Ervaringen - HBO Pedagogiek

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Re: Ervaringen - HBO Pedagogiek

Berichtdoor Lief meisje op 03 jun 2009, 08:32

Je kunt deze opleiding versnelt doen als je een aanverwante opleiding hebt. Als je zeker wil weten of je daarvoor in aanmerking komt zou ik contact opnemen met Windesheim/NHL. Want deze opleiding gaat aankomt jaar verder onder de vlag van Windesheim.

Ik heb er voor gekozen om het niet te gaan doen, want je gaat in het tweede leerjaar maar twee dagen in de week naar school en loopt geen stage. Daarnaast is er geen baangarantie als je deze opleiding hebt afgerondt.
Avatar gebruiker
Lief meisje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 416
Geregistreerd op: 21 sep 2006, 18:51
Woonplaats: drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - HBO Pedagogiek

Berichtdoor Lievefleur op 02 aug 2009, 18:15

Toch ook nog even een reactie ( misschien om even wat frustratie kwijt te kunnen ;) ). Ik ga nu juist beginnen met de pabo verkort, omdat ik in de pedagogiek niks kon/kan vinden. Ik ben ruim een jaar geleden afgestudeerd, was ontzettend gemotiveerd en had qua vaardigheden en kennis en zelfs ervaring, alles mee. In mijn afstudeerjaar werkte ik als onderwijsassistent in het reguliere basisonderwijs.... Ik had het op zich naar mijn zin, maar zocht toch wat meer uitdaging. Ik heb me toen helemaal suf gesolliciteerd, van gehandicaptenzorg tot orthopedagogische dagcentra en basisscholen... Helemaal niks te vinden.... en als ik al wat vond dan was ik te jong, te onervaren, te specifiek opgeleid. Omdat ik verhuisd ben heb ik mijn baan als OA op moeten zeggen.... Ik werk nu in de kinderopvang omdat er momenteel niks beters en meer uitdagend is in de pedagogische sector.
In de kinderopvang kan ik, zeker als groepsleidster, niks van mijn kwaliteiten kwijt.... en dat frustreert ontzettend.

De opleiding pedagogiek zelf is interessant en breed. Ik heb geen spijt het gedaan te hebben, maar had ik geweten dat het vooruitzicht op een baan zo slecht was, dan had ik misschien wel met de Pabo begonnen i.p.v. andersom.
De opleiding is ook vrij populair terwijl de arbeidsmarkt nog sterk groeiende is en nog niet voorbereid is op de komst van zoveel ( jonge ) pedagogen...

Maar goed, wie weet als je nu start, je er over 3 a 4 jaar wel iets verder mee komt dan ik nu. Misschien kun je contacten op stages onderhouden... Meestal kun je dan wel voor een aantal dagen werk terecht...

Heel veel succes in ieder geval, het is een boeiende opleiding!
Lievefleur
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 16 jul 2009, 12:22
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - HBO Pedagogiek

Berichtdoor Faith19 op 04 aug 2009, 21:10

Hallo allemaal,

ik ga komend schooljaar aan de opleiding Pedagogiek beginnen, HBO, en vraag mij één ding af. Ik heb gehoord dat je na het afstuderen ook les kan gaan geven in groep 1 en 2. Is dit waar? Aangezien je ook kinderopvang kan gaan doen...

Ik ben benieuwd en hoop snel wat te horen!!

Alvast bedankt,

Valérie
Faith19
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 04 aug 2009, 21:04
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - HBO Pedagogiek

Berichtdoor Anita op 04 aug 2009, 21:49

Het lijkt mij dat dit niet klopt. Om les te kunnen geven moet je je lesbevoegdheid hebben en die haal je niet met HBO pedagogiek.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaringen - HBO Pedagogiek

Berichtdoor The_Email_Female op 27 sep 2009, 16:01

Ik denk ook dat dit niet klopt... Om les te mogen geven aan groep 1/2 heb je hetzelfde diploma nodig als voor groep 8.
Zonder Pabo diploma kan je denk ik niet aan het werk op een basisschool.
Stilte is het krachtigste geluid
The_Email_Female
PABOforum Peuter
 
Berichten: 235
Geregistreerd op: 01 mei 2002, 12:49
Groep: 12
Schooltype: Openbaar, Jenaplan

Vorige

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron