dislectie

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

dislectie

Berichtdoor inkie_pinkie op 23 dec 2007, 21:11

hallo,
ik ben nu 17 en ik ben bezig met de opleiding onderwijsassistent niveau 4, in 3 jaar.
als ik deze opleiding gedaan heb mag ik de pabo in 3 jaar doen.
mijn wens om juf te worden is al aanwezig vanaf mijn 6e.
alleen mijn probleem... ik ben dyslectich
en niet de normaale manier van moeilijk kunnen lezen maar ik heb het met automatiseren
docenten kunnen mij vaak niet helpen met mijn dislectie en ik moet dus erg veel zelf oplossen.
ik verwacht niet dat docenten mij altijd helpen en of kunnen helpen maar hebben mensen ervaring met dislectie op de pabo hoe word er daar met dyslectie omgegaan..

het is mijn droom hij word erg vaak kapot gesroken ook door docenten want ja iemand in een rol stoel wrod geen gym docent dus waarom zou ik het recht hebben om juf te worden, maar toch ik ik het proberen me zelf overwinnen!
inkie_pinkie
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 20 dec 2007, 16:27
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: dislectie

Berichtdoor Sylvia op 23 dec 2007, 21:20

Ik had een medestudent die dyslectisch is. Zij kreeg meer tijd voor toetsen en een speciaal blad met een groter lettertype. Studeren kostte haar altijd meer tijd dan de meeste andere studenten, maar ze is met vlag en wimpel geslaagd. Eén van de docenten nederlands heeft eens in de les gezegd dat iemand met dyslectie niet voor de klas kon staan, hij wist niet dat zij dyslectisch was. Zij is na de les naar hem toegegaan en hij heeft toen zijn excuses aangeboden. Nogmaals - en nu zeker gemeend - na het behalen van haar diploma. Ze staat nu voor een kleutergroep maar tijdens haar lio en andere stages ook in hogere groepen en zij is er altijd eerlijk over geweest. Overigens heeft ze nooit fouten gemaakt tijdens haar lessen, waarschijnlijk door een goede voorbereiding.
Zij redt zich heel goed, maar er zullen vast mensen met dyslectie zijn die het niet redden en helaas weet je niet vantevoren hoe de dingen gaan. Als dit echt je droom is moet je het zeker proberen, zodat je later niet hoeft te zeggen: had ik het nou toch maar gedaan.
Succes in ieder geval, want makkelijk zal het niet worden.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: dislectie

Berichtdoor Leonoor op 28 dec 2007, 16:12

Waarom zou je niet het recht hebben om docent te worden?

Ik denk dat dyslexie op een bepaalde manier ook in je voordeel kan werken. Je bent je er vaak beter van bewust dat er kinderen zijn die veel moeite kunnen hebben met dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn, wat kan resulteren in meer geduld ed voor deze kinderen. (Wat natuurlijk ook prima kan als je niet dyslectisch bent of wat ook niet kan als je wel dyslectisch bent. ;)) Voor kinderen kan het ook heel fijn zijn dat ze zien dat ook volwassenen tegen dergelijke dingen aanlopen en dat dat niet betekend dat je dom bent oid.

Zelf ben ik ook dyslectisch, ik heb twee jaar pabo gedaan, waarna ik een andere studie ben gaan doen. Ik ben niet gestopt vanwege de dyslexie, dat vormde geen probleem, bepaalde dingen kosten natuurlijk wel meer moeite, maar dat is iets dat je van te voren weet. Mijn ervaringen zijn eigenlijk vrij positief (maar misschien komt dat omdat ik niet heel zwaar dyslectisch ben)...zo liep ik eens stage in groep 6/7/8 waarin een meisje zat met dyslexie. Zij dacht heel negatief over zichzelf, ze wilde heel graag architect worden, maar geloofde niet dat dat kon, omdat ze dyslectisch was. Ik zal niet haar complete leven veranderd hebben, maar ze zag wel dat je ook met dyslexie kon studeren, iets wat ze daarvoor niet geloofde. Meestal zei ik ook tegen de kinderen dat ik dyslectisch was, met de opmerking dat er dus wel eens iets fout op het bord kon staan en of ze me daar dan op wilden wijzen. (Natuurlijk zorgde ik er wel voor dat dingen die ik kon voorbereiden goed op het bord kwamen en de rest deed ik natuurlijk ook mijn best voor. ;)) Fouten maken is menselijk, niemand is perfect. Tenzij de dyslexie er echt voor zorgt dat je niet kunt spellen, de tafels op kunt zeggen, enz., denk ik dat het geen reden hoeft te zijn om geen pabo te gaan doen en/of niet voor de klas te gaan staan.

Ken je Jacques Vriens? Die is ook dyslectisch. En leerkracht (geweest) en schrijver. :)
Leonoor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 06 jul 2005, 15:11
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: dyslexie

Berichtdoor Joke op 28 dec 2007, 16:53

Als je weer zo'n meisje tegenkomt: Jan des Bouvrie is ook dyslectisch en (binnenhuis)architect. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: dislectie

Berichtdoor Geoffrey op 28 dec 2007, 17:15

Als je nu bezig bent met de opleiding tot onderwijsassistent en dat gaat ook gewoon goed, dan zie ik niet in waarom je geen juf zou kunnen worden. Je zult zeker goed je best moeten doen om je spelling zo goed mogelijk op peil te houden, maar het is niet zo dat je 100% foutloos moet kunnen spellen om goed spellingonderwijs te kunnen geven. Als jij wel gewoon begrijpt hoe de spellingregels in elkaar zitten en als jij dat uiteindelijk ook op kinderen over kunt brengen, dan krijgen ze evengoed goed spellingonderwijs. En misschien is het ook wel goed als ze ook een beetje kritisch moeten kijken naar wat de juf op het bord schrijft. Want als ze jou kunnen betrappen op foutjes, kun je dat meteen aangrijpen met de vraag "waarom is dat dan fout geschreven?" En daarmee dwing je de kinderen om weer goed na te denken over hoe de spellingregels ook alweer waren. Kortom: ik denk dat het wel meevalt met de nadelen voor de kinderen.

Trouwens: als ik Esther Vergeer (olympisch kampioene rolstoeltennisen) in mijn schooltijd als gymjuf gehad zou hebben, zou ik dat helemaal te gek hebben gevonden! Ik denk dus ook dat iemand in een rolstoel - misschien met hulp van een gym-assistent - ook best wel in staat zou zijn om goede gymlessen te geven.

Kortom: als jij al vanaf je zesde met de wens rondloopt om juf te worden, ga er dan gewoon voor! Ook jij hebt zeker wel het recht om het te proberen. En als blijkt dat jij gewoon een supergoede juf bent voor die kinderen en dat jij jouw kleine handicap zelfs om kunt zetten in een voordeel (doordat kinderen extra scherp op spelling letten), dan heb jij óók het recht om te slagen!

Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: dislectie

Berichtdoor daan op 28 dec 2007, 17:25

ben het helemaal mee eens wat hierboven staat !!
als je het graag wilt moet je er voor gaan !! :)

geef je wel een tip: Wees wel altijd eerlijk tegenover de kinderen en je coach dat je dyslexie hebt. En gebruik hierbij de tip van geoffrey: De kinderen kunnen jou helpen door goed te kijken op het bord of het klopt.

Waarom deze tip? omdat op mijn vorige stageschool een lio stagiaire had verzwegen dat ze dyslexie had en hier is het een en ander mee mis gegaan. Dit omdat ze niet eerlijk was.

heel veel succes met alles !!
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron