Overigens heb ik op een stageschool ooit een collega gehad in een rolstoel. Het kan dus zeker!
Dan vraag ik mijzelf af: was de collega al in dienst toen ze in een rolstoel kwam te zitten of is deze collega de pabo begonnen in een rolstoel?
Anyways: eerst even over de kinderen. Kinderen kunnen dingen vaak beter 'accepteren' zoals ze zijn dan pubers/ouderen. Het zal even wennen zijn voor ze, maar ze zullen vanzelf 'trots' worden op hun juffie in de rolstoel. Dat zullen ze niet als een beperking zien, maar ze accepteren het gewoon als 'eigenschap' van je. Zo ook als je een voet of hand mist: het is gewoon zo...
Maar dan even over de opleiding: men begint al over gym bevoegdheid. Tja in een redelijk verzadigde mark is het belangrijk jezelf te onderscheiden van andere sollicitanten. Gym bevoegdheid geeft een sollicitant bij veel scholen een streepje voor, aangezien het niet meer vanzelfsprekend is dat hier een vakleerkracht voor is. Toch zijn er genoeg leerkrachten zonder die bevoegdheid: het geeft je een plus, maar het is zeker niet noodzakelijk om een baan te krijgen in het onderwijs.
Verder is de pabo gewoon inhoudelijk een kwestie van toetsen maken en werkstukken maken. In dat opzicht zal je weinig tot geen last moeten ondervinden van je handicap.
Dan komen we bij misschien wel het belangrijkst: de dagelijkse praktijk.
- jufmaaike brengt het schoolbord naar voren. Er zijn hulpmiddelen (je kan de computer gebruiken, een tablet waar je op kan schrijven) waardoor dit puntje eigenlijk afvalt. Wel zijn de reguliere scholen niet in het bezit van deze hulpmiddelen en zullen ze deze dus voor je moeten aanschaften. Geen idee of ze daar subsidie voor krijgen (omdat ze iemand met een handicap in dienst hebben), maar dat gaat de school sowieso extra moeite kosten (en mogelijk dus ook extra geld)
- de klassen worden groter waardoor je in de klas effectief met ruimte om moet gaan. Als je met een rolstoel zou werken moet er dus genoeg vrije ruimte zijn in het lokaal. Werk je met protheses in plaats van een rolstoel dan is dit direct al minder problematisch. Dan is het gewoon een kwestie van anders organiseren dan een andere leerkracht. Zo sta ik de hele dag: ik zit zelden achter mijn bureau. Ik heb geen idee of jij het lichamelijk kan opbrengen om de hele dag te staan, bij tafels van leerlingen door je knieën te gaan, etc.
- je verblijft ook een tijd buiten het lokaal. Zo moet je met je klas naar de gym lopen en zul je dus moeten kijken of je die route lopend kan af leggen. En anders zou iemand anders uit het team dus je klas moeten brengen en ophalen, op zich ook een organisatorisch iets aangezien jij dan in die tijd iets anders voor deze collega kan doen. Wel heb je uitjes waarbij ik niet weet hoe het zit met het vervoer en op de betreffende locatie. Maar ook daar geldt weer voor: dit zijn organisatorische problemen.
Op zich moet je alles wel met behulp van collega's kunnen opvangen. Ik vrees alleen voor 2 dingen:
- een stageplaats. Ik neem aan dat potentiële begeleidsters op de hoogte worden gesteld van je lichamelijke situatie, aangezien dit ook het nodige extra werk voor hen mee brengt. En je moet maar net wat mensen treffen die de begeleiding van je met veel plezier aannemen. Ik kan mij voorstellen dat een groot aantal leerkrachten deze 'extra uitdaging' uit de weg zullen gaan
- een baan krijgen... Als jij op een baan solliciteert, zullen daar ook anderen op solliciteren zonder lichamelijke handicap. Er zullen wel directeuren/teams zijn die je met je handicap met open armen ontvangen, maar ik vrees dat je veel langer bezit bent dan de gemiddelde afgestudeerde leerkracht. En als ik zo om mij heen kijk dan hoor ik dat het toch wel lastig is om een vaste baan te krijgen.
Ik gun het je van harte suzan en met je handicap kan je gewoon een goede leerkracht worden, alleen sta ik kritisch tegenover het daadwerkelijk krijgen van een baan