Berichtdoor lejow op 01 jan 2011, 21:56

Euh! Sorry hahaha



Ben je wel eens dichtbij een punt geweest dat een leerling zo vervelend/onhandelbaar/niet te houden was, dat je hem/haar wat aan wilde doen? (als in een mep verkopen).
lejow
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 313
Geregistreerd op: 10 nov 2008, 17:20
Groep: 1
Schooltype: Openbaar basisonderwijs
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Humor, Spam en andere onzin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron