[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ervaringen - Doorstroom MBO naar Pabo

Ervaringen - Doorstroom MBO naar Pabo

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor Nina7 op 17 aug 2004, 18:25

hai,

Ik heb ook de mbo onderwijsassistent gedaan (toen nog in 3 jr) en daarna Pabo in 3 jaar. Op zich was het goed te doen. Zolang je gewoon doet wat er van je gevraagd wordt lukt het allemaal best, qua theorie in de eerste jaren was het zeker goed te doen, wat vooral een punt was om goed op te letten is dat je op de Pabo veel meer moet maken (denk aan werkstukken, studiemappen e.d.) Wat ik altijd deed was met een vast studiegroepje of maatje gelijk aan de studietaken te beginnen zodat je ook snel en makkelijk een studiemap kan samenstellen en dat scheelt weer veel tijd, want als je hebt van: dat komt wel, dan heb je echt veel werk te doen aan het eind en wordt het stressen, geloof mij in het eerste jaare hadden wij als groepje daar een paar keer last van omdat we dachten oh dat komt wel, plannen is dus heel belangrijk en je zult zien als je het goed doet je er ook profijt van hebt.

Nog een goed voordeel van o.a. is dat je al veel stage ervaring hebt opgedaan, als het goed is heb je daarvan ook het een en ander verzameld (zou ik wel doen..ik altijd handig voor ideetjes) succes!

grt Nina
Avatar gebruiker
Nina7
PABOforum Peuter
 
Berichten: 93
Geregistreerd op: 05 sep 2003, 11:29

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor DELETED op 23 aug 2004, 14:30

DELETED
DELETED
 

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor gekkie op 24 aug 2004, 13:04

Hallo,
We hebben het hier over doorstroom van MBO naar Pabo maar ik lees nix anders als doorstroom van SPW. Er zijn ook nog andere MBO opleidingen hoor!!. Zelf heb ik de oude MEAO gedaan. Een totaal andere richting dus. Jammer genoeg weet ik erg weining meer van aardrijkskunde, geschiedenis,biologie ed.
Over de praktijk nog maar te zwijgen. Echt dus nog nooit voor een klas gestaan. Ja, als leesmoeder en taalspelletjesmoeder. Als de mensen van SPW het al pittig vinden wat moeten mensen die van een totaal andere MBO komen er dan wel niet van vinden.
gekkie
 

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor LoeLoe op 29 aug 2004, 15:39

Ik vind SPW wel effe iets anders als onderwijsassistent als ik eerlijk mag zijn.

Op mijn oude school vallen SPW en OA echt niet zoveel met elkaar te vergelijken.
Avatar gebruiker
LoeLoe
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 28 maart 2004, 19:09
Woonplaats: Venray

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor Pien op 29 aug 2004, 16:14

SPW heeft wel degelijk iets te maken met onderwijs-assistent, ik heb ook de oude SPW gedaan en had dat dus kunnen worden.
Gelukkig heb ik de PABO kunnen afronden en sta ik nu al een jaar voor de klas!
Pien
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 15 aug 2004, 14:04
Woonplaats: Delft

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor Doornroosje op 29 aug 2004, 16:46

Even kijken of het klopt wat ik zeg:

SPW: Sociaal Pedagogisch Werk MBO niveua 3, leidt o.a. KLASSENASSISTENTEN op, die een verzorgende taak hebben in het speciaal onderwijs.
Althans, zo was het een aantal jaren geleden.
Als het goed is, dan krijg je GEEN pedagogiek en didactiek tijdens je opleiding, vandaar de nadruk in de functie op verzorgend. Deze banen zijn vanoudshet te vinen in het speciaal onderwijs.

OA; Onderwijsassistent MBO nioveau 4, leidt ONDERWIJSASSISTENTEN op, die een pedagogisch en didactisch ondersteunende taak hebben in het reguliere basisonderwijs, en tegenwoordig ook in speciaal onderwijs.
Je krijgt op de opleiding didactiek en pedagogiek, en de nadruk in de functie ligt dus ook op die gebieden.

Voor de wet zijn de 2 functies echt verschillend, met een onderscheid in funktieomschrijving, vastgelegd zelfs bij ministerie van onderwijs.
Ook zit je in een andere schaal, en heb je dus een ander salaris.

De functies worden nogal eens verward met elkaar omdat klassenassistent al een hele tijd bestaat, terwijl de funktie onderwijsassistent relatief nieuw is: ontstaan na invoering van de wet WSNS.

Het zijn verschillende funkties, op een verschillend niveau.
Dat echter maakt de ene funktie niet meer of minder dan de andere.

Als de mensen van SPW het al pittig vinden wat moeten mensen die van een totaal andere MBO komen er dan wel niet van vinden.= citaat Gekkie

Er is niet gezegd dat iemand met een MBO achtergrond geen pabo aankan, maar het zal voor de meesten met die achtergrond, wanneer zij voor de MBO een mavo/vmbo opleiding hebben gedaan, wel degelijk zwaarder zijn.
(er is zelfs verschil in niveau tussen verschillende MBO's!)
Er zijn niet voor niets verschillen in zwaarte en niveau, zowel op middelbaar als voortgezet onderwijs.
Niet iedereen kan in hetzelfde tempo, dezelfde hoeveelheid stof op hetzelfde niveau behapstukken.
Over het algemeen is dat ook de ervaring van pabo-ers met een andere achtergrond; havisten en vwo-ers hebben aanzienlijk minder moeite met de theorie dan de mavo-ers/vmbo-ers met MBO diploma.

Maar nogmaals: dat wil niet zeggen dat je dan de PABO niet kunt doen of niet zult halen.

Pien, als je SPW 3 hebt gedaan,ben je een klassenassistent.
Het kan zijn dat je werkzaam bent als oa, en dit prima doet, maar je beroep is geen onderwijsassistent denk ik, dat moet dan op je diploma staan.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor Pien op 29 aug 2004, 16:53

Nee je begrijpt me nu even verkeerd, ik heb de spw 5 jaar geleden gedaan. Toen bestond deze opleiding nog maar uit 3 leerjaren en waren er nog geen niveaus, vandaar dat ik naar mijn weten op dat moment als oa in de klas kon gaan werken. Maar ik heb zoals ik al typte de Pabo erachteraan gedaan en heb dus nu het Pabodiploma.
Pien
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 15 aug 2004, 14:04
Woonplaats: Delft

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor Doornroosje op 29 aug 2004, 17:04

Ik las dat je al leerkracht was, ja.
Ik bedoelde ook niet zozeer voor jou te verduidelijken maar meer voor mensen in het algemeen.
Met SPW kon je inderdaad als klassenassistent werken, maar de kans is groot dat men in het onderwijs zelf niet eens de juiste titels aan de funkties weet te hangen.
Ik weet wel dat ik na 6 jaar mijn collega's nog steeds aan het uitleggen ben hoe het zit!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Doorstroom MBO naar Pabo

Berichtdoor lola op 08 sep 2004, 22:53

Hoi Eev,

Ik ben ook vanuit mbo OA doorgestroomd naar de PABO.
Nu zit ik in het laatste jaar van de PABO in EIndhoven.

Ik heb ervaren dat het de eerste paar maanden even aanpoten is... Er vliegen dan steeds woorden om je oren die je niet kent en waar je waarschijnlijk ook nooit van gehoord hebt. Dit duurt maar een paar maanden en dan heb je de PABO-taal door.

Ik heb ervaren dat je in het eerste jaar denkt dat je veel moet doen. Wanneer vervolgens naar het derde jaar stroomt heb je pas echt in de gaten dat je veel moet doen!

Ik heb alles wel als heel prettig ervaren en het is zeker goed te doen. Ik ben van mening dat de PABO niet moeilijk is maar dat het allemaal gewoon een kwestie van een goede planning is.

Ben benieuwd hoe alles je bevalt!
Groetjes Louisa :)
Avatar gebruiker
lola
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 29 aug 2004, 17:46

Berichtdoor Bertuss op 16 jan 2005, 20:09

Ik kom ook van het MBO OA en heb het als heel positief ervaren ! Beter dan vanaf de HAVO kan ik beweren ... zit nu in het laatste jaar en PABO is me 100% meegevallen. Het is alleen heel veel meer stof en verslagen e.d. Dat is wel wennen, maar ook dat kan je door goed plannen ook wel doorstaan. Ook de eigenvaardigheden ben ik wel doorheengerolt.
Bertuss
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 16 jan 2005, 19:43

mbo basisonderwijs

Berichtdoor Jem&m op 03 mei 2005, 16:15

ik ben dit jaar begonnen aan de PABO en daarvoor heb ik MBO basisonderwijs gedaan. Qua praktijk heb je meer ervaring dan de HAVO-ers. Ik moet er wel veel voor doen qua theorie maar de begeleiding is goed. De leraren van de PABO weten zelf ook wel dat elke student een andere achtergrond heeft.

Wij werken nu met competenties en indicatoren en dit is een proces waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor je leerproces. Iedereen is anders en maakt een andere ontwikkeling door.
PABO is niet moeilijk maar veel werk! en zoals Triesje al zegt: doe alles gelijk en stel het niet uit!! geloof me! :oops:

Jem&m
*Smile*
Jem&m
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 03 mei 2005, 15:51

Berichtdoor Juf Lianne op 09 mei 2005, 21:43

Ik ga in september aan de PABO beginnen en ook ik kom van SPW. Ik maak me op dit moment nog wel veel zorgen over het niveau. Ik ben gewoon bang dat ik het allemaal niet kan bij benen. Ik heb op de PABO een toelatingstoets moeten doen en hem eigenlijk net niet gehaald. Ik maak me hier dus erg druk om.
Juf Lianne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: 20 apr 2004, 20:07
Woonplaats: in Drenthe
Groep: 6
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 5
Functie: Vanaf febr. lio-stage

Berichtdoor Juf Arie op 10 mei 2005, 23:41

Ik kom ook van het MBO OA en heb het als heel positief ervaren ! Beter dan vanaf de HAVO kan ik beweren ... zit nu in het laatste jaar en PABO is me 100% meegevallen. Het is alleen heel veel meer stof en verslagen e.d. Dat is wel wennen, maar ook dat kan je door goed plannen ook wel doorstaan. Ook de eigenvaardigheden ben ik wel doorheengerolt.

Hoi Bertuss,

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar hoe weet je nou dat het jou beter bevalt om vanuit MBO-opleiding de PABO te gaan doen ipv vanuit de HAVO? Je hebt het maar van 1 kant meegemaakt. Je weet dus niet hoe het is om vanuit de HAVO door te stromen, dus daar kun je dan (naar mijn idee) niet over oordelen. Ik snap dat jij dat waarschijnlijk denkt, maar zeker weten??
Ik denk dat het allebei z'n voor- en nadelen heeft. Als je van de HAVO komt, dan zit je inderdaad midden in de theorie en vanuit MBO breng je al veel praktijkervaring mee. Voor beiden valt iets te zeggen. En voor beiden is het waarschijnlijk goed te doen als je je maar inzet.
Maar dat geldt toch voor iedereen?

Gr. Juf Arie
Life is what happens to you, while you are busy making plans!!!!
Avatar gebruiker
Juf Arie
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 07 feb 2005, 14:36
Woonplaats: Schijndel
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron