Wat te doen na PABO?

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Wat te doen na PABO?

Berichtdoor dirkteur100 op 13 nov 2013, 13:37

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel 4e-jaars pabo student en ik ga volgend jaar afstuderen.
Daarna ben ik van plan om de opleiding tot gymbevoegdheid binnen een jaar te halen, hopelijk kan ik dan tussendoor wat invalwerk doen.
Als ik de gymopleiding behaald heb ben ik nog van plan om door te studeren.
Ik denk zelf aan de bachelor pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen: http://www.ru.nl/opleidingen/bachelor/r ... -wetensch/

Iemand ervaring met deze opleiding? Zijn er meerdere die deze opleiding gedaan hebben na de pabo?
Ik weet bijna zeker dat ik later voor de klas wil staan in het basisonderwijs! Is het zinvol om nog 3 jaar door te studeren? Heeft het meerwaarde? Verdien je in het basisonderwijs meer loon als je zo een studie hebt afgerond? Is het niet verstandiger om bepaalde cursussen te volgen?

Groeten Dirk
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Wat te doen na PABO?

Berichtdoor ik-je op 13 nov 2013, 19:54

Je kunt solliciteren naar een LB functie op een school. Hierbij krijg je 'iets' meer betaald, maar krijg je ook andere taken op school die passen bij jouw kennis. Je moet de beslissing nemen of het zin heeft.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Wat te doen na PABO?

Berichtdoor Jippie op 13 nov 2013, 20:23

Ik heb het precies andersom gedaan: eerst Pedagogische Wetenschappen (bachelor + master) aan de Radboud Universiteit Nijmegen en daarna nog in deeltijd de pabo in twee jaar. Dit omdat ik in het derde jaar van orthopedagogiek stage liep op een cluster 3 school en er toen achter kwam dat mijn hart bij het onderwijs ligt. Mijn laatste stage op de pabo heb ik op een school voor speciaal basisonderwijs gelopen en aan het einde van de stage werd mij gevraagd of ik wilde blijven. Ik heb toen een jaarcontract gekregen en heb inmiddels een vast contract op die school en werk daar vijf dagen per week met heel veel plezier :-)

Ik denk dat ik met mijn kennis van de orthopedagogiek wel wat meer 'bagage' heb dan mijn net afgestudeerde collega's die ''alleen'' de pabo hebben gedaan. Ik ben ook iets sneller met het begrijpen van onderzoeken, artikelen, het analyseren van de resultaten van vragenlijsten (bijv. in geval van de invloed van medicatie op gedrag). Maar over het algemeen merk ik geen verschil. Zeker voor de leerlingen op het sbo is kennis over de problematiek wel van belang, maar daarnaast is affiniteit met deze kinderen erg belangrijk (misschien nog wel belangrijker). Ik verdien niets meer en niets minder, ben gewoon op dezelfde salarisschaal gestart als mijn collega's. Eigenlijk is de Master SEN een must bij ons op school, voor mij is dat iets minder belangrijk omdat ik dus al een academische studie heb gedaan en in feite al orthopedagoog 'ben' (alleen oefen ik dat beroep nu niet uit). Wellicht wil ik nog wel de IB-kant van de Master SEN doen, op termijn.

Mocht je nog vragen hebben over de opleiding o.i.d. dan hoor ik het graag! :-)
Per september 2012 sta ik voor de klas: fulltime juf van groep 2/3 in het SBO! :D
Jippie
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 10 jul 2012, 21:16
Groep: 2
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht


Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast