[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Voor,voor,voor opleiding

Voor,voor,voor opleiding

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor michelle73 op 22 jan 2009, 09:11

Mijn kind heeft het advies VMBO-T gehad maar kwam gisteren met het nieuws dat ze juf wil worden. Prima alleen heeft ze nog een lange weg te gaan en aangezien ze geen studiebol is denk ik dat het verstandig is om haar eerst te vertellen wat ze ervoor moet doen. Rekenen is ze wel erg goed in en vind ze erg leuk. Nu zijn we bij scholen aan het kijken en ik vraag mij af wat het beste is, om verder te kunnen met een MBO opleiding onderwijsassistent of HAVO (denk ik) VMBO-T ecenomie of VMBO-T Zorg en Welzijn? Bij voorbaat dank.
michelle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2009, 09:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor Juf Ellen85 op 22 jan 2009, 11:39

Toen ik van de basisschool kwam kreeg ik mavo / havo / vwo advies. Doe eerst deze brede stroom en kijk daarna waar je past. Dit kwam omdat ze bij mijn broer echt gericht mavo advies hadden gegeven terwijl hij makkelijk havo kon.
Ik ben een echte MAVO leerling geweest, veel keten in de klas, heel moeilijk de toetsen leren en altijd net over, veel buiten de klas gezetn etc.
Nu ben ik daarna naar MBO - SPW4 gegaan, gehandicaptenzorg. dit omdat ik absoluut klaar was met die school (mijn mening), maar mijn ouders zeiden dat ik geen eens havo had gekunt en dat ik eigenlijk naar MBO 'moest'.
Uiteindelijk heb ik MBO gedaan, ben ik veel praktijkervaringen verder en sta ik steviger in mijn schoenen en doe ik nu de PABO. De rekentoets 3e keer gehaald, Mens en Wereld nu 4e keer en taal in 1x (terwijl ik daar 'slechter' in ben).

Waar ik overna zou denken als ik jullie / je dochter was, wil je 'iets achter de hand' houden of wil je dat niet?
MBO = diploma, je kunt werken
Havo = geen diploma, je kunt nog niet werken

Ook was het bij mij waar ik na de mavo aan toe was. Ik vond hetheerlijk om prkatisch bezig te gaan en heb er nu soms best moeite mee dat de eerste twee jaar bij ons zo weinig stage is. (40 dagen in 't jaar, 1 dag per week, 4x 1 week). Ik vind het dan ook heerlijk in de praktijk.
De lesstof over het algemeen valt me mee, het is wel veel ,maar kun je goed plannnen eblijf je op schema dan is het gewoon te doen. Alle overige toetsen heb ik in 1x gehaald.

Succes met jullie keuze en wees blij dat je dochter al zo vroeg weet wat ze wil!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor Joke op 22 jan 2009, 11:56

... om verder te kunnen met een MBO opleiding onderwijsassistent of HAVO (denk ik) VMBO-T ecenomie of VMBO-T Zorg en Welzijn? Bij voorbaat dank.
Als je dochter geen studiebol is, zou ik zeker geen HAVO kiezen. Ook de reden van Juf Ellen speelt een hele belangrijke rol.
Informeer dan wel bij MBO opleidingen welke richting voor haar het beste is. Daar heb ik eigenlijk geen idee van.
Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen Zorg en Welzijn als ik tussen deze twee richtingen zou moeten kiezen.
Het zou kunnen dat er meer mogelijkheden zijn.
Maar misschien heeft iemand op het forum daar ervaring mee en weet daar meer vanaf.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor miek op 22 jan 2009, 16:30

Maar je kind zit nu toch in groep 8? Of begrijp ik het verkeerd? Je kunt de opties die er zijn wel benoemen maar ik denk dat tegen de tijd dat ze echt moet gaan kiezen wel duidelijk wordt wat voor haar het beste is.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor peter100 op 22 jan 2009, 19:27

Nu zijn we bij scholen aan het kijken en ik vraag mij af wat het beste is, om verder te kunnen met een MBO opleiding onderwijsassistent of HAVO (denk ik) VMBO-T ecenomie of VMBO-T Zorg en Welzijn? Bij voorbaat dank.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor VMBO-T, sector Zorg en Welzijn sector keuzevak Wiskunde, en dan nog twee keuzevakken Aardrijkskunde, Gechiedenis, Maatschappijleer of de Kunstvakken. Daarna zou ze SPW4 kunnen doen, klassenassistent en eventueel daarna de Pabo. Havo zou ik niet direct voor kiezen om de eerder genoemde reden dat enkel Havo niet echt veel kans op werk garandeert, beroepsopleiding wel. Kan ze dan bepalen of ze verder wil leren of wil gaan werken. Heb zelf ook SPW4 gedaan en pas op latere leeftijd de deeltijd Pabo gedaan, is dus ook altijd nog een optie. Heel veel succes met de keuze en belangrijk is dat ze zelf achter haar keuze staat, zij moet het willen enkel dan is de juiste motivatie aanwezig.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor michelle73 op 22 jan 2009, 22:29

Ontzettend bedankt voor de antwoorden. hier kan ik echt wat mee. Middelbare school keuze is er niet makkelijker op geworden.
En inderdaad ze moet er echt zelf achterstaan. Ze heeft 4 jaar lang geroepen dat ze pattisier wilde worden, en gisteren was
het oppeens totaal iets anders. Prima...ik snap wel dat ze die keus maakt, nu maar hopen dat ze doorzet.

@Miek, ondanks dat ze in groep 8 zit, juist omdat je in VMBO verschillende sectoren hebt, zelfs in VMBO-T wilde ik weten wat haar opties zijn, niet dat
ze bijvoorbeeld de verkeerde sector kiest waardoor er later misschien problemen ontstaan.

Nogmaals ontzettend bedankt allemaal. Waarschijnlijk kom ik hier nog wel vaker voor advies of mijn dochter als ze wat groter is.
michelle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2009, 09:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor miek op 23 jan 2009, 17:07

oke dan snap ik het. Ik zei het eigenlijk ook omdat je schreef dat ze de dag van tevoren thuis was gekomen met het idee om juf te worden en ik twijfelde hoe zeker dat was. Het kan best zijn dat ze nog een andere kant op wil en ik denk dat je je niet teveel op één ding moet vast pinnen. Succes met alles, het komt vast goed!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor Juf Lisanne op 23 jan 2009, 22:44

Ik heb bewust voor de richting Zorg en Welzijn gekozen omdat ik met dat pakket alle kant en op zou kunnen. Met wiskunde, geschiedenig en een taal (Frans)nog naar de Havo en Biologie, Nederland en Engels waren verplicht. Ik he ber op de SPW ook veel baat gehad van dit vakkenpakket.

Later heb ik in 1 1/2 jaar de spw 3 gedaan richting basisonderwijs en daarna de kopklas onderwijsassistent in 1 jaar.
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor michelle73 op 24 jan 2009, 09:24

Hoihoi, Bedankt voor je reactie...ik lees net inderdaad dat je ook een deel van je vakken mag kiezen dus ik ga haar inderdaad adviseren om toch de exacte vakken te kiezen. Maar als je zorg en welzijn kiest, blijf je dan niet hangen in dat zorg en welzijn wereldje ook als je MBO gaat doen, ik bedoel kun je bijvoorbeeld nu VMBO-T zorg en welzijn doen en dan MBO Techniek bijvoorbeeld? Want inderdaad ze is pas 11, kans is heel groot dat ze over 4 jaar toch iets anders wil doen ookal zie ik haar echt wel iets met kleine kinderen doen daar heeft ze echt wel gevoel voor. Ik denk dat toen ik zei, je kan ook juf worden dat ze doorhad dat, dat met VMBO-T ook mogelijk was. En niet dat je perse VWO nodig hebt om juf te worden.
michelle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2009, 09:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor linniepinnie84 op 24 jan 2009, 09:51

Michelle, moet er nu al wel een keus gemaakt worden voor een richting? Op de middelbare scholen die ik ken hoeft dat pas in het derde jaar.
Dus kies je nu voor VMBO-T of VMBO-kader, en dan in het derde jaar voor Welzijn, Techniek etc.
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor michelle73 op 25 jan 2009, 10:00

Hoihoi,

Ligt eraan welke school je kiest, sommige scholen willen dat je na een jaar al je vakkenpakket kiest en inderdaad waren we gisteren op een school die pas na 3 jaar wil dat je, je richting kiest. We gaan woensdag nog naar 1 school kijken dus ik denk dat het toch de school wordt waar we gisteren waren of die we woensdag gaan bekijken.
michelle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2009, 09:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voor,voor,voor opleiding

Berichtdoor Juf Lisanne op 25 jan 2009, 11:04

Hoihoi, Bedankt voor je reactie...ik lees net inderdaad dat je ook een deel van je vakken mag kiezen dus ik ga haar inderdaad adviseren om toch de exacte vakken te kiezen. Maar als je zorg en welzijn kiest, blijf je dan niet hangen in dat zorg en welzijn wereldje ook als je MBO gaat doen, ik bedoel kun je bijvoorbeeld nu VMBO-T zorg en welzijn doen en dan MBO Techniek bijvoorbeeld? Want inderdaad ze is pas 11, kans is heel groot dat ze over 4 jaar toch iets anders wil doen ookal zie ik haar echt wel iets met kleine kinderen doen daar heeft ze echt wel gevoel voor. Ik denk dat toen ik zei, je kan ook juf worden dat ze doorhad dat, dat met VMBO-T ook mogelijk was. En niet dat je perse VWO nodig hebt om juf te worden.

Ja, dat kan....Al is het misschien niet helemaal logisch.....Maar je zit niet 'vast'aan je vakkenpakket.
Pluk de dag.....voor je in een vaas eindigt!
Juf Lisanne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 28 dec 2006, 15:13
Woonplaats: Nijmegen


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron