[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - portfolio samenstellen voor vrijstellingen

portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 31 jul 2008, 14:15

Hoihoi,

De vakantie voor mij is weer voorbij.
Ik heb heerlijk de tijd en de rust gehad om dingen op een rijtje zetten en om echt vrede te krijgen met hoe het afgelopen jaar is gegaan en dat ik mijn droom voorlopig niet kan verwezenlijken.
Ik heb weer rust in mn lichaam en heb weer optimaal van alles kunnen genieten:d

Maar ja, nu moet ik er wel weer even hard tegenaan.
13 augustus heb ik mijn plaatsingsgesprek op het MBO en moet ik een portfolio meenemen met wat ik al geleerd/gedaan heb en al kan. Aan de hand van dat portfolio gaan zij bepalen welke vrijstellingen ik kan krijgen 8)

Dit portfolio moet dus goed in elkaar zitten en een erg duidelijk beeld geven.
Op de pabo heb ik al heel wat portfolio's in elkaar mogen zetten :? maar dat ging altijd over mijn ontwikkelingen in de stage. Dat komt hier ook wel in, maar ook moet er informatie in over de vakken die ik heb gehaald en dergelijke...

Ik heb al een klein begin gemaakt. Voor elke module (109 stuks :shock: ) heb ik al het volgende opzetje gemaakt(zonder de stippellijn:


.....................................................Voor je een bijbelverhaal vertelt...................................

Godsdienst: didactiek en eigen vaardigheid
Pabo 1
0,5 studiepunt
Resultaat: 6
Inhoud:

Bij inhoud type ik dan, in de ik-vorm, wat ik in die module geleerd heb en wat het eindresultaat/product was.

Ik heb nu een verdeling gemaakt per 'vak-groepen'. (rekenen, taal, psychologie, pedagodiek, expressie, eigen ontwikkeling, wereldoriëntatie, bewegen, onderwijs vormgeven, stage e.d.) Hierdoor staan de modules een beetje per onderwerp gerangschikt. Dit leek mij overzichtelijker dan de volgorde van de cijferlijst aanhouden.

Voorin komt eerst mijn officiële cijferlijst . Daarna komt een soort inhoudsopgave met de modules gerangschikt per groep, met per module de naam, het resultaat en een verwijzing naar achter welk tabblad te vinden is wat ik in die module geleerd heb.

Als ik dit deel (wat ik geleerd heb op de pabo) zo opzet, is dat een goede manier voor een portfolio?

De vogende dingen wil ik ook verwerken in het portfolio:
*Mijn werk als gastouder
*mijn diploma en cijferlijst van de havo
*mijn vrijwilligerswerk als leiding bij de zondagsschool

over de volgende dingen twijfel ik nog:
*mijn vrijwilligerswerk bij de jeugddienstcommisie (jeugddiensten in de kerk voorbereiden en regelen, heb ik 5 jaar gedaan)
*Ik zit sinds vorige week in het bestuur van de Astra Tuning Club, maar heb hier nog weinig voor hoeven doen, dit zet ik er dus waarschijnlijk niet in.
*mijn bijbaantjes als avondoppas (van mn 14e tot mijn 21e gedaan)
*als vrijwilligerswerk heb ik 2 jaar kinder/themafeestjes begeleid op de plaatselijke kinderboerderij. we werkten volgens een draaiboek en hoefden dus zelf niet heel veel te bedenken.

Heeft iemand nog tips voor mij om het portfolio zo duidelijk/overzichtelijk/aantrekkelijk mogelijk te maken?
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Anita op 31 jul 2008, 14:18

Het klinkt heel duidelijk. Wel heel veel werk trouwens...

Misschien dat je voor de aantrekkelijkheid en om te laten zien wie je bent nog wat eigen materiaal kunt toevoegen. Je paddenstoelenmappen zijn bijvoorbeeld echt wel iets om mee te pronken!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor JufRian op 31 jul 2008, 14:48

jee wat een werk om dat te doen zeg!
volgens mij is dit zo duidelijk genoeg!

Al het werk/ervaringen/vrijwillgerswerk/studie/cursussen etc verwerk je normaal gesproken
ook op je cv. Waar je nu over twijfelt zou ik er zeker bij zetten. Het zegt iets over jou als
persoon. Gewoon erbij vermelden!
Avatar gebruiker
JufRian
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 731
Geregistreerd op: 01 aug 2005, 18:14

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 31 jul 2008, 15:15

Hert is inderdaad een heel werk, maar ja, als het goed is levert het straks een heleboel tijdwinst op ;)
Ik heb nu een aantal modules af (moest ff op gang komen en denk snel te moeilijk).
Hieronder een voorbeeld:

Onderwijs in het Oude Testament

Godsdienst: didactiek en eigen vaardigheid
Pabo 1
1 studiepunt
Resultaat: 6
Inhoud: Om de bijbelverhalen goed te kunnen vertellen en in context te kunnen plaatsen
hebben we aantal modules gehad waarbij we kennis van de bijbel hebben opgedaan. In deze eerste module heb ik de het Oude Testament van ‘Genesis’ tot en met ‘Deuteronomium’ bestudeert. Naast het opdoen van bijbelkennis gingen we ook in op de opbouw van de verhalen en bijbelboeken, de verhaaltechnische bijzonderheden, de boodschap van de verhalen en het beeld dat de verhalen oproept bij ons en de kinderen in de klas.
In het tentamen werd gevraagd naar bepaalde gebeurtenissen uit de bestudeerde bijbelboeken, moest ik een bijbelverhaal (zonder bijbel) gedetailleerd opschrijven op de manier zoals ik het ook aan kinderen zou vertellen en moest ik de positie van de verschillende landen/machten in die tijd kunnen beschrijven


Ik wil er idd een paar verslagen/voorbeelden van gemaakt werk bij doen, moet nog ff kijken wat er allemaal geschikt voor is. in ieder geval een deel van de paddenstoelenmappen en een handelingsplan
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Joke op 01 aug 2008, 09:24

Wat een werk! Hiermee laat je dus wel duidelijk zien dat je eigenlijk een paboër bent.
Probeer het allemaal wel overzichtelijk te houden, neem niet te veel hooi op je vork, want dan kun je verzanden in het afraffelen van de laatste dingen om het toch maar af te krijgen of je krijgt het gewoon niet af.


Je kunt alles vermelden, want zoals iemand al schreef: het geeft weer wie je bent.
Persoonlijk zou ik die oppastijd alleen summier (of helemaal niet) vermelden, de rest is ter zake doende.
Je bent trouwens wel een duizendpoot zeg.
Succes met je portfolio. Laten we hopen dat het je heel veel werk in de toekomst scheelt. :icq:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 07 aug 2008, 07:48

Zo...ben nu 4 dagen bezig geweest en ben er ondertussen achter gekomen dat het echt veel werk is.
Had heel veel nog bewaard en heb dat nu bijna uitgewerkt, en dan houd ik modules over waarvan ik geen papieren meer heb :? en van sommige papieren heb ik een idee bij welke module het hoort (was dit nu mens en wereld 1, 2 of 3 ;) )
Het wordt dus nog even puzzelen en af en toe gewoon niet te moeilijk doen ;)

Probeer het allemaal wel overzichtelijk te houden, neem niet te veel hooi op je vork, want dan kun je verzanden in het afraffelen van de laatste dingen om het toch maar af te krijgen of je krijgt het gewoon niet af.


Ik begrijp heel goed wat je hier bedoelt en dat risico ligt bij mij ook telkens op de loer heb ik al wat gemerkt. :lol:
Ik houd dit bericht van jou dat ook steeds in mn achterhoofd als ik merk dat ik weer eens te uitgebreid ergens bij blijf hangen... doordat ik alle modules eerst per map (waarin ze bewaard zijn) heb afgewerkt en alles per module beschrijf, had ik er wel structuur in en kan ik het overzicht bewaren (heb ook een lijst waar ik steeds de modules die klaar zijn verwijder, zodat ik precies weet wat ik nog moet) , maar nu moet ik gaan opletten dat ik niet teveel tijd verdoe met 'precies willen zijn' en met uitzoeken van dingen.

Ik ga er vandaag en morgen nog ff flink tegenaan en dan hoop ik alles van school af te hebben, de rest is niet zoveel werk gelukkig, dat lukt maandag wel.
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Lisanne op 07 aug 2008, 15:50

Het klinkt heel duidelijk. Wel heel veel werk trouwens...

Misschien dat je voor de aantrekkelijkheid en om te laten zien wie je bent nog wat eigen materiaal kunt toevoegen. Je paddenstoelenmappen zijn bijvoorbeeld echt wel iets om mee te pronken!

Paddenstoelenmappen??
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 08 aug 2008, 12:39

Ik heb vorig jaar een map gemaakt met daarin allerlei opdrachten en werkbladen rond paddenstoelen, met een deel voor de kleuters, voor groep 3/4, groep 5/6 en 7/8.
Zelf ben ik best trots op het resultaat, mijn leraar heeft mij er 2 extra studiepunten voor de vrije ruimte voor gegeven en een aantal mensen van het paboforum heeft inmiddels het deel voor hun groep. Ik weet niet of ze het ook echt gebruiken.
op mijn puntje staan er een paar plaatjes van onder 'ideetjes voor lessen'.

ben nu bijna klaar met het ebschrijven van de modules, moet er nog een paar waar ik geen papieren meer van heb, dus dat ga ik heel kort houden. daarna de stage nog beschrijven (is denk ik nog veel werk) en mijn vrijwilligerswerk en gastouderschap.

weet nog niet of ik het bestuurslid zijn van de tuningclub ook ga noemen, ben daar nog maar net mee begonnen en helaas roept dat nog steeds verkeerde beelden op bij veel mensen (denken ze meteen aan 'pimpen' ( :roll: verschrikkelijk woord trouwens, daar doen wij dus niet aan) terwijl wij met tuning en vooral styling bezig zijn)
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio voor vrijstellingen - gesprek gehad

Berichtdoor Juf Wilma op 14 aug 2008, 10:13

Gisteren heb ik het gesprekeghad op een MBO.
Dat was voor mij eigenlijk een teleurstelling...'
Als ik daar de opleiding ga doen, kan ik bijna geen vrijstellingen krijgen en moet ik nog 2 jaar naar school.
Ze doen daar niet echt aan vrijstellingen en hij vond dat je op de PABO toch wel heel andere dingen leert als op de opleiding voor onderwijsassistent en dat je dus weinig aan je PABO kennis en ervaring hebt :shock:

Ik heb tijdens een stage van 13 weken veel samengewerkt met een onderwijsassistentstagiaire en wij deden zo ongeveer dezelfde dingen tijdens die stage (ik was daar tijdens een extra stage om weer zelfvertrouwen te krijgen en om op pabo3 niveau te komen en hij werd door de leerkracht al voorbereid op de PABO, hij kon echt geweldige lessen geven, heb veel van hem geleerd en hij van mij). we gaven allebei les (ik lessenseries, hij losse lessen), observeerden, deden alle voorkomende hand- en spandiensten en gaven elkaar tips voor bij de lesvoorbereidingen en andere opdrachten.
Er zat geen wereld van verschil tussen de vaardigheden die we moesten inzetten...

Ik denk dat ik, na 6 jaar PABO en totaal 45 weken stage, toch wel al een heleboel vaardigheden van een onderwijsassistent heb ontwikkeld tijdens mijn stages...

Ik ga nu dus op zoek naar een MBO die wel aan vrijstellingen doet!

Ook heb ik een vacature voor een onderwijsassistent gezien op 10 km van mijn huis :D voor 13 uur in de week...
Ik weet nog niet goed of ik daar op kan/moet reageren :oops: ... Ik heb nog geen ervaring met de dagindeling en werkzaamheden van een onderwijsassistent en zal daar in het begin dus wel wat begeleiding bij nodig zijn (wat moet ik doen? wat wordt er van mij verwacht?)
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Lisanne op 14 aug 2008, 10:56

Klopt helemaal! Hier ben ik ook tegenaan gelopen.... Ik heb zowel spw, oa als het 1e jaar pabo gedaan. Nu ik ga overstappen moest ik op veel Pabo's helemaal opnieuw beginnen!! In arnhem kon ik wel het 1e jaar overslaan.

Wat ik nou ga doen (in overleg met de examencommissie van Pabo theo Thijssen) is in het 1e jaar beginnen, doen wat ik nog moest doen vanuit het 1e jaar en tegelijk het 2e jaar doen. Ik doe dus de 1e 2 jaar in 1. Verder heb ik in de 1e schoolweek een afspraak bij de opleidingscooordinator en dara ga ik aantonen wat ik al heb waarop hij gat kijken welke vrijstellingen ik kan krijgen.....
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Lisanne op 14 aug 2008, 10:58

En ik moet eerlijk zeggen....Ik heb in het 1e jaar op de pabo niet heel erg veel nieuws geleerd.... :oops:
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 14 aug 2008, 11:07

En ik moet eerlijk zeggen....Ik heb in het 1e jaar op de pabo niet heel erg veel nieuws geleerd.... :oops:

Ik hoop en verwacht dat ik bij 'onderwijsassistent' ook niet veel zal leren qua kennis...Tenminste...Ik ga ervan uit dat je de kennis die een onderwijsassistent heeft ook leert op de pabo en daar heb ik alleen de stage en de verdieping nog niet gehaald/gedaan
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Swinta op 14 aug 2008, 13:00

Wilma,

Ik had begrepen dat je met je propedeuse als onderwijsassistente mag gaan werken. Dus is zou zeggen, gewoon solliciteren hoor.
Nee heb je, ja kan je krijgen (en nog meer gezegdes schieten me nu te binnen ;) )

Wel heel raar dat je geen enkele vrijstelling kan krijgen hoor.
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 1

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 15 aug 2008, 14:18

vanochtend heb ik naar het 'informatie centrum onderwijs' gebeld en gevraagd hoe dat nou zit met 'propeduese en onderwijsassistent'.
Zij vertelde mij dat ik inderdaad zo akn gaan solliciteren :D en dat ik waarschijnlijk een voorsprong zal hebben door mijn pabo-jaren.
Je schijnt zlefs helemaal geen diploma nodig te zijn om als onderwijsassistente aan het werk te gaan...het heeft wel de voorkeur van de scholen dat je de MBO opleiding hebt gevolgd, maar ze mogen het niet verplicht stellen...

Ik wil zo wie zo het MBO-diploma wel gaan halen, maar ga dit weekend ook een brief schijven voor de vacature die ik heb gezine. Volgens het cwi openen ze na de vaknatie, de 23e augustus, alle ingezonden sollicitaties, hebben ze de 28e de gesprekken en mag degene die het wordtin de eerste week van september al aan het werk...lekker vlot dus

het gaat o een functie van 13 uur op 2 verschillende scholen, eerst voor 12 maand maar met kans op een vast contract...
Wat ik wel lastig vind, of misschien is t juist wel een voordeel, dat ze nu nog geen onderwijsassistente hebben.
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: portfolio samenstellen voor vrijstellingen

Berichtdoor Juf Wilma op 20 aug 2008, 09:28

Ik heb mn eerste sollicitatie voor een baan in het onderwijs de deur uitgedaan...
Vind t best wel spannend, maar ook erg leuk :lol:

Nu nog een MBO uitkiezen waar ik de opleiding zo snel mogelijk kan doen...wordt waarschijnlijk het NTI.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Volgende

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast