Rekenprobleem

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Rekenprobleem

Berichtdoor priscilla- op 16 jul 2013, 15:03

Hallo allemaal!

Mijn naam is Priscilla, ik ben 17 jaar en ik ga na de zomervakantie naar het tweede jaar van de opleiding MBO niv 4 MMZ.
Hiermee kan ik uiteindelijk doorstromen naar de pabo. Ik heb eerst de havo gedaan, maar was toen
erg ongemotiveerd en heb dat dus verprutst :? Wel mijn TL/mavo diploma gehaald.

Ik heb dit jaar stage gelopen op een basisschool voor speciaal onderwijs en dat vond ik echt super. Ik gaf ook lesjes
aan de kinderen( geen volledige lessen natuurlijk) en ik vond dat heel leuk, sowieso wilde ik altijd al juf worden.
Ik kan best goed leren en theorie in de praktijk toepassen, er is alleen 1 probleem: rekenen. Vanaf het begin
van mijn leven ben ik al zeer slecht geweest in rekenen. Door omstandigheden heb ik in groep 7 en groep 8 nauwelijks
rekenen gehad. Op de middelbare school ook nauwelijks iets met wiskunde o.i.d. gedaan(lang verhaal..)
Nu heb ik dus een behoorlijke achterstand. Ik vroeg mij af hoe het rekenen/wiskunde op de pabo is en of
het kan lukken met veel bijles en veel oefenen? Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.. Excuses trouwens als het bij het verkeerde board staat.

Groetjes,

Priscilla.
priscilla-
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 16 jul 2013, 14:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Rekenprobleem

Berichtdoor Sylvia op 16 jul 2013, 15:33

Vanaf een afstand natuurlijk niet te beoordelen of dit voor jou bij te spijkeren is. Ook al heb je een enorme inzet, dan kan het nog zo zijn dat het niet lukt omdat het je bijvoorbeeld aan inzicht ontbreekt. Wat je moet bedenken is dat je kinderen t/m groep 8 rekenen moet kunnen leren, dat betekent dat je het zelf goed moet kunnen. Op een niveau hoger dan groep 8. Dit is ook het niveau dat van je verwacht wordt als je pabo doet. Tegenwoordig moet je een rekentoets doen om de opleiding te kunnen volgen, wellicht een idee om deze vakantie hard aan je achterstand te gaan werken m.b.v. iemand die je les geeft en dan te kijken of je de rekentoets haalt. Met een sterke motivatie kunnen mensen heel wat bereiken. Succes in elk geval.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Rekenprobleem

Berichtdoor Sterre op 16 jul 2013, 16:10

Voorbeelden van deze rekentoetsen zijn op internet wel te vinden. Dan kun je zelf zien of je denkt dat dat niveau met bijspijkeren te halen is. Succes :)
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: Rekenprobleem

Berichtdoor super_juf op 22 jul 2013, 08:35

Hoi!

Goed dat je nu wel je motivatie hebt gevonden en wat je dus graag wil gaan doen in de toekomst!

Je moet inderdaad het niveau van groep 8 kunnen. Misschien kun je op je oude basisschool vragen of je een rekenboek mag lenen? Ik bedoel dat je dan kopieën maakt, want het boek zullen ze je niet snel meegeven.
In eerste instantie kun je kijken naar toetsen op internet. Je weet dan een beetje wat je kunt verwachten. Naar aanleiding hiervan kun je gaan oefenen.

Het kan zijn dat het je aan inzicht ontbreekt maar dit kun je niet bepalen zonder dat je veel hebt geoefend. Vraag desnoods bijles tegen die tijd. Op mijn pabo kon je als eerstejaars student bijles aanvragen. Dit was heel handig. Ik heb dit ook gegeven en zo kun je elkaar helpen.

Heel veel succes in elk geval~!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast