[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Onderwijsassistent BOL / BBL

Onderwijsassistent BOL / BBL

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Onderwijsassistent BOL / BBL

Berichtdoor Knorrie op 12 apr 2006, 05:09

Hallo allemaal

na lang nadenken ben ik er uiteindelijk uitgekomen en stop ik met mijn huidige Marketing & Communicatie opleiding en ga ik de opleiding onderwijsassistent volgen omdat ik dan mer ervaring opdoe voor de pabo en ik ben dan al met kinderen bezig. Ik ben liever iets langer bezig dan dat ik een jaar me eigen loop te ergeren aan de stof.
Maar daar gaat dit topic niet over.
Ik wil graag weten wat beter is BOL of BBL onderwijsassistent.
Ik zelf denk BBL omdat je dan meer in de praktijk leert.
Mijn ouders kunnen hier niet helemaal bij maar ik zelf denk dat het beter is dan theorie.
Hoe denken jullie erover en wat raden jullie aan?

Groetjes

Pascal
Knorrie
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 24 maart 2006, 19:39

vooropleiding

Berichtdoor juf1982nancy op 12 apr 2006, 08:32

Hallo Pascal,
Ik kan niet voor jou beslissen welke opleiding beter is.
Ik heb zelf de bol opleiding voor onderwijsassistent gevolgd en ook hier heb ik veel (stage-) ervaring(en) kunnen opdoen in het onderwijs.
Ik zit nu op de Pabo (4de jaar) en kan je wel vertellen dat ik blij ben met deze vooropleiding. Ik heb de pabo in 3 jaar gedaan, ik heb een aantal vrijstellingen gekregen i.v.m. de vooropleiding onderwijsassistent.
Veel succes met je keuze!
Groetjes Nancy
juf1982nancy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 172
Geregistreerd op: 25 jan 2006, 18:49
Woonplaats: Limburg
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf_Danielle op 14 apr 2006, 15:47

Ik kan je moeilijk adviseren wat beter is... Ik ben bezig met de BOL opleiding. Van de 3 jaar dat deze opleiding duurt heb ik 1,5 jaar stage gelopen.
In het eerste jaar heb ik ongeveer 40 uur vrijwilligerswerk gedaan op een basisschool (verplicht).
In het tweede jaar heb ik een half jaar 4 dagen in de week stage gelopen en in het derda jaar heb ik 3 dagen in de week het hele jaar stage gelopen.

Ik heb verder ook weinig theorie gehad omdat er weinig theorie was bij ons en alles werd 30 keer herhaald. Maar, dat is per ROC verschillend.
Als ik het over mocht doen (zou ik havo gedaan hebben), maar ik bedoel, als ik opnieuw kon kiezen tussen bbl en bol zou ik misschien voor de bbl gaan.

Alleen heb je dan een aanstelling ergens nodig en die had ik hier in de omgeving niet gevonden. Er is hier in de buurt weinig werk als onderwijsassisstent (lees: helemaal niets).
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Samantha! op 18 mei 2006, 14:49

Ik doe nu SPW BOL en stage op kinderdagverblijf & peuterspeelzaal. Dit krijg ik niet betaald.

Als je BBL wel betaald zou krijgen, zou ik BBL doen.

Verder denk ik dat allebei wel goed is, alleen bij BOL heb je dan meer theorie.
Samantha!
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 17 mei 2006, 19:15

Berichtdoor Juf_Danielle op 19 mei 2006, 17:02

Als je BBL wel betaald zou krijgen, zou ik BBL doen.

Dan moet er wel een school zijn die jou wil betalen als Onderwijsassistente... (terwijl ze er genoeg 'gratis' kunnen krijgen...)
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Salacias op 21 jun 2006, 14:05

Ik heb me aangemeld voor de opleiding onderwijsassisente BOL. Dan maar leren en niks van geld verdienen.
Ik heb een brief gekregen waarin staat dat ik (voorlopig) aangenomen ben.
Ik moet alleen nu wel opzoek naar een stage plek. Maar goed, ik denk dat er zat scholen zijn die graag voor niets een OA willen hebben.
Roses are red violets are blue, most poems rime, this one doesn't.
Salacias
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 27 feb 2006, 17:23
Woonplaats: Ergens in de omgeving Utrecht

Berichtdoor JIO op 11 dec 2006, 09:26

Ik heb ook de opleiding OA in BOL vorm gedaan.. Omdat bij deze opleiding toch ook veel praktijkervaring vraagt, en je die niet kunt halen uit boeken, loopt je ook heel veel stage..
Ik heb heel veel stage gelopen, en toch ook uit de theorie geleerd.. Ik vond het fijn om ervaringen te delen op het moment dat je weer op school kwam met klasgenoten.. De BBL klas bij ons op de OA bestond vooral uit moeders, of 'oudere' studenten, die naast de opleiding ook nog druk waren met andere dingen, of al veel binnen een school hielpen. (denk aan overblijfmoeders, ouders uit de ouderraad,etc.)
Het is maar net waar je zelf je prioriteiten legt en waar jij het meeste van denkt te leren.

Succes!
Avatar gebruiker
JIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 10 okt 2006, 15:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor girlpower op 26 jan 2007, 19:54

Ik denk dat ik hierna toch misschien BOL opleding wil doen omdat, de school voor jouw stage plekken regelt.Dan heb je altijd wel een stage plek en hoef je je niet druk te maken.
Maar over dat geld verdienen.
Als je Bol doet dan krijg je toch ook wel geld........van de IB-Groep ?
girlpower
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 25 nov 2006, 18:06

Berichtdoor klaartje op 26 jan 2007, 22:43

Ja, natuurlijk krijg jij studiefinanciering. Voor het MBO is dit 3 jaar=36 maanden. Aangezien jij al met een studie bezig bent (geweest) moet je de maanden dat je al studiefinanciering hebt gehad, van die 36 maanden aftrekken. De overige maanden krijg je dan nog studiefinanciering.
Hoop dat je het begrijpt en volgens mij klopt het zoals ik het vertel en anders kun je voor de zekerheid altijd een mail naar de IB-groep sturen. Heb je het antwoord ook altijd zwart op wit. Zo doe ik het tenminste altijd als ik iets voor de kinderen moet weten.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufNiek op 31 jan 2007, 19:33

Ik heb ook de BOL opleiding van de OA gedaan. Ik heb er vier jaar over gedaan. Naar mijn mening zijn 4 jaar gewoon echt te lang. Ik heb me dood verveeld. En om nou te zeggen dat ik er voordelen van heb op de PABO, niet bepaald. Ik krijg nergens vrijstelling voor alleen van de praktijk ben ik veel beter op de hoogte dan iemand die geen OA opleiding heeft gedaan.
Wat je ook zult besluiten, succes ermee.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Berichtdoor Juf_Danielle op 01 feb 2007, 11:03

Ja, natuurlijk krijg jij studiefinanciering. Voor het MBO is dit 3 jaar=36 maanden. Aangezien jij al met een studie bezig bent (geweest) moet je de maanden dat je al studiefinanciering hebt gehad, van die 36 maanden aftrekken. De overige maanden krijg je dan nog studiefinanciering.
Hoop dat je het begrijpt en volgens mij klopt het zoals ik het vertel en anders kun je voor de zekerheid altijd een mail naar de IB-groep sturen. Heb je het antwoord ook altijd zwart op wit. Zo doe ik het tenminste altijd als ik iets voor de kinderen moet weten.
Ik heb tijdens mijn opleiding Onderwijsassistent 3 jaar studifinanciering gehad en krijg nu tijdens de Pabo ook gewoon 4 jaar stdufinanciering. Dat is meer dan 36 maanden.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor klaartje op 01 feb 2007, 14:21

juf danielle, dat wist ik dus niet maar heb dat bij mijn kinderen nog niet meegemaakt. Ik vermoed dat dat komtomdat jij eerst mbo hebt gedaan (=3 jaar studiefinanciering) en daarna hbo (=4 jaar studiefinanciering).

Ik weet wel dat als je bv. HBO doet (studie van 4 jaar) en bv. na 1 jaar van studierichting verandert dus een andere HBO opleiding van 4 jaar gaat doen, je in totaal niet meer dan 4 jaar = 48 maanden studief. krijgt.
Dit hebben wij bij onze dochter meegemaakt. Die is na 1 jaar verandert van studie (allebei HBO), studeert dus in totaal 5 jaar, en moet dus het laatste jaar op HBO zelf betalen, krijgt dan geen studiefinanciering meer.

Als het anders is, dan hoor ik dit graag. :lol:
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

OA

Berichtdoor emmatje op 04 maart 2007, 17:39

Ik zit nu in mijn laatste jaar OA en denk dat ik op mijn school een heleboel heb geleerd, zeker ook tijdens mijn stages.
Ik heb de versnelde richting gedaan en zit dus nu in de kopklas.
Ik heb in mijn eerste jaar 8 weken stage gelopen, tijdens deze stage heb ik niet zoveel geleerd omdat dit meer een stage was om dingen te zien en mee te maken hoe alles werkt op een basisschool.
In het tweede jaar had ik een hele leuke stage, daar moest ik 4 dagen in de week zijn en dan had ik één terugkomdag.
Ik heb hier heel veel geleerd, waar ik later denkik zeker profijt van zal hebben.
Nu zit ik in mijn laatste jaar en loop ik alleen stage op maandag en dinsdag, ik heb niet echt het idee dat ik dit jaar heel veel bijleer.
Ik vond het heel jammer dat ik in mijn laatste jaar werd verplicht om in de bovenbouw stage te lopen, ik ben namelijk gek op de kleuters.
Maarja tis niet anders en je moet er toch iets van maken.
Ik probeer het dan ook zo leuk mogelijk voor mezelf te houden door steeds nieuwe en aparte opdrachten en werkjes te verzinnen.
Ik vind de studie OA wel leuk en heel gezellig maar ik denk dat de hele opleiding heel erg verschilt per school.
Avatar gebruiker
emmatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 01 maart 2007, 15:26
Woonplaats: Rijswijk ZH

Berichtdoor Anita op 04 maart 2007, 17:41

Toch denk ik dat het wel goed is om ook eens in de bovenbouw te staan. Daarna kun je nog gerichter zeggen dat het echt niets voor je is, maar het zou natuurlijk ook mee kunnen vallen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor emmatje op 04 maart 2007, 20:26

Ja das waar ja, maar ik vind t wel jammer want nu zit ik een heel jaar in groep 5, terwijl ik nu al weet dat ik het veel meer naar mn zin heb in groep 1 of 2
Avatar gebruiker
emmatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 01 maart 2007, 15:26
Woonplaats: Rijswijk ZH

Volgende

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast