Master Onderwijskunde in Utrecht

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor milouuu op 08 mei 2010, 16:13

Hallo allemaal,

Ik ga komend schooljaar de Master Onderwijskunde in Utrecht volgen.
Ik ga eerst een Pre-master volgen en dan de Master, dus ben ik uiteindelijk 2 jaar bezig.
Ik vroeg me af of er mensen zijn, die dit traject volgen/gevolgd hebben en er wat over kunnen vertellen.
Ik ben vooral benieuwd of het na de PABO goed te doen is! Daarnaast zou ik graag willen weten hoeveel dagen je naar school moet (voltijd)
Ik hoorde namelijk dat je nog best 1 a 2 dagen kunt invallen naast de master. Ik ben hier erg benieuwd naar!

Alvast bedankt!!!
milouuu
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 08 mei 2010, 16:10
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor juf1980 op 23 sep 2010, 08:33

Hoi

Volgend schooljaar wil ik ook een studie gaan doen. Ik twijfel tussen de pre-master onderwijskunde aan de universiteit of de master pedagogiek aan de hogeschool van Utrecht.
Hoe bevalt de pre-master jou?? En is het een beetje te doen?

Groetjes
Steffanie
juf1980
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 17 aug 2006, 11:55

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mientje op 25 feb 2011, 17:57

Hi,
Ik heb de premaster in deeltijd gedaan en afgerond, doe nu de master.
Als voltijder heb je twee vakken van 7,5 ect tegelijkertijd.
Er zijn veel studenten die invalwerk naast hun studie doen. Ik heb tijdens de
Premaster fulltime gewerkt en dat was ook goed te doen.
De master kun je zelf indelen, pas op dat er maar er weinig studenten zijn die de master
In een jaar halen.
Ik vind het een interessante studie, het niveau ligt wel aanzienlijk hoger dan op de pabo!
Om toegelaten te worden heb je een voldoende voor wiskunde nodig op je eindlijst middelbare school, denk daaraan!
Succes
Mientje
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 19:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mientje op 25 feb 2011, 17:57

Bericht staat er een beetje slordig, excuses zit mobiel op het forum...
Mientje
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 19:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mniekske op 02 mei 2011, 17:33

Even een topic bump, maar ik heb een vraagje die hier het beste bij aansluit.

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen om toch nog verder te gaan studeren. Heb eerst gedacht aan het conservatorium, maar dit gaat het toch niet worden. Nu ben ik terechtgekomen bij de studie Onderwijskundig Ontwerp en Advisering op de universiteit van Utrecht. Dit lijkt mij een erg leuke en boeiende studie, maar nu is mijn vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze studie en hun ervaringen willen delen?
OOk heb ik een aantal specifieke vragen:
- Wat is het wezenlijke verschil tussen deze studie en de studie onderwijskunde?
- Van de premaster heb ik gezien dat je bij de voltijdversie maar 2 dagen naar school hoeft, hierbij zou ik dus nog 3 dagen kunnen werken. Hoe zit dit met de master zelf? Zijn dit ook maar 2 contactdagen in de voltijd versie, en kan ik hier ook nog naast werken?
- Wat zijn de kansen op een baan na je studie, en is het een aanvulling om in de klas te gebruiken?(ik weet namelijk nog niet zeker of ik er wel klaar voor ben om deklas uit te gaan, werk nog maar 2 jaar maar wil ook geen universitaire opleiding 'verspillen')

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mientje op 04 mei 2011, 19:16

Hi,
Ik ben momenteel aan het afstuderen aan de UU.
Het bachelortraject noemen ze aan de UU Onderwijskunde en het mastertraject heet Onderwijskundig Ontwerp en Advisering, het is dus feitelijk de vervolgopleiding van Onderwijskunde.
Tijdens de premaster voltijdversie heb je inderdaad twee studiedagen, je hebt namelijk steeds twee grote vakken van 7,5ECTS. Deze dagen wisselen ieder blok van dag, je zult dus flexibel moeten werken. Tijdens de deeltijdvariant, heb je maar een vak en dus maar een dag, maar deze is het gehele jaar dezelfde en dus beter in te plannen premaster duurt dan wel 2 jaar en de master ook. Met de master is versnellen trouwens goed te doen, ik studeer naar alle waarschijnlijkheid een half jaar eerder af.
Toen ik startte werd het programma ook 's avonds nog aangeboden en ik heb naast mijn studie altijd fulltime gewerkt, voor mij was het goed te doen, al zijn veel studiegenoten wel minder gaan werken. Het master jaar is pittig omdat je ook 180 uur (3mnd, 4 dgn p.w.) stage moet lopen.
Baankansen zijn nog steeds redelijk tot goed al is er door de bezuinigingen meer onzekerheid. Functies waaraan je kunt denken zijn veelal, beleids- adviserings- of ontwerpfuncties.
Voor in de klas zelf is het niet heel bruikbaar, het is een universitaire studie dus erg theoretisch. Als je iets praktisch wilt kun je beter een HBO master kiezen.
Denk bij je keuze aan de lerarenbeurs, een master is zonder deze beurs vrijwel niet te betalen!
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.
Succes!
Mientje
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 19:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mniekske op 08 mei 2011, 13:26

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Een lerarenbeurs zit er voor mij helaas niet in, want ik heb geen vaste baan. Ik ga nog maar eens goed nadenken na jouw verhaal gelezen te hebben of dit het wel is voor mij. Het klinkt heel interessant, maar ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar iets praktischers. Toch heel erg bedankt, en wie weet maak ik toch nog de keuze voor deze master.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mister T op 08 mei 2011, 21:36

Dag allemaal,

Ik ben ook aan het dubben wat ik na de pabo zal doen.
Nu is mijn Engels niet mijn "goeiste" :lol: vak en ik heb dyslexie.
Hoe veel Engelse literatuur moet je door worstelen?
Wat denken jullie is onderwijskunde te doen of kan ik beter voor master aan HU kiezen?
dank voor jullie reacite.

Groetjes

Thijs
Mister T
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 27 apr 2011, 08:44
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: Master Onderwijskunde in Utrecht

Berichtdoor Mientje op 14 mei 2011, 20:27

Alle!!! Literatuur is in het Engels en je moet tijdens het gehele traject dus premaster en master twee keer een paper in het Engels schrijven..
Mijn Engels was ook niet zo best toen ik begon aan de opleiding maar het komt vanzelf heb ik gemerkt.
Succes met je keuze!
Mientje
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 31 maart 2010, 19:18
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron