[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Havo Of MBO

Havo Of MBO

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Havo Of MBO

Berichtdoor Mitch op 12 jan 2009, 17:20

Hallo.
Ik zit nu in de 3de van het VMBO TL.
Ik wil al lang leraar worden, en heb dus uit eindelijk een pabo diploma nodig.
Nu is mijn vraag.
Wat zouden jullie doen?
- Via het MBO?
- Via Havo?
Ik kan Havo aan (Met mijn huidige punten kan in na het VMBO zo doorstomen naar de Havo), maar ik weet niet wat handiger is.
Persoonlijk hoef ik niet veel moeite te doen om iets te leren, meestal ff tussen de reclame door of onder het nieuws.
Havo duurt eigenlijk maar 1 vol jaar, jaar daarna is het examenjaar.
En MBO duurt weer 4 jaar.
Het gaat mij het meest om de tijd, hoe sneller ik als leraar kan beginnen, hoe leuker lijkt mij. Bovendien ben ik 25 als ik via MBO ga en mijn Pabo diploma haal. Maar ik heb eigenlijk totaal geen zin in Havo, omdat dan weer alles opnieuw begint.
Maar toch weet ik het niet, is MBO niet handiger met ervaring ofzo?
Zijn er mensen met ervaringen? Die het zelfde probleem hadden?
Groetjes, Mitch
Mitch
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 12 jan 2009, 17:17
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Sowieso op 14 jan 2009, 13:36

Mijn persoonlijke mening is: Ga havo doen! Als ik zag hoeveel mbo-instromers er bij mij op de pabo afvielen, was dat percentage veel hoger dan dat van de havisten! Volgens mij heb je op de pabo meer aan 'theoretische ervaring' dan aan 'praktische ervaring'.
Je argument van het opnieuw beginnen is me niet helemaal duidelijk. Wat voor school je ook gaat doen, je maakt altijd een nieuwe start volgens mij. Je geeft zelf aan dat je het graag snel wilt doen, dus zou ik als ik jou was gaan voor de havo!

Je moet de havo alleen niet onderschatten. Ga er maar niet vanuit dat je dan altijd even onder de reclame je huiswerk kunt doen ;). Ook de pabo en het mbo moet je niet onderschatten denk ik, alhoewel ik zelf geen ervaring heb met het mbo.
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Doeda op 14 jan 2009, 15:56

Mijn persoonlijke mening is: Ga havo doen! Als ik zag hoeveel mbo-instromers er bij mij op de pabo afvielen, was dat percentage veel hoger dan dat van de havisten! Volgens mij heb je op de pabo meer aan 'theoretische ervaring' dan aan 'praktische ervaring'.

Ik denk hier juist heel anders over! Bij mij op de Pabo vielen juist meer Havisten af dan mbo-instromers (onderwijsassistenten). Dit kwam denk ik omdat de onderwijsassistenten al zoveel ervaring hadden in het onderwijs en dus ook zeker wisten dat ze leerkracht wilden worden. Bij de Havisten was dit minder. Ook denk ik dat je op de Pabo meer hebt aan praktische ervaring in plaats van theoretische ervaring. Helemaal in jouw geval omdat je zegt dat je makkelijk kunt leren. De Pabo bestaat het grootste gedeelte uit stages en het is dus belangrijk dat dit goed gaat! De theorie is natuurlijk ook belangrijk maar uiteindelijk gaat het om de praktijk!

Voordeel MBO: Je doet veel ervaring op zodat je ook weet of het echt iets voor je is in plaats van dat je er op de Pabo achterkomt dat het je toch niks lijkt.
Nadeel MBO: Je doet er langer over. Toch denk ik niet dat dit een reden moet zijn om het MBO maar niet te doen.
Voordeel Havo: Je kunt sneller aan de Pabo beginnen.
Nadeel Havo: Je kunt sneller aan de Pabo beginnen maar je hebt geen ervaring.

Vergeet trouwens niet dat je met een MBO-onderwijassistent diploma de Pabo in 3 jaar mag doen!

Je moet natuurlijk helemaal zelf de beslissing maken. Ik zou beide opties in ieder geval heel goed afwegen!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor linniepinnie84 op 14 jan 2009, 16:57

Vergeet trouwens niet dat je met een MBO-onderwijassistent diploma de Pabo in 3 jaar mag doen!


Daar zijn ze op veel PABO's van teruggekomen... dus vraag dat wel even na bij de PABO waar je heen zou willen!

Verder denk ik ook dat MBO je qua stage een betere basis geeft voor het onderwijs. Ik zou voor het MBO gaan!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Juf Kimberly op 14 jan 2009, 17:06


Vergeet trouwens niet dat je met een MBO-onderwijassistent diploma de Pabo in 3 jaar mag doen!


Dit mag sinds vorig jaar niet meer :) Waarom, vraag het MINOCW maar :)
Mijn Pabo doet het nog wel... maar heel veel pabo's niet meer..

Ik heb zelf MBO gedaan..
En ik weet zeker dat ik dit wil, sommigen havisten weten dit nog niet.
Ook heb ik meer ervaring in de praktijk en weet ik al iets meer van de theorie af dan de Havisten..

Nadeeel... voel me soms echt dom bij die havisten..
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Juf Lisanne op 14 jan 2009, 17:12

In Arnhem kan het nog wel in 3,5 jaar en in Utrecht krijg je aardig wat vrijstellingen.

Ik heb trouwens zelf MBO gedaan in 2,5 jaar. Dit kan in Arnhem.
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Sowieso op 14 jan 2009, 18:29

Bij mij op de pabo is gewoon meer dan de helft van de mbo-instromers uiteindelijk gestopt, omdat ze de toetsen niet konden halen... :S Van de studenten die de opleiding binnen 4 jaar haalden was ook het grootste deel afkomstig van de havo. Best apart dat dat op andere pabo's blijkbaar niet zo is. (Alhoewel ik weet dat sommige 'afvallers' het later ook op een andere pabo opnieuw gingen proberen...). Misschien is het een idee om eens op een pabo te gaan navragen wat dáár hun ervaringen zijn en wat zij jou adviseren?
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor ik-je op 15 jan 2009, 11:46

Quote:
Nadeeel... voel me soms echt dom bij die havisten..


Heel herkenbaar. Ik heb hier aan het begin ook heel erg moeite mee gehad. Verder waren er geen MBO'ers en dan heb je het gevoel dat je alleen staat. (tenminste mijn interpretatie)
Maar laat je hierdoor niet leiden: na 4 jaar heb ik hier geen moeite meer mee. Laat het ook merken wat wanneer voor jou iets niet duidelijk is of waar je moeite mee hebt. Dit zorgt voor een stuk begrip.
Wat mij meer heeft gedaan is dat er door docenten negatief over de MBO'er wordt gesproken, maar dit een duidelijk punt van: kom voor jezelf op!

Veel succes met de keuze!
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Juf--Bianca op 15 jan 2009, 12:08

Bij ons op de pabo kan het ook niet, versnellen met een OA diploma...
Bij mij in de klas zitten verschillende mensen met een OA diploma, maar die moeten hem ook gewoon in 4 jaar doen, net als ik...

Oh ja, ik zit trouwens op de HvA
Nu stage in groep 5!
T is een leuke, maar drukke klas...
28 leerlingen...
Avatar gebruiker
Juf--Bianca
PABOforum Peuter
 
Berichten: 187
Geregistreerd op: 22 nov 2008, 12:07
Woonplaats: Heemskerk
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: student + stagiair

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Eline op 25 jun 2009, 19:19

Misschien een wat late reactie, maar Ik heb zelf na vmbo-t de havo gedaan. De havo viel me echt mee, tuurlijk moet je er wat meer voor doen. Daarna ben ik begonnen aan de PABO. Nu heb ik mijn diploma op zak na een versneld traject van drie jaar. Uit mijn omgeving hoor ik dat mbo onderwijsassistent erg makkelijk is, ik zou je dan ook aanraden om de havo te doen als je wat meer uitdaging wilt :)
Eline
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 04 sep 2008, 13:46
PABO jaar: 4

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Juf Kirsten op 25 jun 2009, 20:25

In mijn PABO-klas van 2 jaar geleden konden OA´s PABO in 3,5 jaar doen. Meer vrijstelling kregen ze niet. Nadeel is dat je je P MOET halen in het eerste jaar waarin je PABO doet. Erg ingewikkeld dus. Ik raad je aan om HAVO te doen met een zo breed mogelijk pakket! Biologie, Aardijkskunde, Geschiedenis bijvoorbeeld. Deze vakken heb ik écht gemist en moet ik nu hard voor leren. Ik zit trouwens op de HU.

Succes bij je keuze.
Minor Toegepaste psychologie, een eigen rooster op stage en dan de LIO in!
Juf Kirsten
PABOforum Peuter
 
Berichten: 196
Geregistreerd op: 25 feb 2009, 12:06
Woonplaats: Arnhem
Groep: 0
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 4
Functie: Groep 5tm8

Re: Havo Of MBO

Berichtdoor Kraplapje* op 06 jul 2009, 15:57

Het maakt niet heel veel uit.
Havo is korter, maar niet gericht om dingen uit het onderwijs.

MBO, kan je Onderwijs Assistente doen van 3 jaar.
1 jaartje langer maar wel 3 jaar volop bezig in het onderwijs.

Ik heb het laatste gedaan en heb totaal geen spijt gehad!
Leerkracht: is de kracht in 't leren,,
Avatar gebruiker
Kraplapje*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 119
Geregistreerd op: 18 maart 2009, 14:27
Woonplaats: Amersfoort
PABO jaar: 1
Functie: Geslaagd OA-er


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast