kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor Juf Wilma op 26 mei 2008, 21:13

Hoihoi,

Aangezien het met mijn opleiding weer niet goed gaat en er een kans is dat het 'juf-worden' (voorlopig) stilgelegd word, ben ik een beetje aan het rondkijken wat er nog meer mogelijk is met mijn interesses/passies.
Misschien weet 1 van jullie een beroep/opleiding waar ik het volgende in kwijt kan (en waarvoor ik bij voorkeur niet nog 4 jaar naar school moet ;) ):

*dol op kinderen :D
*wil kinderen graag dingen leren
*ben erg sterk in individuele hulp geven en lesgeven aan kleine groepen. (wil dan ook heel graag richting RT) 8)
*analyseren en zien waar een kind vastloopt vind ik leuk en kan ik :)
*Vind alle leeftijden tussen 0 en 12 leuk
*passies zijn o.a.: natuur (bloemen, dieren), creatief bezig zijn, lezen, Opels :lol:
*Vind het leuk om materialen te maken/ontwerpen (heb hier helaas niet veel tijd voor)
*Meeting/feesten/themamiddagen organiseren vind ik leuk om te doen en kan ik ook goed
*gezelligheid
*een kind verder helpen in zijn/haar ontwikkeling
*lessen voorbereiden en aanpassen aan een groep doe ik erg goed volgens mn begeleiders

Dingen waar ik tegenaan ben gelopen die (nog) niet goed gaan:
*Lesgeven aan een grote groep gaat niet goed qua orde en overzicht houden :(
*Ik ben erachter gekomen dat ik groep 6, 7 en 8 (nog) niet aankan
*Ik moet nog wat assertiever worden
*Ik vraag nog niet duidelijk genoeg om hulp
*Twijfel teveel aan mezelf, moet nog zelfvertrouwen opbouwen

Wie o wie heeft een (leuk) idee...
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor Joke op 26 mei 2008, 22:31

Huiswerkbegeleiding? Jeugdwerk? Clubhuiswerk? Scouting? Veldwerk? Kids for Animals en zulk soort organisaties? Gids (bv. in stad, dierentuin of natuurpark? GGD (voorlichtster o.i.d.)?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor Pellie op 27 mei 2008, 09:26

Misschien is het groepswerk van bijvoorbeeld jeugdzorg wat voor je? Of je kan denken aan werken met licht verstandelijk gehandicapten die uit huis zijn geplaatst. Zij moeten nog heel veel leren en daar kan je als groepsleiding een wezenlijke bijdrage aan leveren!
Leerkracht vmbo lwoo
Pellie
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 31 jul 2006, 19:44
Woonplaats: Deventer
Groep: 2
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht vmbo lwoo

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor miek op 27 mei 2008, 10:19

Werk bij technika10. Die organiseren techniekmiddagen alleen voor meiden. Je hebt dan een groepje van 8 kinderen die je die middag begeleidt (zie http://www.technika10.nl/netwerk/vacature.htm voor meer informatie)
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor klaartje op 27 mei 2008, 13:10

Misschien is het speciaal onderwijs wel iets voor jou. Daar zijn in ieder geval kleine groepjes. Mijn dochter volgt gehandicaptenzorg niveau 3 en vindt het heerlijk. Natuurlijk hoeft dat voor jou niet te gelden maar ik bedoel datje hier ook met niveau 3 of 4 al kunt gaan werken. In de groep waar mijn dochter stage loopt werken ook leidsters die de opleiding klassenassistent of onderwijsassistent hebben gedaan.
Succes.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor Leonoor op 27 mei 2008, 15:51

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om een werken-leren traject te volgen op bv. het MBO of een deeltijd opleiding op het HBO. Dan kun je aan het werk, maar je kunt ook een opleiding volgen...dit omdat een diploma hebben toch wel handig is.

SPW (onderwijsassistent) of pedagogiek lijkt me wel wat voor je.
Leonoor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 174
Geregistreerd op: 06 jul 2005, 15:11
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kinderen iets leren/individuele hulp zonder pabo

Berichtdoor Juf Wilma op 02 jun 2008, 09:57

bedankt voor alle tips!

Ik heb het gesprek op de pabo gehad en heb de beslissing genomen om echt te stoppen met de pabo (moet nog officieel).
Deze week neem ik contact op met een MBO waar een vriendin van mij 2 jaar geleden is geweest. Zij heeft toen het traject gedaan wat ik nu ook wil gaan doen:
Ik wil zo snel mogelijk (mijn vriendin heeft er 8 weken over gedaan) MBO onderwijsassistent niveau 4 halen.
daarna wil ik aan het werk als onderwijsassistent (hoop dat er banen te vinden zijn).
Over een aantal jaar hoop ik dan in deeltijd de pabo wel af te maken en verder te gaan richting RT/individuele hulp.
Mijn droom heb ik dus nog niet helemaal losgelaten, maar ik ga ook wel kijken wat er verder voor mogelijkheden zijn.
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast