Omscholen

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Omscholen

Berichtdoor Nicoletta op 28 dec 2007, 14:28

Hoi allemaal,
Mijn naam is Nicolette, 28 jaar en werkzaam als juridisch secretarress op een advocaten kantoor. Nu zullen jullie wel denken, "wat moet zij nu hier". Het geval wil dat ik eigenlijk altijd al lerares heb willen worden maar gewoon helemaal verkeerd terecht ben gekomen. Mijn vooropleiding is MTRO (niveau 4 Toerisme) en ben door wat omzwervingen terecht gekomen op een advocatenkantoor. Nu is dit eigenlijk al een aantal jaren helemaal niet leuk meer maar nu pas heb ik er echt een streep onder getrokken en wil me laten omscholen. Ik heb eigenlijk altijd iets met gebarentaal willen doen en dacht altijd dat doventolk helemaal geweldig was maar twee weken geleden ben ik gaan kijken op een basisschool voor dove kindertjes. Vanaf dit moment ben ik dus op een roze wolk beland en heb besloten om er nu echt helemaal voor te gaan. De realititeit is immers dat ik heel hard moet gaan werken om dit alles te kunnen realiseren. Hierom ben ik op internet gaan speuren naar een pabo opleiding of desnoods maar een opleiding als onderwijsassistent zodat ik zo snel mogelijk die klas in kan met eventueel begeleiding. Heel eenvoudig is het allemaal niet echt en hoor ik ook best tegenstrijdige verhalen. Hierom hoop ik dat iemand mij een beetje op weg kan helpen; zou de opleiding Pabo ook echt in mijn geval vier jaar duren? Als dit zo is kan ik dan niet beter een éénjarige opleiding doen voor onderwijsassistent en dan de pabo zodat ik dan wellicht in drie jaar klaar ben? Ik vind het echt heel moeilijk want waar doe je wijs aan. Ook schijnen er mensen een tweejarige opleiding te volgen naast hun baan in het onderwijs. Dat lijkt me helemaal geweldig maar op internet kan ik ze niet vinden. Duaal een verkort heb ik gevonden maar deze opleidingen worden alleen maar verkort bij relevante opleidingen en/of ervaring. Maar wat is nu precies relevant???? Hahaha echt een gedoe allemaal hoor!
Zijn er veel mensen hier op het forum die zich op latere leeftijd hebben laten omscholen en hoe hebben jullie dit dan aangepakt?
Nicoletta
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 20 dec 2007, 15:55
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Omscholen

Berichtdoor Kim20 op 28 dec 2007, 14:52

Hoi Nicolette,

ik kan je niet zo heel veel verder helpen. Per hogeschool gaan ze al verschillend met vooropleidingen om.
Ik heb ook eerst de MTRO niveau 4 gedaan en daarna de Pabo. Ik heb ook niks mogen versnellen omdat ze de MTRO bij mij op de opleiding dus ook geen aansluitende vooropleiding vonden. Aangezien ik nog vrij jong was en geen vaste lasten had, was dat voor mij geen probleem.

Ik kan me voorstellen dat dat bij jou anders ligt. ik denk dat als ik in jou schoenen stond ik gewoon eens zou gaan informeren bij een aantal hogescholen bij jou in de buurt. Ik weet dat er ook scholen zijn met een traject die 'de Zij-instroom' heet.
Zij-instroom in de opleiding

Zij-instroom in de opleiding is een tweejarig traject, waarin je versneld de opleiding tot leraar basisonderwijs doorloopt. De opleiding is een verkorte variant van de reguliere deeltijdopleiding, de colleges zijn in de avonduren. Voor zij-instroom in de opleiding kom je in aanmerking als je een hbo- of wo-diploma hebt of een gelijkwaardig buitenlands getuigschrift en beheersing van de Nederlandse taal.


Ik heb Mtro recreatie als hoofdprofiel gehad (en toeristische info erbij) en kreeg met recreatie wel op enkele vakken vrijstelling.
Wie weet lukt dat bij jou ook.

Succes
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re: Omscholen

Berichtdoor 1977Koen op 30 dec 2007, 09:58

Hoi Nicolette,

Ik ben zelf 30, en vorig jaar gestart aan de Fontys PABO in Eindhoven, en doe dat in de deeltijd opleiding. Je kunt daar in principe net zo lang over de PABO doen als je zelf wilt en zelf aankan. De reguliere route duurt gewoon 4 jaar, maar ik probeer te versnellen en de opleiding in 3 jaar te doen. Als je er echt voor gaat is dit goed te realiseren. Een enkeling is nog sneller, maar dat zijn alleen degene die al werkzaam zijn in het onderwijs of al een soortgelijke studie gevolgd hebben. Zelf zou ik dus niet eerst voor onderwijsassistente gaan, dit is zeker geen garantie (bij ons op de PABO) om de opleiding in 2 jaar te kunnen doen. Ook is het erg lastig om als onderwijsassistente een baan te vinden.

Kijk ook eens naar deze link: viewtopic.php?f=38&t=17674
Deze gaat over de NTI PABO, die aangesloten zit bij Fontys Eindhoven. Hier geld hetzelfde voor als ik hierboven beschreven heb, namelijk dat het mogelijk is om te versnellen.

In ieder geval veel succes
Avatar gebruiker
1977Koen
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 16 jan 2006, 09:40
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 3
PABO jaar: 2


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten