[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Vooropleiding - SPW 3 of 4?

Vooropleiding - SPW 3 of 4?

Welke opleidingen sluiten goed aan op de PABO. En wat na de PABO?

Moderator: timgearz

Berichtdoor tinka op 13 dec 2005, 19:08

Volgens mij is de minimum eis om naar de PABO te gaan SPW-4. Mijn dochter is daar ook mee bezig, zij zit nu in het 4e jaar. Ook betwijfel ik of het verstandig is om de PABO daarna in 3 jaar te gaan doen, je moet dan toch veel vakken inhalen (als het ware 2 jaar in 1 jaar) - vertelde een PABO stagiaire me.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Blondie88 op 13 dec 2005, 19:52

Onderwijsassistent is ook nivo 4 dus daarmee kun je ook naar de pabo.

Volgens mij is de minimum eis om naar de PABO te gaan SPW-4. Mijn dochter is daar ook mee bezig, zij zit nu in het 4e jaar. Ook betwijfel ik of het verstandig is om de PABO daarna in 3 jaar te gaan doen, je moet dan toch veel vakken inhalen (als het ware 2 jaar in 1 jaar) - vertelde een PABO stagiaire me.
Blondie88
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13 dec 2005, 18:36

Berichtdoor KipZz op 13 dec 2005, 20:46

Ik denk dat tinka bedoelde dat je ipv niv 3, juist niv 4 moet hebben.
Maar ik heb de opleiding onderwijsassistente gedaan en daarna in 3 jaar de pabo gedaan en ik sloeg gewoon een heel jaar opeens over. Ik ging dus van pabo 2 (en een half jaar) naar pabo 3 (en een half jaar). Heel raar want die vakken die in dat jaar daar tussen zitten ik niet bij onderwijsassistente heb gehad. Maar ik heb er dus niet harder voor hoeven werken.

Maar mijn ervaring is wel dat mensen die moeite hadden met onderwijsassistente (niv 4), de pabo niet haalde.

Succes met je beslissing!
KipZz
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 04 sep 2004, 16:44

Berichtdoor tinka op 13 dec 2005, 22:18

Dat bedoelde ik inderdaad!
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Juf__mama op 15 dec 2005, 17:24

Hoi Tinka

Ik heb zelf de OA (onderwijs assistente) gedaan en zit nu in het 2e jaar op de Pabo (wat eigenlijk het 3e jaar is). Ik ben blij dat ik de OA route heb gehad want heb zo al 3 jaar mee kunnen kijken in het onderwijs. Dat was 2 jaar geleden nog anders geregeld op het MBO. Ik heb de hele opleiding OA gevolgd in 3 jaar en dat is Niveau 4.

Ik heb er veel baat bij op de Pabo. Heel veel dingen zie ik wel terug komen. Het 1e jaar was wel pittig, lange dagen op school zitten, veel huiswerk/verslagen, ontzettend veel leren en tentamens (soms wel 9-11 in een week) maar ik heb het gehaald (het 1e jaar dan :)).
Het 1e jaar was veel van het 2e jaar en 1e jaar in één. Omdat wij de OA route hebben gedaan hoefde wij niet alle vakken van het 1e jaar te volgen!

Op stage hoor ik ook dat ze het liefst mensen hebben die van de OA komen! Die hebben veel ervaring en ze vinden het prettig om met deze mensen te werken. Dit heb ik al veel vaker gehoord.

Ik zou zeggen: Ga voor de OA. SPW kun je ook gaan doen maar dan ben je totaaaaal niet met kinderen bezig.

Succes met je keuze. Heb je nog meer vragen? Je kunt mij altijd mailen!! :D
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Berichtdoor tinka op 15 dec 2005, 21:28

Volgens mij hebben we het hier over verschillende dingen, is het misschien per SPW anders geregeld? (Zou best kunnen, gezien de ongeorganiseerde toestand bij mijn dochter op school). Zij doet SPW-4 en wil hierna naar de PABO, maar er zitten ook meiden bij haar in de groep die met gehandicapten willen gaan werken.
PABO-stagiaires die eerst SPW hebben gedaan, zijn vaak praktischer ingesteld dan anderen, ze hebben natuurlijk al meegedraaid in verschillende groepen. Toch hoor je wel vaak dat mensen die van SPW komen het met de theorie moeilijker hebben op de PABO.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Juf_Danielle op 15 dec 2005, 22:18

Je hebt een aparte opleiding Onderwijsassistent wat veel beter aansluit bij de Pabo. Dit is ook een niveau 4 opleiding en daarmee kun je naar de Pabo.
Ik zit nu in mijn laatste jaar van de opleiding Onderwijsassistent en ik hoor vaak dat Pabo's je liever een jaar 'korting' geven als je OA hebt gedaan dan wanneer je van de SPW afkomt.
Ook omdat met SPW niv. 4 je totaal niet met kinderen werkt.

Op mijn opleiding krijg ik te maken met handelingsplannen, met zorgleerlingen, een stukje didactiek. Dat krijg je allemaal niet op de SPW niv. 4 terwijl je dat wel weer krijgt op de Pabo. Ik geef, maar dat is afhankelijk van jezelf en van je stage, ook wel eens hele dagen les.

Toen ik in het eerste jaar moest kiezen tussen OA en SPW 4 heb ik ook lang getwijfeld. Wat is nou beter? Maar als ik dan nu hoor dat geen enkele SPWer van niveau 4 stage loopt op een basisschool dan weet ik weer zeker dat OA de juiste keuze was.

Ik sluit me bij Alinda aan: Ga voor de OA!
Succes! En ook mij mag je nog vragen stellen als je nog meer wilt weten. Ik zit nog midden in de opleiding OA!
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Juf__mama op 16 dec 2005, 07:15

Over de leerstof gesproken....in het 1e jaar op de PABO was het voor mij erg wennen. Wist niet wat ik tegenkwam!!! Op de OA hoefden wij vrij weinig te leren, het was vooral praktisch. Ik had toen ongeveer 3 jaar niet echt in de boeken gekeken. Wel om informatie eruit te halen maar niet om toetsen te stampen. Nu kreeg ik ineens 9 toetsen in een week van pedagogiek tot aardrijkskunde. Vooral Pedagogiek hebben veel mensen moeite mee. Ik haal gelukkig mijn toetsen daarvan allemaal in 1x maar er zijn mensen die er wel 3x overdoen :? Per vak moet je ongeveer 2 a 3 boeken doorspitten met onwijs 'moeilijke' taal. Ik ben er nu wel aan gewend en kijk er wat 'makkelijker' tegenaan maar ik kon mij helemaal in de stress werken, slapeloze nachten! Het heeft vooral te maken met GOED plannen!! :D Gelukkig ben ik eraan gewend (ook al heb ik mijn P nog niet :? ) maar het gaat goed.
Ik heb vooral moeite met de basisvaardigheden, rekenen en grammatica. Spelling heb ik onlangs gehaald! De toetsen vind ik moeilijk terwijl ik het op stage super goed uit kan leggen!! Heel frustrerend :? :?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Berichtdoor Juf_Danielle op 16 dec 2005, 07:35

Per vak moet je ongeveer 2 a 3 boeken doorspitten met onwijs 'moeilijke' taal. Ik ben er nu wel aan gewend en kijk er wat 'makkelijker' tegenaan maar ik kon mij helemaal in de stress werken, slapeloze nachten!
Ja, de leerstof op de de OA opleiding is niet echt intressant ofzo. Ik heb zelf boeken aangeschaft waar ik veel mee doe en uithaal. Maar ook voor mijn stageopdrachten heb ik mijn boeken nodig, dus bij ons is het niet zo dat we alleen voor het examen het boek gebruiken.
Verdre ben ik alleen maar blij dat het wat moeilijker wordt want dit is voor mij veel te gemakkelijk.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Blondie88 op 16 dec 2005, 20:47

bedankt allemaal voor jullie reactie! mijn besluit stond eigenlijk al vast ik wil het gaan doen via spw 3 - onderwijsassistent en dan de pabo en ik denk ook dat dat beste is voor mij want voor de klas staan is wat ik echt wil ! en ik zie het niet zitten om dan bij spw 4 stage te gaan lopen bij doelgroepen die niet bij mij passen.

groetjes !
Blondie88
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13 dec 2005, 18:36

wie o wie kan me een beetje opweg helpen??

Berichtdoor vlinder op 17 dec 2005, 10:50

hallo allemaal.... :P :D :lol:

ik heb hier wat gelezen en het is dus beter dat je eerst onderwijsassistent doet en daarna pabo dan spw en daarna pabo.

ik ben wel 21 maar heb geen genoeg vooropleiding voor de pabo .
dus zelf weet ik niet wat ik het beste kan doen.

Of ik doe die 21+toets of ik doe eerst mbo onderwijsassistent nivo 3 en dan nivo 4

is de pabo moeilijk als ik er eigenlijk niets vanaf weet?
( dus als ik gelijk met de pabo zou beginnen )
of is het beter eerst de basis te kennen door de opleiding onderwijsasistent te doen?

Of ben ik er al weer te oud voor en is het zonde om eerst 4 jaar onderwijsassistent te doen? :?

nou alsvast bedankt

vlinder

ik zit daar steeds over te twijfelen.
ik zou graag in september al met 1 van die 2 opleidingen willen begin
vlinder
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 14 dec 2005, 11:24
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor juf mama op 17 dec 2005, 12:59

@Vlinder:

Ik denk dat het goed is om eerst de 21+ toets te proberen en dan gewoon met de Pabo te starten. De theorie leer je daar vanzelf: die hebben alle studenten die direct via HAVO of VWO doorstromen ook niet gehad.

Als de 21+ toets niet lukt kun je altijd nog eerst mbo gaan doen, maar als het wel gaat is dat natuurlijk zonde van je tijd.

Te oud ben je trouwens nooit: ik doe de dag-avondvariant van de Pabo en bij ons in de klas zijn ze tussen de 21 en de 45.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Juf_Danielle op 17 dec 2005, 15:39

bedankt allemaal voor jullie reactie! mijn besluit stond eigenlijk al vast ik wil het gaan doen via spw 3 - onderwijsassistent en dan de pabo en ik denk ook dat dat beste is voor mij want voor de klas staan is wat ik echt wil ! en ik zie het niet zitten om dan bij spw 4 stage te gaan lopen bij doelgroepen die niet bij mij passen.

groetjes !
Wat je nu zegt dat kan dus niet. SPW 3 is namelijk geen onderwijsassistent maar klassenassistent. Onderwijsassistent is iets anders dan Klassenassistent en als ik het goed heb kun je met Klassenassistent dus niet meer naar de Pabo omdat ze de regels aangepast hebben. Je hebt een niveau 4 opleiding nodig.
Als je er voor kiest om spw 3 te gaan doen moet je daarna sowieso nog een kopjaar Onderwijsassistent voor het niveau 4 niveau.
En waarom dan niet meteen Onderwijsassistent?

Of ik doe die 21+toets of ik doe eerst mbo onderwijsassistent nivo 3 en dan nivo 4
Dan doe je dus eerst spw (klassenassistent) niveau 3 en dan Onderwijsassistent niveau 4. En als je meteen de opleiding Onderwijsassistent zou gaan doenl: Die duurt geen 4 jaar maar 3 jaar en heb je meteen je niveau 4 niveau.
De opleiding Onderwijsassistent (niv 4.) duurt geen 4 maar 3 jaar.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Blondie88 op 17 dec 2005, 18:53

ik ben al met spw 3 bezig .. dat staat ook in mijn berichtje bovenaan :roll:

dus vandaar dat ik hierna dat kopjaar onderwijsassistent ga doen want ik ben al over de helft van de spw 3 opleiding dus die maak ik eerst af. en ik weet dat je met nivo 3 niet naar de pabo kan..
Blondie88
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 13 dec 2005, 18:36

Berichtdoor KipZz op 18 dec 2005, 09:56

@vlinder:

Ik weet niet waar je woont maar je hebt ook de opleiding onderwijs assistente (heeft totaal niets met spw te maken) en dan ben je dus alleen met het onderwijs bezig. Deze opleiding duurt 3 jaar gedaan en dan mag je de pabo ook in 3 jaar doen (ipv 4).
Spw is een totaal andere opleiding en een totaal andere weg...
Het is allemaal nogal verwarrend en ik snap ook niet waarom ze het allemaal onderwijs assistente noemen, maar het is wel iets waar je goed op moet letten.

Succes met je keuze!
KipZz
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 04 sep 2004, 16:44

VorigeVolgende

Keer terug naar Voor- en vervolgopleidingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron