door MissT op 13 aug 2004, 22:22
[quote author=jufsaskia link=board=50;threadid=5907;start=0#msg48399 date=1092423771]
Heb jij de opleiding gedaan?
Hoeveel tijd was je daar aan kwijt?
Hoe is de functie bij jullie op school ingevuld? En dan vooral wat zijn je taken? Vind je dat je er veel onderwijservaring voor nodig hebt? Of kun je best starten als IB' er en je daarnaast nog scholen?
[/quote]
Opleiding en tijd :
Ik ben nu bezig met de opleiding. Start in september met het tweede (tevens laatste) jaar.
De lessen zijn in de avonduren.
Verder kan ik wel mijn opdrachten onder werktijd doen, maar in de praktijk komt het er op neer dat er toch nog heel wat vrije tijd in gaat zitten.
Hoe is de functie bij jullie op school ingevuld:
Ik werk zelf parttime en ben volledig ambulant. Dat vind ik erg prettig. De combinatie met ook nog een groep vind ik erg zwaar. Dus ik ben blij dat ik dat niet heb.
Naast mij werkt er ook nog een coordinator leerlingenzorg, maar die is al een jaar lang met ziekteverlof, wat dus betekent dat ik al het werk in mijn uren moet doen. Dat is dus niet haalbaar, maar ja het is erg lastig om zo'n taak te vervangen.
Eigenlijk zou ik de meer gevorderde en specialistische zorg op me nemen, en mijn collega de eerste zorg. Nu ligt dus door omstandigheden alles bij mij.
Taken:
Dat zijn er erg veel om hier op te noemen. Maar waar ik me onder andere mee bezig houd is:
- Coordineren van de leerlingenzorg
- Groepsbesprekingen, leerlingbesprekingen, klassenbezoeken.
- Observaties
- Diagnostisch onderzoek
- Beheren en coordineren van het LVS
- Coaching van collega's
- Gesprekken met externe hulpverleners, leerkrachten,
ouders, kinderen
- Bijwonen van netwerkbijeenkomsten van het samenwerkingsverband.
- Beheer orthoteek
- Overleg met directie over beleidsmatige zaken
- Ondersteunen van leerkrachten bij het werken met kinderen met zorg
Nou, dat is al een hele riedel. Staat ook niet echt in logische volgorde, nu ik het terug lees.
Ik wil je best mijn taakomschrijving toesturen, waar je niet van moet schrikken. Het is een hele lijst, maar het lijkt meer dan het is.
Onderwijservaring:
Het is wel prettig als je wat onderwijservaring hebt. Daar staat of valt het echter niet mee. Maar ik merk zelf wel dat collega's het erg prettig vinden dat ik toch wat te melden heb. Het is vooral belangrijk dat je open staat, goed kunt luisteren en flexibel bent. Verder moet je gewoon geregeld op zoek naar dingen, maar dat is ook wel weer interessant om te doen.
Als je naast de IB-taak ook nog een klas hebt, moet je er in ieder geval goed voor waken, dat je de taken goed scheidt. Dat is de grootste valkuil bij de meeste IB-ers.
Ik hoop dat je hier al wat aan hebt.
Stel gerust nog meer vragen, als je die hebt.
Je mag me ook best mailen, als je daar behoefte aan hebt.
Succes met je keuze!