Niet genoeg tijd voor 1e jaar Pabo maar wat wel?

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Niet genoeg tijd voor 1e jaar Pabo maar wat wel?

Berichtdoor moedervan3 op 25 feb 2010, 23:21

Hallo,

Ik ben een 35 jarige moeder van 3 kinderen uit Zeeland: een meisje van 5 jaar en een jongenstweeling van 2 jaar.

Ik ben een ongelooflijke twijfelaar. Na veel omzwervingen ben ik er toch eindelijk achter gekomen dat ik lerares in de onderbouw wil worden. Nu ik alle informatie verzameld heb van de Hogeschool Zeeland ben ik heel enthousiast, maar zoals zovelen weet ik niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Het feit is dat je ongeveer 30 uur in de week aan de studie moet besteden. Die kan/wil ik dit jaar nog niet aan mijn opleiding besteden. Mijn man vaart dus ik wil er graag zijn voor mijn kinderen.
Ik denk dat het verstandig is om te beginnen met de pabo als de tweeling op de basisschool zitten. Dat duurt nog 1,5 jaar. Die tijd wil ik gebruiken om de duur van de Pabo te verkorten tot 3,5 jaar bijvoorbeeld. Is dat mogelijk? En welke opleiding zou ik dan kunnen kiezen? SPW bijvoorbeeld is geen optie. Hiervoor moet ik ook 3 dagen stage lopen en 1 dag naar school. Dat is samen ook weer 32 uur in de week! Tegenwoordig moet je zelfs om gymles te geven aan je eigen klas nog een extra studie doen. Dat is weer een post HBO opleiding begrijp ik. Kan ik niet alvast iets in deze sfeer doen? Ik heb geen zin om stil te zitten dit jaar en dan de volgende 4 jaar keihard te moeten werken. Wie weet voor mij een oplossing? Er moet toch iets zijn?
moedervan3
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 feb 2010, 22:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Niet genoeg tijd voor 1e jaar Pabo maar wat wel?

Berichtdoor Sylvia op 26 feb 2010, 09:09

Ik heb niet echt een oplossing voor je probleem. Ik heb hogeschool Rotterdam deeltijd gedaan. Hiervoor moest ik 3 avonden per week naar school en 1 dag stage in de week. In het eerste jaar was ik echt niet altijd 30 uur per week kwijt aan mijn studie, maar dat is van persoon tot persoon anders. Na rustige momenten kwam er in de toetsweken weer een flinke piek. In de deeltijd opleiding heb je ook heel veel mensen die er nog een baan bij hebben en die de studielast wel hoog vonden. Die hebben er uiteindelijk een jaartje langer over gedaan omdat ze nog dingen moesten afmaken. Als je de schooltijd en stagetijd wel zou kunnen opbrengen en je wil absoluut niet wachten kun je ook aan de opleiding beginnen met de wetenschap dat je het misschien niet allemaal redt, maar er langer over zult doen. Dan verdeel je de werklast over 5 jaar. Of dit een goede basis is om mee te beginnen weet ik niet, maar het is wel een optie.

Op dit forum lees ik ook regelmatig over mensen die een thuisstudie volgen. Is dat anders geen mogelijkheid? Zo kun je studeren in je eigen tempo en wanneer het jou uitkomt. Gebruik de zoekfunctie even.

Als jij studie en kleine kinderen wilt combineren moet je er wel vanuit gaan dat er weinig tijd overblijft voor andere dingen en dat niet een jaartje maar wel 4 of 5 jaar lang. Er komen verder in de opleiding steeds omvangrijkere opdrachten die meer tijd kosten en waar je veel tijd aan onderzoek aan moet besteden.

Persoonlijk lijkt het me het verstandigst om gewoon lekker nog te genieten van je kinderen die 1 1/2 jaar. Je geeft zelf aan dat je er graag wilt zijn voor je kinderen. Als je met je studie bezig bent zul je op piekmomenten toch minder tijd voor ze hebben. Ik ben zelf begonnen toen mijn kinderen alledrie op het basisonderwijs zaten. Voorheen hielp ik overal bij op school omdat ik er graag dicht bij betrokken wilde zijn en ik vond het erg jammer dat ik dat later niet meer altijd kon doen. Dus ook als ze eenmaal op school zitten moet je keuzes maken.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Niet genoeg tijd voor 1e jaar Pabo maar wat wel?

Berichtdoor super_juf op 30 maart 2010, 21:23

Je zou inderdaad een thuisstudie kunnen proberen, maar het feit blijft dat je stage zult moeten lopen.
Ik weet op onderwijsassistent dat dit 3 dagen in de week is; dit was in mijn laatste jaar. Ik weet niet waar jij zult moeten starten?
Ik denk niet dat mbo scholen een OA of SPW studie deeltijd geven (het kan ook zijn dat ik het mis heb hoor, maar heb er nog niet eerder van gehoord)

Ik wil niet heel vervelend over komen maar ik denk dat het op dit moment echt even kiezen is...Ik zou zeggen geniet nog van de kleintjes, nu je nog kan. Ze worden snel groot ;)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Niet genoeg tijd voor 1e jaar Pabo maar wat wel?

Berichtdoor Joke op 31 maart 2010, 11:42

Ervaring op een BSO opdoen of peuterspeelzaal opdoen? Je kinderen kunnen mee. Die ervaring zou kunnen meetellen voor praktijkervaring.
Welke vooropleiding heb je?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron