Minor bewegingsonderwijs wel of niet?

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Minor bewegingsonderwijs wel of niet?

Berichtdoor Lotte1992 op 15 apr 2013, 19:24

Komende schooljaar moet ik een minor gaan kiezen. Zelf zit ik erg in twijfel wat ik moet kiezen.
Mijn keuze gaat tussen de volgende minoren :
minor bewegingsonderwijs, waardoor ik de gymbevoegdheid heb en gym kan geven aan alle groepen van de basisschool. Dat in totaal 800 euro kost, ipv 3000 euro als ik de cursus na de pabo ga doen, van ander half jaar.
minor passend onderwijs in Antwerpen, dit is een enorme ervaring om te doen, ik krijg een erasmusbeurs en het is een actueel onderwerp i.v.m. de bezuinigingen in Nederland.

Kan iemand mij advies geven?
Lotte1992
PABOforum Baby

Groep: 7
PABO jaar: 3

Re: Minor bewegingsonderwijs wel of niet?

Berichtdoor Sannie op 15 apr 2013, 20:12

Ik ga dit jaar ook een keuze maken tussen minoren.

Beweginsonderwijs is zeker zinvol. Maar kun je je volledige bevoegdheid halen tijdens de minoren? Dat is op mijn opleiding helaas niet mogelijk...
Zou je me informatie kunnen toesturen over de minor passend onderwijs in Antwerpen?

Groetjes,
Sannie
Sannie
PABOforum Peuter

Groep: 0

Berichtdoor Anita op 15 apr 2013, 20:36

Hoe interessant alle andere onderwerpen ook zijn... Ik zou toch iedereen de tip geven om voor bewegingsonderwijs te gaan.

Mijn redenering:
Er zijn op het moment vrijwel geen vacatures. Als er dan een vacature is komen daar enorm veel brieven op. Het wel / niet hebben van een gymbevoegdheid is dan vaak een eerste aanzet tot schifting. Scholen komen namelijk steeds meer in de problemen met collega's zonder gymbevoegdheid. Al bijna tien jaar lang komen er mensen zonder van de Pabo. Als er één collega zonder bevoegdheid is dan is dat nog wel met elkaar op te vangen, maar bij meer lukt dat op een gegeven moment niet meer.
Wanneer je dan met die gymbevoegdheid bent aangenomen heb je via scholingsbudget / lerarenbeurs nog genoeg gelegenheid om nog een andere studie te doen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Joke op 15 apr 2013, 23:25

Ik sluit me bij Anita en Sannie aan. Bewegingsonderwijs is een basisbehoefte, pas later ga je aan andere minors denken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Berichtdoor Meester Mitchell op 25 apr 2013, 23:16

Het is lastig, ik zit een beetje in dezelfde situatie!
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Meester Mitchell
PABOforum Peuter

Groep: 5
Functie: Stamgroepleider

Berichtdoor Mniekske op 28 apr 2013, 13:10

Ik heb destijds bewegingsonderwijs gekozen en ben daar nog steeds erg blij mee. Nee het was niet de leukste minor die erbij zat, nee ik had nog niet de volledige bevoegdheid en ja het was ontzettend veel werk. Maar het heeft me ook zoveel opgeleverd. Ik hoefde na de Pabo nog maar 1 blok af te ronden waardoor ik met 3 maanden tijd en 750 euro klaar was, in tegentelling tot medestudenten die nog alle moesten en dus het driedubbele kwijt waren. En met invallen heb ik er ook ontzettend veel aan gehad, ik werd veel ingezet en ook al snel langdurig omdat ik gym mocht geven. Dit gaf veel rust in de school en heeft me dus ook veel voorsprong gegeven. Ik zou dus zeker voor de minor bewegingsonderwijs gaan.
Mniekske
PABOforum Adolescent

Schooltype: SO
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor mvdk op 24 mei 2013, 14:05

Beste studenten,

Ik zou het zeker doen. Als bestuurder in het basisonderwijs spreek ik uit ervaring: sollicitanten met gymbevoegdheid hebben absoluut een pré.
mvdk
PABOforum Baby

Berichtdoor Sannie op 24 mei 2013, 20:50

Misschien een nieuw impuls die je keuze zou kunnen beinvloeden..

Op mijn PABO is gezegd dat wanneer je er nu niet voor kiest om de minor beweginsonderwijs te doen. Maar.. direct na de PABO je je inschrijft om alsnog de volledige bevoegdheid te gaan halen. Je vanaf het moment van inschrijving 2 jaar lang de gymlessen mag geven. Je moet dan wel binnen die 2 jaar de bevoegdheid nog halen.. :D

Neem dan wel mee dat de gymopleiding nog een hoop geld kost. Per blok betaal je 850 euro. Een blok bestaat bij ons uit 10 lessen, wat betekent dat één les 85 euro kost! Totaal dienen er bij ons 3 blokken behaald te worden.
Sannie
PABOforum Peuter

Berichtdoor Jufankie89 op 22 jun 2013, 16:41

Ik heb de gymopleiding ook al deels op de pabo gedaan.. Moest nog 1 jaar na het afstuderen en ben blij dat ik dat meteen gedaan heb. Krijg nu een vast contract op de school waar ik nu werk! Kan nu aan een andere opleiding starten, terwijl andere collega's nu verplicht de gymopleiding moeten volgen, anders moeten ze stoppen..

Ik zou echt voor de gymopleiding gaan. Het is geen hele leuke opleiding, maar met dat papiertje kom je een heel eind!
Jufankie89
PABOforum Baby

Groep: 6
Functie: Leerkracht

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen